Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor tung sekk vinterstid (evt. pulk)


Andreas

Anbefalte innlegg

Annonse

Erfaringsmessig er det mer slitsomt å gå på ski med tung sekk enn å gå på beina med tilsvarende. Som det nevnes er det hva du er vant til som bestemmer mest.

Jeg synes 20 kg på ryggen er tungt nok på lengre avstander, men det er utrolig hva man venner seg til etter hvert. Pulk er flott hvis snøen bærer. Er det mye løssnø ville jeg nok valgt sekk uansett, pulken har en tendens til å bli tung å dra i dyp løssnø :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Enig i at 20kg er nok for en som ikke er så godt trent med dette. Selv har jeg hatt maks 25kg, holder lenge nok for mine knær. Men bevares, det mest ekstreme jeg har hørt var en som bar 70kg på ryggen i Afganistan...

1-2 mil om dagen holder lenge dersom du skal ha 15-25kg på ryggen. Det blir minst 15 kg dersom du skal ha telt, mat og nødvendig utstyr på vinter-tur. Det blir garantert mere å drasse på om vinteren, feks tyngre klær, sovepose, spade, mere bensin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå har ikke jeg så mye erfaring. Men jeg vil nå påstå at ca 20-25 kg går greit. Å ha under 15 kg trodde jeg nesten ble uansvarlig. Jeg klare i alle fall ikke å presse vekten under 15 kg, vis jeg skal ta med alt jeg mener er nødvendig på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

på vinterstid med anbefalt utstyr for fjeller + telt, mat, sovepose osv, må du regne med 20-25 kg. Legg opp til regelmessige pauser . Under min førstegangstj. gikk vi først 20 min, deretter teknisk hvil (lette på antrekk) videre 50 minutter gåing / 10min hvile. Da har du noe å se frem til mens du sliter, i tillegg gir litt systematikk at du også får litt distanse ila dagen. Vi kontrollmålte oss før og etter slike turer (vekt på sekker mellom 25-35kg) og det var vanlig at vi ble kortvarig 2-3 cm kortere. Uansett må dy regne med at rekkeviden blir mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Kim sine synspunkter vedr sekk vs pulk.

Også enig i at 20 kg er nok på ryggen (selv for en godt trent rygg). Kosen med lav vekt i sekken overstiger langt kosen med, etter mitt syn alt slags unødvendig stæsj om kvelden :wink:

Ikke dumt å tenke vekt når man begynner å anskaffe utstyr. Et raskt gjennomgang viser betydelige vektreduksjoner:

Tungt utstyr(kg):

Telt = 5, sekk = 5, sovepose = 2,5, primus = 1,5, drivst pr dag = 0,5, underlag = 1,2, mat pr dag = 1,0

Totalt 16,7 kg.

Lett utstyr (kg):

Telt =3, Sekk = 2,5, sovepose = 2, primus = 0,5, drivst pr dag = 0,5, underlag = 0,7, mat pr dag = 1,0.

Totalt 10,2 kg.

I tillegg til begge regnestykkene kommer ekstra lue, votter, ullsokker + fleecejakke, gps, lykt og kompass, evt dunjakke. Tja totalt 3 kg??

Tung sekk blir 16,7 + 3,0 = 19,7 kg.

Lett sekk blir 10,2 + 3,0 = 13,2 kg.

Mat + drivstoff for hver ekstra dag ute blir 1,5 kg i tillegg.

Jeg lurer fælt på hva som er i sekken for at den skal bli 25 - 35 kg :):D:?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer fælt på hva som er i sekken for at den skal bli 25 - 35 kg :?:):wink:

Søkestang, spade, førstehjelpsutstyr, slalombriller, solkrem..............? Var vel ikke akkurat en komplett pakkeliste du opererte med her. Uansett skal det være mulig å holde seg rundt 20 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fra pakkliste for vintertur Svalbard med telt (utelatt Svalbard effekter som våpen, snublebluss,tau, nødpeilesender osv)

Personlig : 12 kg

Felles : 3 kg

Mat/Drivstoff : 1-1,2 kg/dag -> 5 dager =5-6 kg

Totalt : 20 kg for 5 dagers tur.

Stæsj som mange liker : kniv, kamera, feller, GPS, lys, litt kvelsfyring m/primus, handkle,solkrem,teip osv -> 1-2 kg

Vanlig turvekt 21-22 kg.

De nevnte 25-35 kg var som sagt ved førstegangstjenese hvor militære dingsebomser utgjorde en stor del. Ellers er vel de som bedriver jakt ikke helt ukjent med slike vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkestang, spade, førstehjelpsutstyr, slalombriller, solkrem..............? Var vel ikke akkurat en komplett pakkeliste du opererte med her. Uansett skal det være mulig å holde seg rundt 20 kilo.

Jeg gikk en 2 ukers tur (toppbestigning) med 50 kilos sekk nå i desember. Det som kom i tillegg til de vanlige 20 kilo var alt av breutstyr, isutstyr (2 isøkser og 3-4 skruer) og klatreutstyr, samt mye digg mat. Alt ble faktisk brukt/spist. :D Men med litt bedre planlegging og lettere utstyr bør imidlertid vekten kunne begrenses til 35 kilo. Et eksempel: selen min veier 490 gram mens man får kjøpt såkalte ekspedisjonsseler til 250 gram. Soveposen veide 2,1 kilo, mens en -18 dunpose fra Rab veier ca. 1,3 kg. De vanlige vinterteltene man bruker i Norge veier 4-5 kilo, mens Bibler og Intergral Designs leverer telt til under 2,5 kilo. Er man konsekvent med alt man kjøper kan man spare forholdsvis mye vekt.

Jeg er uenig med Kim i at det er lettere med tung sekk om sommeren. Riktignok er det kjipt med tung sekk i nedoverbakkene på ski, men det er mindre belastning på knær osv når man labber avgårde på ski enn til fots. Jeg tåler ihvertfall å gå lenger på ski enn på bena med samme vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel hver enkelt finner jo ut etterhvert hvor mye energi man vil bruke ekstra på evt å bære litt tyngre.

Finnes heldigvis ikke no fasitsvar.

Noen vil gjerne ha "litt godt å ha i tilfelle et el annet" i sekken.

For mitt vedkommende blir det bl.a. komplett meningsløst å ta med langt undertøy ekstra i sekken på en 10-15 dagers tur.

Joda, jegere ikke er ukjent med 35kg sekker. Spørsmålet mitt er hvor mye de koser seg med selve turen, på returen med sekken full av kjøtt.

Jeg for min del syntes det har vært grisemorro de få gangene sekken har vært fylt med 25 ryper i tillegg til telt, hagle etc, men ikke pokker om vanlige fjellturer skal belaste kroppen i samme grad. Da tviler jeg på at reinsjegere etc fyller sekken unødvendig på vanlige fjellturer.

Når flere personer er på tur, er mi erfaring at drivstoffbehovet ligger på ca 0,22litr pr pers vinters tid. Mao, er man 2 har man halvliteren å storkosefyre med utover kvelden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.