Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur til Dovrefjell i september..


Arangaras

Anbefalte innlegg

Hei! Er student i Trondheim, og i september har eg lyst til å ta med meg ei søt jente på tur. Har lyst til å ligge i telt litt utanfor allfarvei, og gå litt på turar. Storleiken på fjell er ikkje farleg, so lenge vi ikkje møter på so masse folk heile tida.

Er det nokon her som har litt tips? Treng eg frykte store snømengder oppå der sånn midt i september? Bør eg slå frå meg alle planer med tanke på jakt? Andre områder å anbefale?

På forhand takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dovrefjell i september er nok flott!

På de høyeste toppene begynner det vel gjerne å samle seg litt snø på den tiden av året (kan "vasses" med forsiktighet), men lenger nede er man vanligvis trygg - men ta en titt på værmeldingene før dere drar.

Hvis "storleiken" på fjellet er ubetydelig, men det betyr mer å ikke treffe folk, så er vel neppe Snøhetta toppen for dere. :)

Likevel vil jeg nesten anbefale Snøhetta om dere får knallvær, for med sin overlegne høyde gir den en av Sør-Norges videste utsikter. Jeg har sett dette fjellet gjennom kikkerten fra Gråkallen i Bymarka!

Men hvis dere dropper Snøhetta og heller tar med teltet inn til f.eks Åmotdalsflyene/hytta, så kan jeg anbefale topper som Storstygge Svånåtind eller Storskrymten. Førstnevnte er det nest høyeste fjellet i området, men besøkes nok langt sjeldnere enn Snøhetta. Ingen tekniske vanskeligheter om man går letteste vei, men det går ingen sti til topps, så man må finne veien selv. Det samme gjelder Storskrymten. Storskrymten er det høyeste fjellet i Sør-Trøndelag fylke, men ligger såpass utilgjengelig til at den burde gi de fleste følelsen av å komme litt utenfor allfarvei. Denne toppen er heller ikke teknisk vanskelig.

Spørsmålet om jakt skjønte jeg ikke helt. Skulle dere jakte selv? I så fall må man vel ringe et eller annet sted for å få jaktkort, slikt har ikke jeg greie på. :wink:

Hvis spørsmålet derimot var om det kan være farlig å traske rundt der oppe midt i jakten, så er svaret mitt "tja". I fjor høst var jeg på tur til et fjell som heter Storskarven, i begynnelsen uvitende om at jeg hadde valgt å gå denne turen første dagen i småviltjakten. Men etter hvert som jeg gikk så jeg flere og flere jegere, jeg tror aldri jeg har sett så mye folk på fjellet siden jeg gikk Besseggen en gang for mange år siden. Det smalt etter hvert godt rundt meg, og hva de skjøt på skjønte ikke jeg, for jeg så i alle fall ikke en eneste rype. Det kom til et punkt der jeg ønsket at jeg hadde en AG3 så jeg kunne "skyte tilbake". Så...det kan nok oppleves litt ekkelt om det plutselig smeller rett i nærheten av en, men de aller fleste jegerne vet vel hva de driver med. Ta for sikkerhets skyld på noen klær med litt farge og "vær synlige", slik at ingen gjør det umulige og forveksler dere med en rypeflokk. :wink:

Oppe på enorme Dovrefjell er det vel dessuten ganske langt mellom jegerne. Jeg ville ikke vært redd for å gå i fjellterreng (men kanskje i skogsterreng) i jakten, men kanskje vært litt ekstra oppmerksom.

Når det gjelder andre turområder i Trøndelag, så er det flere alternativer. F.eks kan Trollheimen og Sylene være aktuelt. Trollheimen ligger litt nærmere Trondheim og byr på variert og vakkert høyfjellsterreng. Likevel kan man vel si Dovrefjell har et par kvaliteteter som ikke Trollheimen har......skikkelig høye fjelltopper! Og moskus....jeg har vært på Dovrefjell mange ganger, og sett moskus nesten hver gang! Den gamle klisjéen når det gjelder disse dyrene lyder som følger: Ikke gå for nær.

God tur!

Om du er noenlunde heldig med været, og til og med får med deg en søt jente (!!), som du sier, så bør du være garantert å få nettopp det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for eit godt svar!

Har leita litt rundt på nettet etter informasjon, men synst det er mykje betre å få litt informasjon frå folk som har vore der sjølv, slik at eg kan spørre dei spørsmåla eg vil.

