Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye Dovrefjellkart underveis - forhåpentlig før påske


Carl S. Bj

Anbefalte innlegg

Disse er under utarbeidelse, kordinert av Dovrefjellrådet . På samme måte som kartverket i sin tid, krever Ugland IT innsalg av et minimumsantall kart på forhånd for å produsere et kart. Dette er løst ved å fordele dette opplaget på de 8 dovrefjellkommunene for videresalg lokalt. Bakgrunnen er selvsagt å legge tilrette for det enkle friluftslivet i disse flotte områdene, og å informere brukerne om verneområdene.

Planen er å ha kartene klare til salg til påske (men det er en hard tidsplan!). Så om du ikke trenger nytt kart for området før den tid, kan det være lurt å vente med evt. kjøp.

Det vil bli utarbeidet to kart for å dekke de verneområdene som ble opprettet i 2002.

Det ene, Dovrefjell-Sunndalsfjella, vil dekke omtrent samme område som dagens turkart Dovrefjell, men få med seg vestover til Åndalsnes og østover t.o.m. E6.

Det andre, Knutshø, vil starte litt V for E6 og strekke seg østover mot Tynset sånn ca.

(Navnene er arbeidstitler.)

Layout, målestokk (1:100 000) og utseende blir omtrent som dagens turkart Dovrefjell, men innholdet revideres og Knutshøkartet blir jo et nytt produkt. Baksidetekstene blir totalrevidert.

Her i Sunndal vil vi satse på å bli kvitt de vi må kjøpe til Fjellstyret og turistinformasjonen samt over disken i servicekontoret til nær selvkost en periode. Skal komme tilbake når jeg vet når kartene kommer i salg, og om det blir kart tilgjengelig på nett til "introduksjonspris". Veil utsalgspris blir de vanlige 119,-.

Om noen av dere har forbedringsforslag til dagen kart, så kom med dem her - kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Fjellfinn
Disse er under utarbeidelse, kordinert av Dovrefjellrådet . På samme måte som kartverket i sin tid, krever Ugland IT innsalg av et minimumsantall kart på forhånd for å produsere et kart. Dette er løst ved å fordele dette opplaget på de 8 dovrefjellkommunene for videresalg lokalt. Bakgrunnen er selvsagt å legge tilrette for det enkle friluftslivet i disse flotte områdene, og å informere brukerne om verneområdene.

Planen er å ha kartene klare til salg til påske (men det er en hard tidsplan!).

Om noen av dere har forbedringsforslag til dagen kart, så kom med dem her - kjapt.

Jeg har ett hjertesukk for disse karta og alle slags kart i denne målestokk /turkart:

Hvorfor kan vi ikke få laget de plasta - som det utmerkete Trollheimskartet som Rindalingene har laget???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med nye turkart, enklare å billigare enn mange frå den vanlege 1:50.000 kartserien. 1:50.000 måletstokk på turkarta er absolutt å foretrekke, då 1:100.000 ofte blir for grovt synes eg. Då er det betre å nytte begge sider av kartet eller lage to ulike kart.

Plastkart er tingen, men dessverre er det bare få turkart som er gitt ut på plast. Den papirkvaliteten UglandIT no nyttar er bare tragisk. Har hatt kart som har blitt til 4-5 deler etter bare få dagers bruk :!:

Forøvrig synes eg det er kjempebra om også kvisterutetrasèar og skiruter kjem med på slike kart :evil:

Hytter på fjellet bør markerast med ei pil i tillegg til dei ikona som no vert nytta. På mange turkart er det nærmast umogleg å vite nøyaktig kor hytta ligg, sidan ikonet er så stort, og det kan skape problem ved nedsatt sikt i fjellet. Sjå for eksempel på svenske turkart, dei har klar å laga det både informativt, samtidig som informasjonen er heilt nøyaktiv markert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plastkart er tingen, men dessverre er det bare få turkart som er gitt ut på plast. Den papirkvaliteten UglandIT no nyttar er bare tragisk. Har hatt kart som har blitt til 4-5 deler etter bare få dagers bruk :arrow:

