Hege P. Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 PÄ tur ute i skog og hei er det alltid trivelig med et kaffebÄl nÄr tid og forhold tillater det. Men en veldig god regel er det vi kaller "Leave No Trace". Sett ikke spor etter deg. I alle fall ikke flere enn du mÄ. I den forbindelse er det ogsÄ en god regel Ä ikke lage ny bÄlplass dersom det finnes en fra fÞr. 7 Siter
tubbs Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Mye av det bak her ogsĂ„ đ Virker som at folk fĂžler at de mister "Monsenfaktoren" om de bruker ett ildsted som allerede er der. 1 Siter
Hege P. Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Skrevet 18. juni 2019 Ja, jeg finner stadig slike bÄlplasser. Ofte er de full av ikke-brennbart sÞppel ogsÄ. Det forsÞker jeg i sÄ fall Ä plukke med meg hjem til sÞppeldunken. Det er ingen ting som spolerer turfÞlelsen mer enn sÞppel. Bortsett fra en skogbrann, kanskje.. 1 Siter
Truant76 Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Hadde vi ikke en trÄd pÄ dette i fjor en gang? Har ingen problemer med Ä bruke gamle bÄlplasser, det sparer en jo for en del arbeid. Hender jo noen ganger at man kommer over en som ikke har vÊrt brukt pÄ evigheter der man mÄ stable steinene pÄ nytt. Heller ikke uvanlig at jeg fyrer kvistbrenneren i en bÄlplass hvis jeg ikke skal brenne bÄl, men det jeg er aller mest nÞye med er Ä ta med ikke-brennbart materiale hjem igjen. Men, det er en type plast som aldri blir med hjem igjen, den som henger framme pÄ sluken nÄr man har satt den fast i bunn... 1 Siter
Gittiamo Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Det der er jo fĂžrsteklasses idioti đ€ŠđŒââïžÂ Og dette er ikke turfolk som har gjort. For et par uker siden var jeg pĂ„ tur men ikkesĂ„turvant-venninne. For slike som henne er bĂ„l et must. Og det kan man fyre opp over alt liksom. Vi er begge ganske bestemte og stae og vi hĂžrtes ut som et digert gresk bryllup uti skogen der en stund đ for Ă„ bare fyre opp et bĂ„l hvorsomhelst bare for Ă„ brenne noe skrot, er ikke greit. Men vi kom til et kompromiss og hun fikk svidd sin Grandiosa pĂ„ bĂ„let  đ btw en helt herlig kveld og tur med en allerede godt etablert bĂ„lplass. 3 Siter
foroll Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Kom nylig hjem fra en to ukers kanotur i Rogen og Femundsmarka. Jeg pleier Ä ta med det jeg finner av sÞppel, og denne gangen ble det to stappfulle bÊreposer med ut av omrÄdet. I tillegg fant jeg en sporline til hund, en termos og en plastbÞtte (som jeg la igjen i ei koie). Jeg samlet ogsÄ en stappfull bÊrepose med kun glassflasker og tom hermetikk rundt én koie, som jeg la igjen ved koia og hÄper Statskog kan ta med ut nÄr de kjÞrer scooter med ved. Mange plasser kunne jeg telle 5+ bygde bÄlplasser innen 10 m radius. Det er utenfor hva jeg kan fatte og begripe egentlig. Hvis man har dratt langt inni Femundsmarka setter man jo Äpenbart pris pÄ den vakre naturen, sÄ hvorfor ikke anstrenge seg litt for Ä ta vare pÄ den? Ihvertfall sÄ enkelt sÞppel som Þlbokser. Veier 520g og tar 5 dl av sekkevolumet pÄ vei inn; veier 20g og tar null plass sammenklemt pÄ vei ut. Heldigvis er det greit Ä se at sÞppelet konsentreres pÄ noen fÄ omrÄder. 7 Siter
Gittiamo Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 à ta med sÞppel ut er alltid fint Ä gjÞre foroll. Helt enig. Tar alltid med noe selv. 3 Siter
ChristerL Skrevet 18. juni 2019 Skrevet 18. juni 2019 Bildet i fÞrste post. Her er det kanskje en viss sannsynlighet for at det har vÊrt snÞ slik at de fÞrste bÄlrestene ikke var synlige? Siter
Hege P. Skrevet 18. juni 2019 Forfatter Skrevet 18. juni 2019 38 minutter siden, ChristerL skrev: Bildet i fÞrste post. Her er det kanskje en viss sannsynlighet for at det har vÊrt snÞ slik at de fÞrste bÄlrestene ikke var synlige? Det er mulig, selvsagt, men jeg tror det eldste stammer fra ei elgjakt. Det finnes flere bÄlrester lenger inne, og der plukket jeg opp noen Þl -og brusbokser i fjor. Det er ikke ofte jeg treffer andre turgÄere i dette omrÄdet, men dersom jeg treffer noen er det som regel ungdom som reker rundt med ATV langs traktorveiene. à bruke beina er visst avlegs, hehe. Men det er jo positivt at de bruker naturen. Siter