Storstygge Svånåtind er faktisk det kulaste namnet på eit fjell eg har sett nokon gong! Hehe.. Storstygge er ikkje akkurat eit namn som skapar assosiasjonar til ein fin vandretur ein søndags ettermiddag, men no blei eg kjempegira på å sjekke det ut. :)

Om det var trygt med tanke på jakt var det eg tenkte på ja. Har ikkje lyst til å omkomme oppå der p.g.a ein jeger som synst eg likna forbausande mykje på ei rype. Men eg antar det går greit om vi har på oss klede med litt farge ja..

Takk atter ein gong for godt svar. Og om andre har lyst til å kome med tips, takast dei imot med glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollheimen ligger litt nærmere Trondheim og byr på variert og vakkert høyfjellsterreng. Likevel kan man vel si Dovrefjell har et par kvaliteteter som ikke Trollheimen har......skikkelig høye fjelltopper!

Dovre er fint og anbefales på det varmeste, men det er langt fra det eneste området i regionen med høye fjell. El Gringo burde nok ta seg en tur til Innerdalen for å korrigere virkelighetsforståelsen sin. Hvis han fortsatt mener at Trollheimen ikke har skikkelig høye fjelltopper etter en tur til Store Trolla, har han nok en annen oppfatning av begrepene "høy" og "fjelltopp" enn de fleste andre på dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arangaras:

Ja, det er det fine med Fjellforum. Her er det bare å spørre, og man får som regel svar!

Storstygge Svånåtind er forresten det kuleste navnet på et fjell jeg har sett noen gang også, og jeg har sett en god del navn på fjelltopper! :)

Men til tross for sitt nifse navn er altså dette fjellet ganske lett å bestige, i alle fall fra baksiden (lang anmarsj!). På forsiden (E6-siden) går det en egg til topps som jeg ikke har gått selv, men som sikkert mange her på Forum vil fortelle deg at er småbratt, men grei. Toppen er uansett teknisk lettest å bestige fra baksiden.

Gaupa:

Hehehe! :)

K:

"El Gringo burde nok ta seg en tur til Innerdalen for å korrigere virkelighetsforståelsen sin." Hei, aner jeg en noe frekk tone her? :wink:

Jeg kjenner utmerket godt til Innerdalen og raden med kjempe-tinder på sørsiden av denne, men jeg skal gjerne innrømme at jeg ikke har vært der. Enda. Uansett, når folk flest snakker om Trollheimen har jeg inntrykk av at de først og fremst mener den østlige delen, altså området rundt den berømte "Trekanten". Og der er utvilsomt toppene betydelig lavere enn de på Dovrefjell. Jeg er likevel klar over at Innerdals-området definisjonsmessig hører inn under Trollheimen, men har selv en tendens til å heller stemple dette som del av Sunndalsfjellene. Dessuten tar det jo enda lenger tid å kjøre helt til disse fjellene fra Trondheim enn det tar å kjøre opp til Kongsvoll eller Hjerkinn. OG, selv om de er svære Trolla og Dronningkrona & co, så er de fortsatt en god del lavere enn fjellene på Dovrefjell, i alle fall målt i antall meter over havet, for den som måtte bry seg om sånt. :wink:

Uansett, jeg har lenge hatt i tankene en tur til Sunndalsfjellene/Innerdalen, om ikke for å "korrigere virkelighetsforståelsen" min, så for å oppleve storslagen natur i et for meg fremmed område, noe som alltid er kjempespennende! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turtips basert på egne erfaringer :

Storstygge Svanåtind .

Grei adkomst hvis dere får med sykkel, ta toget til Dombås og sykle innover mot Snøheim, ta av til venstre noen km før Snøheim og sykle videre inn til Maribu. Fra Maribu er det bare å gå rett mot Svanåtinden. Før det begynner å bli bratt må bekken fra Fisketjørni (1444 moh) passeres, dette er enklest ved utløpet av vannet, her har dere en avsidesliggende teltplass om dere vil. Også et greit utgangspunkt for andre topper i området. Ellers er det mange fine plasser for telting langs elven oppover også.

Oppstigningen til Svanåtinden er bratt, men ikke så luftig som det kan se ut for. Det går an å gå opp fra baksiden også, men dersom det er snøfritt, ville jeg gått østeggen opp, og eventuelt gått videre bortover til flere av småtoppene i samme massivet.