For å si det sånn, manglende vilje til å trykke på plastlaminat var årsak til at Bravida og ikke Kartverket / Ugland fikk jobben med Trollheimenkartet. Initiativet til de nye kartene kommer fra Ugland IT, skal prøve å påvirke dem. Takk for påminnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

For å si det sånn, manglende vilje til å trykke på plastlaminat var årsak til at Bravida og ikke Kartverket / Ugland fikk jobben med Trollheimenkartet. Initiativet til de nye kartene kommer fra Ugland IT, skal prøve å påvirke dem. Takk for påminnelsen.

Hvor stor øknomisk konsekvens blir det å få plasta kart?

Kan gjerne betale ørlitt mere for å få kart som holder mer enn en tur :arrow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor øknomisk konsekvens blir det å få plasta kart?

Kan gjerne betale ørlitt mere for å få kart som holder mer enn en tur 8)

På kartbutikken.no er prisforskjellen 50kr på papir og plastkart:

BØRGEFJELL NORD 1:50 000 119,00

Børgefjell Nord Plastutgave 169,00

:arrow:http://www.kartbutikken.no/produktlisting.php?kategori=18

Litt snodig at turkartet "Børgefjell nord" kjem i plastutgåve, men ikkje "Børgefjell sør"!

Plastkvaliteten UglandIt nyttar ser for meg relativt ok ut. Likevel synes eg den er noko tynn? For eksempel er plasten bedre på Cappelens Skarvheimskart (men der er til gjengjeld sjølve kartet relativt dårleg etter mi meining)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

På kartbutikken.no er prisforskjellen 50kr på papir og plastkart:

BØRGEFJELL NORD 1:50 000 119,00

Børgefjell Nord Plastutgave 169,00

:)http://www.kartbutikken.no/produktlisting.php?kategori=18

Litt snodig at turkartet "Børgefjell nord" kjem i plastutgåve, men ikkje "Børgefjell sør"!

Plastkvaliteten UglandIt nyttar ser for meg relativt ok ut. Likevel synes eg den er noko tynn? For eksempel er plasten bedre på Cappelens Skarvheimskart (men der er til gjengjeld sjølve kartet relativt dårleg etter mi meining)

Har dere tatt i plastkartet jeg snakket om -- Turkart Trollheimen ?

Først da jeg tok fram kniven -- klarte jeg å få høl på den 8)

Supersterk plast som er nesten uslitelig - kunne vært moro å hørt noen tekniske data om den i forhold til Uglands sin på Børgefjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har dere tatt i plastkartet jeg snakket om -- Turkart Trollheimen ?

Først da jeg tok fram kniven -- klarte jeg å få høl på den :lol:

Supersterk plast som er nesten uslitelig - kunne vært moro å hørt noen tekniske data om den i forhold til Uglands sin på Børgefjell?

Fikk et av de første Trollheimskartene på plast. (5 år siden?). Brukt en god del - mitt bruksmønster er å gå med aktuell kartbrett i hånda eller i lårlomma og ta det opp og ned hele tida, dette bruksmønsteret (prega av at jeg er gammel O-løper) sliter bra på kartet...

Fortsatt er kartet i god stand. Langs de brettene som vender ut er det slitasje i 0,5-1 mm bredde som skjuler noen detaljer, litt mer der bretter møtes. Fortsatt ikke hull i kartet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

En tilleggsopplysning - det firmaet (Bravida) som produserte Trollheimenkartet på plast fikk en økonomisk knekk av plastprosjektet, det falt langt dyrere enn det de hadde gitt tilbud ut i fra. Var visstnok medvirkende til at de sluttet med kartproduksjon.

Ikke så rart Ugland ikke vil trykke på plast likevel, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De buene som står åpene burde være merket på en måte.

