GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som bruker en tesil som varmespreder i teltet? Erfaring?

Jeg fikk min i posten nÄ som er litt stÞrre enn vanlig. Blir spennende Ä teste ut i teltet, men det er betydelig kaldere over flammene, sÄ jeg hÄper den gir mer strÄlevarme. Satte pÄ kjettingene som fulgte med sÄ den ikke skal rulle av i teltet. Da holder den seg ihvertfall pÄ primusplaten.
I tillegg er det fint med en sil for Ä fjerne barnÄler fra snÞen.

Diameter pÄ 7 og 9 cm. Den minste tror jeg kommer litt tett pÄ?

https://a.aliexpress.com/_dYK8Aho

20200415_161600.jpg

20200415_161635.jpg

20200415_161705.jpg

20200415_162646.jpg

Annonse
Skrevet

Spennende. 
Dette er noe jeg har ligget i teltet og fundert en del pÄ. 

PÄ vinterturer liker jeg jo Ä fyre primus for varmen sin del. I det teltet jeg bruker nÄr jeg er pÄ tur alene er det ganske lite, og lavt, fortelt som betyr att teltduken over primusen blir veldig varm. 
Noe som sprer varmen bedre hadde vert topp. 

KjÞr noen tester og kom med erfaringer. 

Skrevet

Ingen dum ide! Meld gjerne tilbake om de tĂ„ler det. Min bekymring her er at metallet i tesilene ikke tĂ„ler varmen og at de raskt blir «sprÞ» og faller fra hverandre eller blir totalt deformert 😁

Skrevet

KjĂžp deg en gammel parafinbrenner og bestill deg en ordentlig reflektor fra det store utland. Plasser den i forteltet og len deg tilbake i chairkiten i innerteltet. Husk solkrem, solbriller og Ăžl 😎 đŸ”„

$_57.jpeg

• Liker 4
  • Hehe 3
Skrevet

VÊr obs pÄ mer ufullstendig forbrenning, sÊrlig med den lille silen som stÄr tett pÄ brennerhodet. Dette kan gi Þkt kullos i teltet.

• Liker 4
Skrevet

Er det slik at ved bruk av en slik lÞsning gÄr mere av energien over til strÄlevarme? Dvs at varmebÞlgene strÄler ut fra tesilen gjennom luft, for sÄ Ä avgi effekten sin nÄr de treffer noe, og varme opp dette...?

Skrevet (endret)
karfil skrev (1 time siden):

Er det slik at ved bruk av en slik lÞsning gÄr mere av energien over til strÄlevarme? Dvs at varmebÞlgene strÄler ut fra tesilen gjennom luft, for sÄ Ä avgi effekten sin nÄr de treffer noe, og varme opp dette...?

Ja, en flamme fra en primus er nok mer Ä sammenligne med en konveksjonsovn, mens et sÄnt gitter blir en stÄleovn. I praksis tror jeg nok du har mye begge deler samtidig med akkurat denne lÞsningen. Du fÄr bÄde oppvarming av luft som stiger opp, og srÄlevarme fra gitteret. Ulempen med en konveksjonsovn er at varmen stiger opp. Varmt oppe ved taket og kaldt nede ved gulvet i teltet (med mindre man har ei vifte da som sirkulerer varmlufta ned igjen). Fyrer man med gass burde man med andre ord sove i ei hengekÞye oppunder taket i teltet. En strÄleovn varmer opp overflater dit den strÄler. Tesilen vil vel sende varme til store deler av teltet, bÄde hÞyt og lavt. Hvor mye varme den klarer Ä sende avgÄrde er en annen sak.

Endret av Skogens StĂžnn
Skrevet
Lompa skrev (12 timer siden):

VÊr obs pÄ mer ufullstendig forbrenning, sÊrlig med den lille silen som stÄr tett pÄ brennerhodet. Dette kan gi Þkt kullos i teltet.

Jeg tviler pÄ at den tesilen vil avkjÞle flammen i noen sÊrlig grad. Den er jo rÞdglÞdende. Bunnen av en kjele full av isvann derimot. Slik jeg har forstÄtt forbrenningen av hydrokarboner, sÄ vil det fÞrst dannes CO fra C og O, deretter - og derfor lengre ut i "flammetungene" siden gassen har fart utover - dannes CO2 fra CO og O. AvkjÞles dette siste omrÄdet av flammen vil dannelsen av CO2 bremses, og mye CO forblir CO. (et tips er derfor Ä Þke avstanden til kjelen hvis man er redd for at det skal dannes CO)

;-)

Skrevet

Du har sikkert rett. MÄ innrÞmme at jeg ikke tenkte sÄ langt i fysikken rundt dette. Min tanke var at det Þkte faren for ufullstendig forbrenning. Det at tesilen er rÞdglÞdende er vel nettopp et resultat av at den avkjÞler flammene?  

Skrevet
Lompa skrev (1 time siden):

Det at tesilen er rÞdglÞdende er vel nettopp et resultat av at den avkjÞler flammene?  

Nja, jo mindre rÞdglÞdende tesilen er, jo mer avkjÞles flammen, og motsatt, jo mer rÞdglÞdende tesilen er, jo mindre avkjÞles flammen. SÄ i den grad det avgis CO, sÄ er det antakelig mest helt i starten, og sÄ mindre og mindre etter hvert som te-silen blir varmere og varmere.

;-)

Skrevet

I en annen trÄd var det en som testet det. Lurer pÄ om det var den uendelige lange primustrÄden. Der klarte han ikke Ä registrere noe endring i CO. Teorien er at den vil fungere som en etterbrenner, men jeg vet ikke. Greit Ä vÊre pÄ vakt uansett. Skal testes i telt imorgen kveld.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Enkel forskning viser at den er svÊrt effektiv! Med primusen i forteltet kjenner jeg at ansiktet blir godt og varmt nÄr jeg ligger med en avstand pÄ ca 50 cm. Uten silen kjenner jeg ingen ting. Det at den ogsÄ kan sile rusk fra snÞen gjÞr at denne blir med pÄ turer framover.

Edit: stÞrste ulempen er at man har en delvis/helt lÞs, rÞdglÞdende gjenstand man mÄ passe pÄ, noe som Þker risikoen for at noe gÄr galt i teltet.

Endret av ubernoob
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Tor-Erik-L-77 skrev (PĂ„ 15.4.2020 den 19.28):

Ingen dum ide! Meld gjerne tilbake om de tĂ„ler det. Min bekymring her er at metallet i tesilene ikke tĂ„ler varmen og at de raskt blir «sprÞ» og faller fra hverandre eller blir totalt deformert 😁

Kjettingen ble for varm og ble Þdelagt. Tesilen holder fortsatt, men tÞr ikke Ä trykke hardt pÄ den i tilfelle du har rett.

Endret av ubernoob
  • 3 Ă„r senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.