KS10 Skrevet 3. januar 2021 Skrevet 3. januar 2021 Hei. Etter Ä ha brukt mine Crispi Stetind BC ute i minus 15-20 c har jeg funnet ut at de er for kalde for de temperaturene. Har de i en stÞrrelse for store, slik at jeg har god plass til et mellomtjukt + et tjukt ullsokkepar. Likevel fryser jeg pÄ beina nÄr jeg stÄr i ro ved 15 kalde. Noen som vet om en oversko av noe slag som kan gi ekstra isolasjon mot kulde? Vil nÞdig investere i enda et skopar for utallige tusenlapper med mindre jeg mÄ. Takk for all hjelp! Siter
Tessatroll Skrevet 3. januar 2021 Skrevet 3. januar 2021 Berghaus yeti gamasj i ein eller annan variant (heildekkande) eller ein vanleg kalosj av typen ein nyttar utanpÄ langrennsstÞvlar pÄ kalde dagar? Det har vel bÄde alpina, fischer, madshus m.fl. 1 Siter
uteturen Skrevet 3. januar 2021 Skrevet 3. januar 2021 (endret) Lilsport kalosjer finner du i de fleste butikker som er litt gode pĂ„ racingutstyr til langrenn. Mulig de kan funke om du kjĂžper dem for store. Ellers sĂ„ bruker mange langrennslĂžpere bare en strikka ullsokk med hull til bindingen utenpĂ„ skoene nĂ„r de trener. Lov Ă„ prĂžve. đ Endret 3. januar 2021 av uteturen Skrive-Leif 3 Siter
Prebb Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 Alpina har ogsÄ kalosjer til Ä ta utenpÄ langrenn/fjellskisko. Ullsokk anbefales ikke utenpÄ fjellskisko da lÞssnÞ har en tendens til Ä kladde seg fast i dem. Noe som gjÞr at skoen din da konstant vil vÊre vÄt. Bergans yeti er en fin 2-for-1-lÞsning, men de er altfor varme i vÄrsolen. 1 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 Forsvarets tÄladder har jeg lest pÄ forumet at noen bruker (og andre ikke liker). 1 Siter
+PTG Skrevet 4. januar 2021 Skrevet 4. januar 2021 Marius Engelsen skrev (1 time siden): Forsvarets tÄladder har jeg lest pÄ forumet at noen bruker (og andre ikke liker). Her er hva jeg skrev om saken i 2006 og jeg bruker fortsatt samme konsept  . Det eneste jeg kan legge til er at tÄladdene pÄ tilpasses skoene da lÊret er stivt, da unngÄr man snÞ mellom sko og tÄladd. I tillegg har Berghaus kommet med isolert Yeti (til helt annen pris), som jeg vil tro er topp.   til skigÄing : - vanlig, men romslige telemarkskisko med tykk ullsÄle nedi. - tÄladder (kjÞpes pÄ forsvarsbrukt.no til kr 30) -Þsterdalssokk (forsvarbrukt.no til kr 50) eller sivil sokk i vadmel (anbefales da den gÄr lengre opp og er tykkere). HÊlbindingen mÄ kunne justeres noe ut, og tÄladdene mÄ muligens klemmes eller skjÊres litt ut foran for Ä fÄ plass i binding. Med 80 kr i investering kan du legge til 10-15 grader pÄ hva du ellers mÄtte klare i dine sko. til bivuakk (eventuelt korte gÄturer) : - Ajungilak bivuakksokker nedi -Forsvarets fotposer (forsvarsbrukt.no nye 550 kr) -som sÄle i fotposene klippes til tykt liggeunderlag (f.eks bamse). Med dette har du separate bivuakksko som er lette Ä tÞrke og som funker like bra ved vÄte snÞforhold, da snÞposene har stÞpt nedre del i gummi, med varmt fleece for innvendig). 1 Siter
KS10 Skrevet 5. januar 2021 Forfatter Skrevet 5. januar 2021 Takk for gode tips og rÄd. Falt pÄ Ä prÞve foret Alpina skotrekk. Venter Ä motta disse om et par dager, sÄ kommer tilbake med rapport om hvordan det funker! 1 Siter
