Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo Stove Lite?


SteinarL

Anbefalte innlegg

Annonse

Har hatt Lite modellen og den fungerer bra den 😊 ga den til min bror etter en stund og kjøpte Titan modellen heller. Liker denne bedre selv, men begge to er av kvalitet. 😊👍 Må si at jeg liker måten disse brenner på, og ikke minst at de er solide i et lukket system, kontra "flat pack stoves", som ofte er veldig åpne og utsatt for vind, føler jeg. Det jeg har brukt har jeg ikke følt meg like trygge med, mtp brann, enn Solo Stove designet. MEN, det er meg, mulig jeg er litt overtenkende, men sånn er det nå. :)

Endret av Vandrefalken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (2 timer siden):

Har hatt Lite modellen og den fungerer bra den 😊 ga den til min bror etter en stund og kjøpte Titan modellen heller. Liker denne bedre selv, men begge to er av kvalitet. 😊👍 Må si at jeg liker måten disse brenner på, og ikke minst at de er solide i et lukket system, kontra "flat pack stoves", som ofte er veldig åpne og utsatt for vind, føler jeg. Det jeg har brukt har jeg ikke følt meg like trygge med, mtp brann, enn Solo Stove designet. MEN, det er meg, mulig jeg er litt overtenkende, men sånn er det nå. :)

Jeg ville skrive det samme, nesten ordrett, så jeg siterer like godt Vandrefalken her. "Lite" fungerer glimrende, men "Titan" er større og passer bedre til mitt bruk. Har begge. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har Solo Stove Lite. Den fungerer forsåvidt greit nok så sant du har små nok og tørr kvist. Personlig synes jeg den er så liten at den blir noe plundrete i bruk. Det er ikke noe du slipper ei fyrstikk oppi og så venter til vannet er kokt. Du må regne med å "gjete" den hele tiden for å holde den i gang. Og den konkurrerer på ingen måte i effekt med vanlige brennere som går på gass/bensin/parafin. Selv rødspritbrenner synes jeg er adskillig enklere i bruk. Men du slipper å bære med deg brensel da, så sant du finner tørt virke som er smått nok. Og den er jo liten da. Og selv om den er liten gir den jo litt av den gode bålfølelsen da, i hvert fall mer enn et "bensinbål" 😄

Du kan også bruke rødspritbrenneren fra Trangia oppi der.

;-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god kvistbrenner gir også litt bålfølelse, og jeg pleier å si at jeg bærer med meg min egen bålplass. Da slipper man å lage vanlige bålmerker etter seg. Når du har kokt kaffe på en kvistbrenner kan ingen se at du har vært der etterpå. Og drivstoffet har du på stedet, eller du plukker det mens du går. SoloStove "lite" er vel den som er mest ryggsekkvennlig om du skal pakke for lengre turer. Når du skal bruke den kutter du opp veden på forhånd, slik at du slipper å løpe rundt etter brensel. I "Lite" fungerer det bra med stykker på tommeltykkelse og lengde, da brenner de en stund. SoloStove er vel også, som nevnt tidligere den tryggeste å bruke fordi den ikke slipper ut aske og glør i bunn slik som de flatpakkete versjonene. Men en liten kvstbrenenr er nok ikke det aller beste om du tenker å lage store middager med langkoking eller steking. Alt til sitt bruk. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, SteinarL said:

Takk for gode innspill. Som regel fyres det bål i de Helgelandske fjell (der det er mulig å finne brensel), når ikke primusen er med. Kvistbrenner kan kanskje være et alternativ til kaffebålet?

 

Jepp! :) Bruker min Titan fra alt til oppkok av vann, steking og annen middagsmat, småkok (type gryterett o.l med gode glør), til grill og stek rett i varmen fra brenneren. Har også hatt alkoholbrenner i den, men ikke ofte. Liker den kjempegodt, og man kan alltids pakke litt småsaker i den, så den ikke "tar så mye plass". :P Primusen er som regel med om jeg er usikker uansett. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den, men ente opp med å selge den. Jeg er enig i at kvistbrennere er geniale, men for mitt vedkommende ble Solo Stove Lite rett og slett for liten og på godt bergensk for "kåntete" å bruke.

Den var enkel å få i gang, men mye styr med å holde den gående mens man lagde mat eller varmet vann. Vanskelig å etterfylle med brensel uten at man måtte løfte av kokekaret, og hvis pinnene var 1cm for lang så fikk man ikke satt på kokekaret. Da må man vente til de brenner litt ned. Og brenneren er så liten at det bare er plass til bitte små kvister, noe som betyr at man må etterfylle brensel heeele tiden. 

Stativet som kokekaret står på er også ustabilt og ramlet lett ut av posisjon når man etterfyller brensel. Konstruksjonen på selve brenneren er også ganske smal og den må ha et hardt, flatt underlag for å stå stabilt. 

Jeg gikk over til en Firebox som veier mye mer, men som er mye mer fleksibelt, stabilt og robust. Seriøst top 3 turutstyrskjøp jeg noen gang har gjort. Pinnene trenger ikke være i perfekt lengde eller tykkelse og man kan også bruke den som "bålpanne". Man kan enkelt mate den med mer brensel på flere måter og den står dønn stabilt på det meste av underlag. Det er et askebrett under som gjør at den ikke lager merker i bakken. Denne videoen av Erik Normark illustrerer perfekt fireboxen som brenner til mat/ kaffe og som bålpanne mens man nyter kaffen: 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Solo  Stove Lite selv, men har en som virker etter samme prinsipp. Den heter Wild Woodgas Stove Mk2.  Er "minst krevende" når den får helt tørt brensel og top-down fyring av forhåndsfylt brennkammer. Men  jo mindre brennkammer (og åpning), jo mer arbeid får man med å forberede og etterfylle brensel. Sjelden jeg bruker denne nå.

Favoritter blant kvistbrennerene mine er Firebox 5" i titanium og min helt flatpakkede Emberlit - også i titanium. Sistnevnte fordi den er så lett og lite plasskrevende og brukes også med spritbrenner, og derfor alltid ligger i sekken. Førstnevnte fordi den er effektiv og veldig anvendelig, både med kvist/ved, sprit- og ("Trangia") gassbrenner.

Solo stove har også en modell som som heter "Titan" ser jeg, men som altså er  i ...rustfritt stål(?) ...hmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.