Gå til innhold
  • Bli medlem

Hyttefolk vs Teltfolk


André Pedersen

Anbefalte innlegg

Brennern skrev (49 minutter siden):

Er ikke å dra på hytta en fritidsreise da!

Helt riktig, du kan dra på hytta, men det anbefales ikke. når det gjelder telt så står det ingenting om at dette ikke er lov og at det nå skal åpnes for. Dette har hvert lov i flere kommuner så langt. men "det frarådes" var det jeg mente med at byttereglene nå blir slik som telt "reglene" er nå. :)

men som @Andysor skriver, så er det riktig å være solidariske i forhold til det generelle beredskapsnivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Andysor skrev (1 time siden):

Kan jo nevne at jeg og fruen drar til Østmarka noen dager nå med telt og fiskestang. Tviler på at vi drar noe lenger enn 2-3 timer fra bilen.

Fortsatt lov å kose seg i påsken 🙂

Ser nå at "Fritidsreiser" er utenlandsreiser i følge myndighetene.

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/koronavirus/reguleringer-rad-gitt-av-helsemyndighetene/id2696719/?expand=factbox2696758

 

 

 

Endret av André Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andysor skrev (3 timer siden):

"Unødvendige fritidsreiser" er uttrykket som er brukt. Det er en litt artig oksimoron - hva er egentlig en nødvendig fritidsreise?

Dersom utedoen på hytte er den eneste doen til har tilgang til, blir vel et besøk på hytta nødvendig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (1 minutt siden):

Dersom utedoen på hytte er den eneste doen til har tilgang til, blir vel et besøk på hytta nødvendig. ;)

I følge myndighetene så er fritidsreise det samme som utenlandsreise, altså en uke på hardangervidda i telt nå i påsken, er absolutt mulig å gjennomføre :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (2 minutter siden):

I følge myndighetene så er fritidsreise det samme som utenlandsreise, altså en uke på hardangervidda i telt nå i påsken, er absolutt mulig å gjennomføre :)

 

Husk pass! Og karantene. Siden du er på utenlandsreise helt til Hardangervidda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

André Pedersen skrev (10 minutter siden):

fritidsreise = utenlandsreise

Er du sikker? ;)
Neida, jeg dro bare en fleip. Men selv akter jeg å dra på tur i skogene her jeg bor. Mest dagsturer, men også en overnatting eller to med tarp og hengekøye. Eller bare tarpen. Jeg trenger jo ikke dra langt på ferie jeg, siden jeg bor der. Men håper på noen turer til fjells utpå sommeren. :)

Endret av Hege P.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (9 minutter siden):

Er du sikker? ;)
Neida, jeg dro bare en fleip. Men selv akter jeg å dra på tur i skogene her jeg bor. Mest dagsturer, men også en overnatting eller to med tarp og hengekøye. Eller bare tarpen. Jeg trenger jo ikke dra langt på ferie jeg, siden jeg bor der. Men håper på noen turer til fjells utpå sommeren. :)

Ja det skal bli godt å kunne dra på skikkelig tur igjen :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 minutt siden):

 

Skjermbilde 2020-04-08 kl. 15.35.50.png

Ja jeg ser de har endret dette nå. Det er ikke så lett, både regler, lover og nettaviser endres ut over dagen. Ingen lett oppgave for de. Så det frarådes. Men fortsatt ikke noe lov mot telttur på fjellet. Man skal bruke hode og sunn fornuft. Men man har lov. Så blir det spennende når/om hytte forbudet oppheves den 20. April. Det lov, men ikke anbefalt (fritidsreise blir jo dette)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var mest interessant for meg, den er slappere enn jeg har hørt til nå. Så den er nå skjermdumpet, og så skal jeg ikke sjekke mer, for da kan jeg faktisk holde meg til de opprinnelige påskeplanene jeg hadde – med litt andre vurderinger mtp. vær og risiko. (y)

Skjermbilde 2020-04-08 kl. 15.42.59.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

Hva er egentlig definisjonen på fritidsreise i nåværende sammenheng?

Sies og skrives mye, så får nesten inntrykk av at det er snakk om sammenhenger der en møter folk (fly, buss, tog og andre kollektive måter). 

Alle innland-og utlandsreiser som ikke er strengt tatt nødvendig, er ansett som fritidsreiser. Rent faglig mener jeg det er helt talentløst at det skal være opp til hver enkelt å bedømme noe som helst vedr dette, fordi det er vi åpenbart ikke i stand til. Skulle hatt litt mer Koreansk regime på akkurat dette området, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (10 minutter siden):

Alle innland-og utlandsreiser som ikke er strengt tatt nødvendig, er ansett som fritidsreiser. Rent faglig mener jeg det er helt talentløst at det skal være opp til hver enkelt å bedømme noe som helst vedr dette, fordi det er vi åpenbart ikke i stand til. Skulle hatt litt mer Koreansk regime på akkurat dette området, faktisk. 

Skal ikke kverulere på det du skriver her. Det faglige overlater jeg til relevante fagfolk. 