De buene som er private og låste kan være merket på en annen måte.

Små fjellbuer er jo egentlig pliktet til å være ulåst, eller låst, men da skal nøkkel ligge tilgjengelig.

Det er mye strid om dette i fjellheimen der noen setter på store beslag over døra og flere hengelåser. Heldigvis har de fleste buene jeg har vært innom vært åpen. Det er jo en selvfølge at de som besøker buene skal forlate bua i samme stand som den var, men desverre så er det noen som må gjøre herverk.

Tror det vil bli vanskelig å merke buer som står åpen eller låst.

Les boka "201 buer" av Bjørn Wegge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små fjellbuer er jo egentlig pliktet til å være ulåst, eller låst, men da skal nøkkel ligge tilgjengelig.

Det er mye strid om dette i fjellheimen der noen setter på store beslag over døra og flere hengelåser. Heldigvis har de fleste buene jeg har vært innom vært åpen. Det er jo en selvfølge at de som besøker buene skal forlate bua i samme stand som den var, men desverre så er det noen som må gjøre herverk.

Tror det vil bli vanskelig å merke buer som står åpen eller låst.

Les boka "201 buer" av Bjørn Wegge.

Den boka har jeg, og den inneholder en del feil :roll: .

Ellers så plikter man ikke å ha bua åpen. Bua mi er låst.

Grunn: Jeg har tomtepapir på den.

Jeg har satt den opp uten noen form for tilskudd.

Jeg har proviant der, og den vil jeg skal være der når jeg kommer inn dit også!

Det er en annen bu rett ved som burde vært åpen hele året, men den er låst pga herverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boka har jeg, og den inneholder en del feil :lol: .

Ellers så plikter man ikke å ha bua åpen. Bua mi er låst.

Grunn: Jeg har tomtepapir på den.

Jeg har satt den opp uten noen form for tilskudd.

Jeg har proviant der, og den vil jeg skal være der når jeg kommer inn dit også!

Det er en annen bu rett ved som burde vært åpen hele året, men den er låst pga herverk.

Bua di går ikke under buer som skal stå åpen så den må du låse om du ønsker det. Det er mange buer som går under hytter og sætrer, de bør jo låses. Jeg er ikke sikker på desse reglene da det er mange år siden jeg leste om det.

Nabo hytta de er vel fjellstyret sitt?

Den burde iallefall stå åpen. Ikke rart det blir herverk når man kommer til ei låst bu.

De burde gjort som andre fjellstyrer å legge igjen et skriv og skiroer der folk kan ta med seg å betale inn et lite beløp som takk for lånet og ved hvis de ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med nye turkart, enklare å billigare enn mange frå den vanlege 1:50.000 kartserien. 1:50.000 måletstokk på turkarta er absolutt å foretrekke, då 1:100.000 ofte blir for grovt synes eg. Då er det betre å nytte begge sider av kartet eller lage to ulike kart.

Plastkart er tingen, men dessverre er det bare få turkart som er gitt ut på plast. Den papirkvaliteten UglandIT no nyttar er bare tragisk. Har hatt kart som har blitt til 4-5 deler etter bare få dagers bruk 8)

Forøvrig synes eg det er kjempebra om også kvisterutetrasèar og skiruter kjem med på slike kart :wink:

Hytter på fjellet bør markerast med ei pil i tillegg til dei ikona som no vert nytta. På mange turkart er det nærmast umogleg å vite nøyaktig kor hytta ligg, sidan ikonet er så stort, og det kan skape problem ved nedsatt sikt i fjellet. Sjå for eksempel på svenske turkart, dei har klar å laga det både informativt, samtidig som informasjonen er heilt nøyaktiv markert.

Ragnar sier mye fornuftig og nyttig her på Fjellforum, men når han vil ha kvisterutene med på kartene da blir jeg litt skeptisk for en rute kan jo endre seg fra år til år avhengig av bl.a. værforholdene og hvem det er som kjører opp ruten og hvor godt kjent vedkommende er. Det kan vel kanskje være OK like i nærheten av turidtsteder/hoteller, men ikke på de lange turene i mer eller mindre ukjent terreng.

