Gå til innhold
  • Bli medlem

Bålvaffeljern ble helt håpløst


Einar Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg har nå prøvd både et eldgammelt bålvaffeljern og et splitter nytt. Begge gangene har alt satt seg fast, til tross for god bruk av smør. Da det ikke fungerte første gang tenkte jeg jernet var for gammelt og slitt, men det ble ikke noe bedre resultat av gang nummer to med helt nytt jern.

Noen som har erfaring med bålvaffeljern og vet hva jeg kan ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal jeg tippe har du som meg vært litt utolmodig og begynnt å "vaffle" for tidlig. Altså jernet har ikke vært varmt nok.

Jeg har ikke brukt mitt Four Seasons vaffeljern veldig mye, men jeg har et inntrykk av at det alltid funker best når røra nesten er oppbrukt.. Da burde jernet egentlig være vesentlig mer gjennomvarmt enn når jeg startet. Jeg har ikke brukt bål, men Primus Omnifuel og Coleman 442. 

Så hvis du skal prøve noe, varm jernet mye mer før du begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fett du bruker er viktig, noe smøring kan erstattes av mye fett i røra, men prosedyren er viktig.

Varme jernet, smøre begge innsider, (margarin virker bedre enn olje, men du kan også bruke formfett).  Ha i passe med røre, og stek en stund på hver side.
Avhengig av røra må du smøre hver gang eller innimellom, eller bare før første steking.

Støpjerns-jern er lettere å bruke enn aluminium, men tyngre å bære. Non-stick belegg må også smøres, og er i likhet med aluminium lite glad i oppvaskmaskin. Flytende oppvasksåpe er best. Støpjern er utsatt for rust, og må smøres etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for all hjelp! Det ble vellykket i dag og det var utrolig moro. Jeg valgte å bruke formfett i stedet for margarin og sprayet masse på begge sider for hver gang. Lagde røra selv og hadde rikelig med smør i. Det ble bedre resultat for hver vaffel, så tydelig at jernet må være skikkelig varmt. Jernet er forøvrig av typen Espegard (støpejern).

Endret av Einar Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Einar, du fikk meg til å rote frem vaffeljernet, og vi tok en tur til Store Skillingen ikke langt fra harestua og tak vafler som lunsj i dag.
Soto Muka stove og et eldgammelt vaffeljern. 

Forresten ikke vask jernet hvis du ikke må.  Har det ligget uvasket, men bare tørket av i noen måneder så får du vurdere å kaste første vaffelplate.  Da blir jernet bare bedre og bedre, og vaflene slipper lettere.
 

2020-10-24 11.46.28.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt et gammelt vaffeljern av støpejern på primus. Det tok veldig lang tid å få det varmt og så måtte jeg snu det ofte for at ikke oversiden skulle bli kald. Men så kjøpte jeg et nytt tur vaffeljern i aluminium og opplevde det samme som trådstarter. Noe av årsaken ligger nok i røra. Pannekakerøre fra pose er nesten umulig å steke pannekaker av ute på tur og jeg kan godt tenke meg at det samme gjelder for vaffelrøre fra pose. Jeg lager ofte pannekaker når jeg er ute på tur, spesielt hvis det er barn eller andre lite turvante folk med., men røra lages hjemme fra bunnen av. 

Forsøk å varme jernet godt opp hjemme og sett det godt inn med f.eks. rapsolje. La det stå på varmen og trekke og gi det en god dose olje. Da metter du porene i metallet og det legger seg en tynn hinne utenpå. Dette pleier å hjelpe. Jeg bruker en del jerngryter hjemme, og de blir  vasket som andre gryter. Derfor må de ofte "kokes inn" med olje for ikke å ruste og for at ikke maten skal sette seg fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være noen ekspert. Hvis du virkelig skal lage mat på bål, så må du få glør som gir jevn varme. Bjørk er den vanligste tresorten som gir glør som er egnet til matlaging (utenom å varme kaffe, suppe, pølsevann osv.).

Allemannsretten gjelder kun for små kaffebål/pølsebål. Dersom du skal lage et skikkelig bål for steking, må du ha tillatelse fra grunneier. 

 

Det er kanskje det som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.