Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi Stetind BC- ekstra overtrekk/isolasjon?


KS10

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha brukt mine Crispi Stetind BC ute i minus 15-20 c har jeg funnet ut at de er for kalde for de temperaturene. Har de i en størrelse for store, slik at jeg har god plass til et mellomtjukt + et tjukt ullsokkepar. Likevel fryser jeg på beina når jeg står i ro ved 15 kalde. 

Noen som vet om en oversko av noe slag som kan gi ekstra isolasjon mot kulde? Vil nødig investere i enda et skopar for utallige tusenlapper med mindre jeg må.

Takk for all hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lilsport kalosjer finner du i de fleste butikker som er litt gode på racingutstyr til langrenn. Mulig de kan funke om du kjøper dem for store. 

Ellers så bruker mange langrennsløpere bare en strikka ullsokk med hull til bindingen utenpå skoene når de trener. Lov å prøve. 🙂

Endret av uteturen
Skrive-Leif
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpina har også kalosjer til å ta utenpå langrenn/fjellskisko. Ullsokk anbefales ikke utenpå fjellskisko da løssnø har en tendens til å kladde seg fast i dem. Noe som gjør at skoen din da konstant vil være våt.

Bergans yeti er en fin 2-for-1-løsning, men de er altfor varme i vårsolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Forsvarets tåladder har jeg lest på forumet at noen bruker (og andre ikke liker).

Her er hva jeg skrev om saken i 2006 og jeg bruker fortsatt samme konsept :-) . Det eneste jeg kan legge til er at tåladdene på tilpasses skoene da læret er stivt, da unngår man snø mellom sko og tåladd. I tillegg har Berghaus kommet med isolert Yeti (til helt annen pris), som jeg vil tro er topp.

 

 

til skigåing :

- vanlig, men romslige telemarkskisko med tykk ullsåle nedi.

- tåladder (kjøpes på forsvarsbrukt.no til kr 30)

-østerdalssokk (forsvarbrukt.no til kr 50) eller sivil sokk i vadmel (anbefales da den går lengre opp og er tykkere).

Hælbindingen må kunne justeres noe ut, og tåladdene må muligens klemmes eller skjæres litt ut foran for å få plass i binding. Med 80 kr i investering kan du legge til 10-15 grader på hva du ellers måtte klare i dine sko.

til bivuakk (eventuelt korte gåturer) :

- Ajungilak bivuakksokker nedi

-Forsvarets fotposer (forsvarsbrukt.no nye 550 kr)

-som såle i fotposene klippes til tykt liggeunderlag (f.eks bamse).

Med dette har du separate bivuakksko som er lette å tørke og som funker like bra ved våte snøforhold, da snøposene har støpt nedre del i gummi, med varmt fleece for innvendig).

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (15 timer siden):

Takk for gode tips og råd. Falt på å prøve foret Alpina skotrekk. Venter å motta disse om et par dager, så kommer tilbake med rapport om hvordan det funker! 

BC-bindingen er bredere enn NNN, og de vil ikke passe uten at det klippes i dem. Hvor sterke de da blir er en annen sak.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (1 time siden):

https://www.outnorth.no/alpina/overboot-bc-lined#Onecolour Det står BC, så antar da at de er beregnet for fjellskisko? 

Aha, da jeg holdt på med dette for ikke så lenge siden var det ikke trekk til BC å oppdrive. Sportslageret fortalte da at det ikke fantes. Disse må jo passe. Jeg har en som ligner veldig til langrennskoa, og de hjelper veldig på varmen. Det er gull å være varm på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Lompa said:

Aha, da jeg holdt på med dette for ikke så lenge siden var det ikke trekk til BC å oppdrive. Sportslageret fortalte da at det ikke fantes. Disse må jo passe. Jeg har en som ligner veldig til langrennskoa, og de hjelper veldig på varmen. Det er gull å være varm på beina. 

Ja,håper de passer! Kalde bein er noe herk og hvis disse gjør nytten vil jeg si det er en forholdsvis rimelig måte å øke komforttemperaturen på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Prebb said:

Jeg bruker dem til bc magnum. Går greit det, men det er litt mer knot å ta av og på bindingen. Verdt det i mine øyner. 

Godt å høre. Hvordan er det mer knot mener du? Og hvordan er de mtp varme og holdbarhet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KS10 skrev (10 timer siden):

Godt å høre. Hvordan er det mer knot mener du? Og hvordan er de mtp varme og holdbarhet? 

De går under sålen fremme slik at det blir trangere mellom binding og sko. 

De er varme og holder skoen tørr. Jeg har alpina Alaska og snøen klistrer seg til dem når det er skikkelig kaldt. Da er det fint med overtrekk som hindrer det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er varen ankommet og prøvd på skoen. Satt som støpt, så har troa. Skal testes ute på tur nå til helga, så da får vi se hvordan de er mtp varme. 

Solid konstruksjon, foret innersiden og skarekant foran. Så langt tommel opp

20210111_175138.jpg

20210111_175235.jpg

20210111_175302.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har fått testet disse nå. De fungerer bra, og varmer godt. Testet de ute i -20 m/12 m/s vind i to døgn og var hele tiden god og varm.

Det eneste forbedringspotensialet er at det samler seg litt snø under gamasjen. Jeg vurderer å lime på borrelås rundt hele skoene og på nedre del av gamasjer, og så fjerne stoffet under gamasjen.

Hvilket lim bør jeg bruke til å feste borrelås. Jeg har McNett Aquasure liggende, men siden det går med litt lim så kan det tenkes at det finnes andre brukbare alternativer som Tec7 eller lignende. Limet må tåle vann, være sterkt + fleksibelt. Forslag til lim?

Endret av bjørnulv
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. Har du opplevd prob

1 hour ago, bjørnulv said:

Jeg har fått testet disse nå. De fungerer bra, og varmer godt. Testet de ute i -20 m/12 m/s vind i to døgn og var hele tiden god og varm.

Det eneste forbedringspotensialet er at det samler seg litt snø under gamasjen. Jeg vurderer å lime på borrelås rundt hele skoene og på nedre del av gamasjer, og så fjerne stoffet under gamasjen.

Hvilket lim bør jeg bruke til å feste borrelås. Jeg har McNett Aquasure liggende, men siden det går med litt lim så kan det tenkes at det finnes andre brukbare alternativer som Tec7 eller lignende. Limet må tåle vann, være sterkt + fleksibelt. Forslag til lim?

Godt å høre. Har du opplevd utfordringer med at gummistoffet som går under skoen blir slitt i møte med binding og mønster i skoen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoffet har ikke slitt ennå, men det danner seg is mellom såle og stoff. Dette kommer til å by på problemer etter hvert. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsøke med borrelås rundt hele sålen.

Usikker på hvilket lim jeg skal benytte. Tenkte å teste ut med tec7 eller sikaflex. For dyrt med Aquasure synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjørnulv skrev (16 minutter siden):

Stoffet har ikke slitt ennå, men det danner seg is mellom såle og stoff. Dette kommer til å by på problemer etter hvert. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsøke med borrelås rundt hele sålen.

Usikker på hvilket lim jeg skal benytte. Tenkte å teste ut med tec7 eller sikaflex. For dyrt med Aquasure synes jeg.

Tec7 fungerer bedre enn Sikaflex på det meste. Optimera unifix har samme limstyrke som Tec7, men lavere shore tall (høyere elastisitet). Billigere også. Prøv heller den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.