Trollheimen i september.

Har gått Trollhetta-traversen 20-kilos sekk, en tung affære, vil ikke anbefale dette. Vi var uheldige og fikk mye nedbør, noe som gjorde at strekningen langs Gråsjøens østside ble meget vanskelig. Alle bekkene var vanskelig å forsere på grunn av den kraftige nedbøren.

Tror jeg ville valgt Dovrefjell for din type tur.

Legger ved noen bilder fra juli ifjor.

Forøvrig ligger endel turrapporter på www.wwv.no . Storstygge Svanåtind er kommunetopp i Lesja kommune.

post-480-133474433878_thumb.jpg

post-480-133474433899_thumb.jpg

post-480-13347443392_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El Gringo skrev om Storstygge Svånåtind:

På forsiden (E6-siden) går det en egg til topps som jeg ikke har gått selv, men som sikkert mange her på Forum vil fortelle deg at er småbratt, men grei. Toppen er uansett teknisk lettest å bestige fra baksiden.

Jeg har bare gått opp Storstygge Svånåtind fra forsiden, og som ikkeklatrer syntes jeg nok det var luftig nok når tåka og regnet slo til. Valgte først litt feil nær toppen og måtte litt ned igjen, men følte meg aldri utrygg selv om jeg prøvde å ungå c-momenter.

http://andnorm.no/Fjellfoto/subalbum_5.html ligger det bilder fra turen som var en fellestur med Oppdal Fjellturgruppe i slutten av august i fjor.

Kjørte forresten forbi Dovremassivet i går ettermiddag, men skyene lå så lavt at hverken toppen av Storstygge Svånåtind eller Snøhetta var synlig fra E-6. Ut fra et bilde i Adresseavisen i dag ser det ut for at snøfonna oppe ved toppen av Snøhetta er helt forsvunnet. Er dette tilfelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvorfor ikke gå fra Foksstuggu eller Gautåseter ?

Da kan du gå mot grimsdalen, trenger ikke gå til grimsdalshytta. Man kan gå gautådalen fra Gautåseter, videre mellom Halvfarhøi og Fokshøi. Kan jo ta seg en tur opp på disse fjellene. grøhøi ligger ved Halvfarhøi og fra toppen der ser man nedover Drivdalen. Man kan gå videre via Ellankollen over gråsia. Da har man kommet til Grimsdalen :) . Derfra ville jeg lagt turen innom Hornsjøhøa. Der ligger det ei fin liten hytte på Rauhommaran. Bua heter Rauhommarbua. Den står åpen for alle men ikke mange som tar turen innom der :!: . Så det anbefaler jeg virkelig! Er jo mange fine fjell i området der! Kan jo studere kartet litt og legge ruten litt utenom de vanlige turstiene, det anbefales virkelig.

Men vær obs. Noen steder er det ikke lov til å gå pga. trekkruten til villreinen. Men tror det er rundt Stygghøa ved Dørålseter, men er ikke helt sikker på den.

Lykketil og god tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ adkomst til Svånåtindan er inn fra Lesjasiden. Ta av E6 på Dombås retning Åndalsnes. Etter ca 13 km ta av mot Aursjøen. Kjør ca 1 mil innover og ta av mot Nysetra /Skamsdalen og kjør denne veien til endes. Da er du garantert i folketomt fjell. Anmarsjen til lugum teltplass ca 2 timer, til Lesjøen. Kryss elva innafor Lesjøen på merka vad. Følg råket opp mot Langvatnet. Resten av ruta gir seg selv. Med Lesjøen som basecamp kan du lett nå mange flotte topper, Tverråtind og Sjongshøe, Salhø, Storskrymten, Langvasstind og Svånåtindan.

Enkelte småviltjegere kan observeres, men disse er atskillig mer fornuftig enn tilfellet er med reinsjegere i området. PS!! Svært få jakter rype over 1600 moh!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Det går an å ta toget til Lesja og sykle Dalsidevegen/Skamsdalen. Vedr evt basecamp ved Lesjøen så kan du leie hytte av Lesja Fjellstyre der - de har også ei hytte ved Langvatnet et par timer lenger inn, og da har du Svånåtindan m.m. omtrent på dørstokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.