Gå til innhold
  • Bli medlem

Forvarming av spritbrenner - utskilt fra "Tett boks til oppbevaring/frakt av Trangia spritbrenner"


dsk

Anbefalte innlegg

På 2.1.2020 den 18.54, Blaser skrev:

Her mitt oppsett;

yes, da har jeg UL oppsettet. Veier 210 gram. 

vindskjerm 30 gram, brenner 30 gram og kjele 150 gram.  samt en Vrago flaske med innhold.

image.png.5778418b6adf857dfe91d2e69551eb5f.png

Har du testet dette i kulde? -10 eller kaldere?

Har lekt meg litt med hjemmelaget jeg også og dette skoleprosjektet funka bra, men her trenger man en bøyle å sette kjelen på. Mener at selve brenneren veide 16 gram. 

 

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du brukt en kattematboks i stedet for en småkakeform, og karbonfilt i stedet for peistau, kunne du byttet ut brenneren inni med en tomarpuréboks - og da hadde du hatt en Fancee Feest-brenner :D Da blir det sånn at brenneren er forvameren og forvarmeren er brenneren, funker overalt alltid -  @Humbug sin oppskrift her: https://www.hengut.no/2017/07/25/fancee-feest-brenner/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morsomt å leke seg med slike løsninger, og ofte er det enkle løsninger som skal til. Har også lagd en lignende brenner, men brukte aluminiumsboksen fra en deo-spray.  Foretrekker fortsatt klesenger-ståltråd-støtte til å sette kjelen på ved å få avstanden opp til kjelen på 25 mm så virker en slik brenner som i     @Humbug sin oppskrift på en helt annen måte, det må prøves og vurderes.  Fyller man opp med vanlig bomullsvatt like høyt som man vil fylle sprit så blir sølet ved velting mye mer begrenset.

Det ideelle drivstoffet er etter min erfaring rødsprit med en dash metanol (10-20%) da får vi god varme og null sot.

Her er det egentlig bare å begynne å leke seg, finne ut hva som er viktig osv.
 

Endret av dsk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å forvarme rødspriten før du tenner opp, ikke bare i brenneren ved hjelp av flammer, men det hjelper også å ha spritflasken under jakken mot kroppen, eller ned i soveposen en god stund før du tenner opp. Husk også at noen metaller holder på og fordeler varmen bedre enn andre. Messing (som i Trangia sin brenner) absorberer og leder varme ca dobbelt så bra som stål, og stål ca dobbelt så bra som titan.  I den varme årstiden bruker jeg som regel bare en titanbrenner fra Evernew, svært lik Trangia sin av utseende. Men i den kalde årstiden har jeg funnet at det er mye lettere å få fyr på Trangia sin enn titanbrennere. Titanbrennere krever altså mer forvarming og er av samme grunn mer sårbare for vindblaff/utblåsing under selve forvarmingen. 

Trangia selger en egen forvarmer og en egen vintertillsats  som inkluder brenner, forvarmer og en reflekterende bunnplate/-fat.  Forvarmeren har en liten "pute" i bunn som absorberer noe av spriten man heller oppi slik at den ikke fordamper/forbrenner så fort. 

Tilsvarende kan man oppnå med bruk av peistau eller karbonfilt som nevnt i innlegg over her. Kun fantasien setter grenser for hvordan man kan forvarme en spritbrenner.  Alt må altså ikke kjøpes. Mye finnes nok allerede i kjøkkenskapet, som en liten blikkboks e.l. man kan skjære til.

Men vil man ha en ferdig løsning så har Trangia altså en forvarmer som man "klipser" på/under Trangia brenneren slik at det blir litt "luft"  mellom bunn av brenneren og bunn av forvarmeren. Brenneren med forvarmer påklipset passer også ned i underdelen til Trangia kjøkkenet, så har man dette fra før er man "godt skodd" til vindskjermet  forvarming i så måte. 

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2020 den 13.12, dsk skrev:

Det ideelle drivstoffet er etter min erfaring rødsprit med en dash metanol (10-20%) da får vi god varme og null sot.

Bruker selv litt vann i rødspriten (ca 10%, går på slump). Det gir lite/mindre sot, men sikkert også litt mindre varmeeffekt. Men ikke så mye at det bryr meg. Spritbrennere er jo for de tålmodige. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.