Tessatroll Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 Prebb skrev (PÄ 4.1.2021 den 9.52): Bergans yeti er en fin 2-for-1-lÞsning, men de er altfor varme i vÄrsolen. Er no berre Ä ta dei av nÄr den varmare delen av vinteren kjem Siter
Prebb Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 Tessatroll skrev (1 minutt siden): Er no berre Ă„ ta dei av nĂ„r den varmare delen av vinteren kjem Kan de tas av?? đ  Siter
Tessatroll Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 Prebb skrev (58 minutter siden): Kan de tas av?? đ  SĂ„ lenge ein ikkje har stifta dei fast mĂ„ det vel gĂ„ đł (mvh ei som faktisk gjorde nett det ein gong). Siter
Lompa Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 KS10 skrev (15 timer siden): Takk for gode tips og rÄd. Falt pÄ Ä prÞve foret Alpina skotrekk. Venter Ä motta disse om et par dager, sÄ kommer tilbake med rapport om hvordan det funker! BC-bindingen er bredere enn NNN, og de vil ikke passe uten at det klippes i dem. Hvor sterke de da blir er en annen sak.. Siter
KS10 Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Skrevet 6. januar 2021 1 minute ago, Lompa said: BC-bindingen er bredere enn NNN, og de vil ikke passe uten at det klippes i dem. Hvor sterke de da blir er en annen sak.. https://www.outnorth.no/alpina/overboot-bc-lined#Onecolour Det stÄr BC, sÄ antar da at de er beregnet for fjellskisko? 1 Siter
Lompa Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 KS10 skrev (1 time siden): https://www.outnorth.no/alpina/overboot-bc-lined#Onecolour Det stÄr BC, sÄ antar da at de er beregnet for fjellskisko? Aha, da jeg holdt pÄ med dette for ikke sÄ lenge siden var det ikke trekk til BC Ä oppdrive. Sportslageret fortalte da at det ikke fantes. Disse mÄ jo passe. Jeg har en som ligner veldig til langrennskoa, og de hjelper veldig pÄ varmen. Det er gull Ä vÊre varm pÄ beina. Siter
KS10 Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Skrevet 6. januar 2021 23 minutes ago, Lompa said: Aha, da jeg holdt pÄ med dette for ikke sÄ lenge siden var det ikke trekk til BC Ä oppdrive. Sportslageret fortalte da at det ikke fantes. Disse mÄ jo passe. Jeg har en som ligner veldig til langrennskoa, og de hjelper veldig pÄ varmen. Det er gull Ä vÊre varm pÄ beina. Ja,hÄper de passer! Kalde bein er noe herk og hvis disse gjÞr nytten vil jeg si det er en forholdsvis rimelig mÄte Ä Þke komforttemperaturen pÄ Siter
Prebb Skrevet 6. januar 2021 Skrevet 6. januar 2021 KS10 skrev (7 timer siden): https://www.outnorth.no/alpina/overboot-bc-lined#Onecolour Det stÄr BC, sÄ antar da at de er beregnet for fjellskisko? Jeg bruker dem til bc magnum. GÄr greit det, men det er litt mer knot Ä ta av og pÄ bindingen. Verdt det i mine Þyner. Siter
KS10 Skrevet 6. januar 2021 Forfatter Skrevet 6. januar 2021 2 hours ago, Prebb said: Jeg bruker dem til bc magnum. GÄr greit det, men det er litt mer knot Ä ta av og pÄ bindingen. Verdt det i mine Þyner. Godt Ä hÞre. Hvordan er det mer knot mener du? Og hvordan er de mtp varme og holdbarhet? Siter
Prebb Skrevet 7. januar 2021 Skrevet 7. januar 2021 KS10 skrev (10 timer siden): Godt Ä hÞre. Hvordan er det mer knot mener du? Og hvordan er de mtp varme og holdbarhet? De gÄr under sÄlen fremme slik at det blir trangere mellom binding og sko. De er varme og holder skoen tÞrr. Jeg har alpina Alaska og snÞen klistrer seg til dem nÄr det er skikkelig kaldt. Da er det fint med overtrekk som hindrer det. 1 Siter