Roaas Skrevet 19. juni 2019 Skrevet 19. juni 2019 Med frykt for Ä spore av siden vi er inne pÄ dette. Jeg elsker bÄl, min samboer ogsÄ. Primus er pÄ mange mÄter fint, men det vil aldri nÄ opp til bÄl. PÄ vinterstid er det uslÄelig for min del. Er det slik at folk her inne fyrer bÄl hele Äret, sÄ lenge det er en Äpenbar forsvarlig bÄlplass? Hva tenker dere om dette? Siter
Hege P. Skrevet 19. juni 2019 Forfatter Skrevet 19. juni 2019 I omrÄdet her hvor jeg bor har jeg flere gode turruter helt for meg selv. Ruter der jeg tar mine daglige turer med hundene. MÞter sjelden andre. PÄ disse turene har jeg faste bÄlplasser som jeg har opparbeidet gjennom mer enn 20 Är. Ett "kaffekokested" pÄ hver rute som jeg stadig kommer tilbake til, omtrent halvveis pÄ hver rute. Men nÄ begynner disse bÄlplassene Ä "falme" og bli borte. De siste tre Ärene har jeg brukt kvistbrenner pÄ disse turene, og dermed er det ikke spor etter at jeg har stoppet der nÄr jeg drar videre. Om forholdene tillater det bruker jeg gjerne bÄl om jeg skal overnatte, for varme og hygge er et realt bÄl det aller beste. 1 Siter
Pinealforest Skrevet 19. juni 2019 Skrevet 19. juni 2019 15 timer siden, foroll skrev: Kom nylig hjem fra en to ukers kanotur i Rogen og Femundsmarka. Jeg pleier Ä ta med det jeg finner av sÞppel, og denne gangen ble det to stappfulle bÊreposer med ut av omrÄdet. I tillegg fant jeg en sporline til hund, en termos og en plastbÞtte (som jeg la igjen i ei koie). Jeg samlet ogsÄ en stappfull bÊrepose med kun glassflasker og tom hermetikk rundt én koie, som jeg la igjen ved koia og hÄper Statskog kan ta med ut nÄr de kjÞrer scooter med ved. Mange plasser kunne jeg telle 5+ bygde bÄlplasser innen 10 m radius. Det er utenfor hva jeg kan fatte og begripe egentlig. Hvis man har dratt langt inni Femundsmarka setter man jo Äpenbart pris pÄ den vakre naturen, sÄ hvorfor ikke anstrenge seg litt for Ä ta vare pÄ den? Ihvertfall sÄ enkelt sÞppel som Þlbokser. Veier 520g og tar 5 dl av sekkevolumet pÄ vei inn; veier 20g og tar null plass sammenklemt pÄ vei ut. Heldigvis er det greit Ä se at sÞppelet konsentreres pÄ noen fÄ omrÄder. Takk for at du tar med sÞppel ! Vi tok ogsÄ med litt sÞppel hjem fra Femundsmarka, lÄ noen halvbrente real poser spredd ut i lyngen. Heldigvis sÄ vi ikke sÄ mye sÞppel som deg. Litt komisk at vi fant et sted med skilt som sa "BÄlfyring forbudt". 3 meter ved siden av var det en bÄlplass. 1 Siter
+Krankman Skrevet 29. mars 2020 Skrevet 29. mars 2020 (endret) Snakker om bÄlplasser: PÄ et av vÄre stamsteder i nÊrmarka, pÄ en liten odde ved et skogsvann, kunne jeg i dag telle intet mindre enn 9 (ni) bÄlplasser innenfor en trekant pÄ 5m x 5m x 10 meter. Og 20 meter unna denne trekanten fant vi to bÄlplasser til. Tre av bÄlplassene var mindre enn en meter fra hverandre.... Rimelig spesielt. Endret 29. mars 2020 av SnorreL Siter
+Espen Ărud Skrevet 29. mars 2020 Skrevet 29. mars 2020 SnorreL skrev (18 minutter siden): Snakker om bĂ„lplasser: PĂ„ et av vĂ„re stamsteder i nĂŠrmarka, pĂ„ en liten odde ved et skogsvann, kunne jeg i dag telle intet mindre enn 9 (ni) bĂ„lplasser innenfor en trekant pĂ„ 5m x 5m x 10 meter. Og 20 meter unna denne trekanten fant vi to bĂ„lplasser til. Tre av bĂ„lplassene var mindre enn en meter fra hverandre.... Rimelig spesielt. Vanlig fenomen der det jevnlig fyres bĂ„l om vinteren.... Siter
+Krankman Skrevet 29. mars 2020 Skrevet 29. mars 2020 Espen Ărud skrev (1 minutt siden): Vanlig fenomen der det jevnlig fyres bĂ„l om vinteren.... Ser den, men flere av disse bĂ„lplassene var nye siste to ukene siden vi var der sist og det har i mellomtiden vĂŠrt barmark. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.