På Venabygdsfjellet har jeg med GPS og nøye kartstudium kunnet konstatere at kvisterutene slett ikke gikk der kartet forteller at den skal gå. I vinterfjellet stoler jeg bare på DNTs kvistekart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg veit om mange turkart som har kvisteløypetrasèar innteikna:

Turkart Jotnheimen aust og vest

Turkart Hardangervidda

Turkart Haukelifjell

Turkart Sirdalsheiane

Turkart Bjerkreimsheiane

Turkart Sylane

Turkart Rondane sør og nord

Cappelens kart: Skarvheimen

Turkart Folgefonna har"vanleg rute for vårskiløping" innteikna, men ikkje på sjølve breen.

Og det er sikkert langt fleire.

Kvifor ein del andre nye turkart då ikkje skulle ha den informasjonen synes eg då blir litt snodig. Å få tak i slik informasjon om nøyaktige kvistetrasèar er ikkje enkelt forutan på slike kart, det eksisterer etter det eg veit ingen oversikt. Ein må då eventuelt få tak i ein som er veldig kjent i området (og det er ofte ikkje så lett) eller dei som vanlegvis kvister rutene personleg (det blir temmeleg tungvindt). Mange ender då opp med å ikkje ha peiling i det heile kor kvisterutene går, inkludert meg sjølv.

Vanlegvis er rutene innteikna som rød eller blå prikker og dermed mindre nøyaktig oppteikna enn f.eks. ein sti. På karta er det påpeika at kvisteruta kan endre seg, så ein må ikkje må stole blindt på det. DNTs kvistekart er forsåvidt ok, men er temmeleg unøyaktig innteikna. Oppgitte distansar virkar også i mange tilfelle til å vera ganske unøyaktige..

Eg ser forsåvdit problemet med at nokon kanskje stoler vel blindt på kartet, men det gjeld jo ikkje bare vinterstid. Også sommarstier blir lagt om, nye stier blir merka, andre stier blir nedlagt, turisthytter blir flytta/nedlagt, nye hytter kjem til, nye bruer, ødelagte bruer osv. Det spesielle med kvisteruter er at det kan endra seg ein del frå år til år, sjølv om ofte hovudtrasèen er nokonlunde lik.

Kvisterutetrasèar kan vera nyttige sjølv om dei ikkje er kvista. Hender ofte eg følger trasèen tidlegare på vintaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små fjellbuer er jo egentlig pliktet til å være ulåst, eller låst, men da skal nøkkel ligge tilgjengelig.

Det er mye strid om dette i fjellheimen der noen setter på store beslag over døra og flere hengelåser.

Dette er nok (dessverre!) ønsketenking. Ingen lovverk som sier noe slikt. Grunneier kan selvsagt sette det som bertingelse for å få sette opp ei bu, en del (stats-/bygde-)allmenninger gjør vel det, men slett ikke alle. Noen er så altruistiske at de lar bua stå åpen. Men jeg vet at f.eks. på Hardangervidda har dette vært håpløst pga hærværk.

Ser også dessverre eks på det motsatte - der folk får lov å pusse opp og privatisere buer som har stått åpne for så å sette lås på dem.

Men denne tråden handlet vel egentlig om kart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg kan i likhet med Ragnar se flere fordeler ved kvisteruter inntegnet. Kartsymbolet viser at det under normale forhold er mulig å gå strekningen på ski. Men hva er normalt i dag ? Kanskje er det fordi kvistesymbolet kan gi en falsk trygghet at enkelte kart ikke har disse kvisteløypene inntegnet. Med DNTs kvistekart i lomma vet jeg imidlertid at strekningen er kvistet i år og at det under normale vær- og føreforhold er relativt trygt å gå der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.