KS10 Skrevet 11. januar 2021 Forfatter Skrevet 11. januar 2021 Da er varen ankommet og prÞvd pÄ skoen. Satt som stÞpt, sÄ har troa. Skal testes ute pÄ tur nÄ til helga, sÄ da fÄr vi se hvordan de er mtp varme. Solid konstruksjon, foret innersiden og skarekant foran. SÄ langt tommel opp 3 Siter
bjÞrnulv Skrevet 24. januar 2021 Skrevet 24. januar 2021 Laget 4 par med gamasjer til Crispi Stetind basert pÄ Alpina BC skoovertrekk som jeg forlenget litt. Jeg har ikke testet disse ennÄ, men jeg tror dette blir bra. 2 Siter
bjÞrnulv Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 (endret) Jeg har fÄtt testet disse nÄ. De fungerer bra, og varmer godt. Testet de ute i -20 m/12 m/s vind i to dÞgn og var hele tiden god og varm. Det eneste forbedringspotensialet er at det samler seg litt snÞ under gamasjen. Jeg vurderer Ä lime pÄ borrelÄs rundt hele skoene og pÄ nedre del av gamasjer, og sÄ fjerne stoffet under gamasjen. Hvilket lim bÞr jeg bruke til Ä feste borrelÄs. Jeg har McNett Aquasure liggende, men siden det gÄr med litt lim sÄ kan det tenkes at det finnes andre brukbare alternativer som Tec7 eller lignende. Limet mÄ tÄle vann, vÊre sterkt + fleksibelt. Forslag til lim? Endret 2. februar 2021 av bjÞrnulv 1 Siter
KS10 Skrevet 2. februar 2021 Forfatter Skrevet 2. februar 2021 Godt Ä hÞre. Har du opplevd prob 1 hour ago, bjÞrnulv said: Jeg har fÄtt testet disse nÄ. De fungerer bra, og varmer godt. Testet de ute i -20 m/12 m/s vind i to dÞgn og var hele tiden god og varm. Det eneste forbedringspotensialet er at det samler seg litt snÞ under gamasjen. Jeg vurderer Ä lime pÄ borrelÄs rundt hele skoene og pÄ nedre del av gamasjer, og sÄ fjerne stoffet under gamasjen. Hvilket lim bÞr jeg bruke til Ä feste borrelÄs. Jeg har McNett Aquasure liggende, men siden det gÄr med litt lim sÄ kan det tenkes at det finnes andre brukbare alternativer som Tec7 eller lignende. Limet mÄ tÄle vann, vÊre sterkt + fleksibelt. Forslag til lim? Godt Ä hÞre. Har du opplevd utfordringer med at gummistoffet som gÄr under skoen blir slitt i mÞte med binding og mÞnster i skoen? Siter
bjÞrnulv Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 Stoffet har ikke slitt ennÄ, men det danner seg is mellom sÄle og stoff. Dette kommer til Ä by pÄ problemer etter hvert. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsÞke med borrelÄs rundt hele sÄlen. Usikker pÄ hvilket lim jeg skal benytte. Tenkte Ä teste ut med tec7 eller sikaflex. For dyrt med Aquasure synes jeg. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 2. februar 2021 Skrevet 2. februar 2021 bjÞrnulv skrev (16 minutter siden): Stoffet har ikke slitt ennÄ, men det danner seg is mellom sÄle og stoff. Dette kommer til Ä by pÄ problemer etter hvert. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsÞke med borrelÄs rundt hele sÄlen. Usikker pÄ hvilket lim jeg skal benytte. Tenkte Ä teste ut med tec7 eller sikaflex. For dyrt med Aquasure synes jeg. Tec7 fungerer bedre enn Sikaflex pÄ det meste. Optimera unifix har samme limstyrke som Tec7, men lavere shore tall (hÞyere elastisitet). Billigere ogsÄ. PrÞv heller den  Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.