Rent objektiv så er det vel ikke annet enn å handle mat (og tilsvarende) som er nødvendige reiser? Uavhengig av om du reiser med buss, fly, bil, sykkel eller på beina. For å sette det på spissen.

Det som kan være relevant er jo at ting må være tydelig, oppleves som fornuftig, for at folk skal respektere det som gjelder. Uklarhet er jo at det sies at fritidsreiser skal unngås, samtidig som det legges tilrette for parkering og fritidsaktiviteter. Det som er fornuftig er vel skjermbildet @Miamariadelte over. Selv om jeg ikke helt skjønner hva en fritidsregion er heller. 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Hansen skrev (4 minutter siden):

Rent objektiv så er det vel ikke annet enn å handle mat (og tilsvarende) som er nødvendige reiser? Uavhengig av om du reiser med buss, fly, bil, sykkel eller på beina. For å sette det på spissen.

Jeg tror nok de har innsett at hytteforbudet har hatt sine sære utslag. Slik som at folk har kjørt att og fram flere dager for å kaste snø av taket på hyttene uten å kunne sove på hytta, eller bor i telt utenfor hytten eller bobil eller hva det var. Privat har jeg startet de fleste turene mine fra dørstokken eller i kort nærhet til hjemmet den siste tiden.

Ellers har jo dette med sunn fornuft vært en slager, og jeg tror det kan fungere her også. Jeg vil i hvertfall ikke benytte meg av noen butikk i en annen kommune enn den jeg bor i selv uansett, men det er kanskje et valg den enkelte får ta.

Jeg har lest en del om pandemien i 1918, og det er en del paraleller. De som ble skjermet mest i første bølge (folk som dro i fjellet f.eks.), ble rammet mye hardere i bølge 2. Det var noen ekstreme utslag - byer som ikke hadde hatt Spanskesyken ble fullstendig radert ut til slutt, så å skjerme samfunnet 100% er kanskje heller ikke veien å gå. 

Men er det sånn at denne hytteforskriften blir fjernet fra 20 april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roaas skrev (52 minutter siden):

Alle innland-og utlandsreiser som ikke er strengt tatt nødvendig, er ansett som fritidsreiser. Rent faglig mener jeg det er helt talentløst at det skal være opp til hver enkelt å bedømme noe som helst vedr dette

Synes egentlig at retningslinjene blir enda mer uklare etter påsken. Det er greit å dra på hytta men man skal inngå unødige fritidsreiser innenlands? 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (23 minutter siden):

Jeg tror nok de har innsett at hytteforbudet har hatt sine sære utslag. Slik som at folk har kjørt att og fram flere dager for å kaste snø av taket på hyttene uten å kunne sove på hytta, eller bor i telt utenfor hytten eller bobil eller hva det var. Privat har jeg startet de fleste turene mine fra dørstokken eller i kort nærhet til hjemmet den siste tiden.

Ellers har jo dette med sunn fornuft vært en slager, og jeg tror det kan fungere her også. Jeg vil i hvertfall ikke benytte meg av noen butikk i en annen kommune enn den jeg bor i selv uansett, men det er kanskje et valg den enkelte får ta.

Jeg har lest en del om pandemien i 1918, og det er en del paraleller. De som ble skjermet mest i første bølge (folk som dro i fjellet f.eks.), ble rammet mye hardere i bølge 2. Det var noen ekstreme utslag - byer som ikke hadde hatt Spanskesyken ble fullstendig radert ut til slutt, så å skjerme samfunnet 100% er kanskje heller ikke veien å gå. 

Men er det sånn at denne hytteforskriften blir fjernet fra 20 april?

Er av samme oppfatning at sunn fornuft er det beste. Unngå situasjoner som kan spre smitte, og ellers være snill og grei :)

For egen situasjon så er det ikke så vanskelig. Bor jo i en av Norges største kommuner, som attpåtil ligger i Indre Troms. Så gode muligheter for nærtur. Blir gjerne en kort kjøretur, men dropper å fylle kaffekoppen underveis (drastisk personlig tiltak). Noen vil kanskje kalle det unødvendige fritidsreiser, men er jo forskjell på å klippe neglene og å kappe av seg hånda.

 

 

Endret av Jan Erik Hansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunn fornuft er jo at man unngår handling, fylle bensin osv. I annen kommune. Bor nå i en kommune bestående av strender, jorder, bebyggelse, et gammelt tårn og noen skogflekker. Her er det fult daglig på de «vanlige» plassene. Kjørte til Blefjell i dag. (Har ikke hytte) gikk en fin tur, brukte dagen. Nesten ikke folk. Kjørte hjem. Ingen kontakt med mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De siste reiserådene virker fornuftige.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/rad-om-fritidsreiser-innenlands-som-gjelder-fra-21.-april/

Det er vel faktisk slik hytteforbudet kansje burde ha sett ut i utgangspunktet. Uansett er det historie nå, og et lite problem i forhold til hva andre sliter med i disse dager.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.