Tor-Erik-L-77 Skrevet 3. mars 2019 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Veldig spennende dette nye underlaget fra Thermarest. Er ogsÄ uten det knitrende refleksjonsmatriale som endel andre ikke liker  SpÞrs om det blir en slik investering sÄ snart de er tilgjengelige i norske nettbutikker. https://www.thermarest.com/mattresses/neoair-uberlite  Endret 3. mars 2019 av Tor-Erik-L-77 4
+ketilring Skrevet 3. mars 2019 Skrevet 3. mars 2019 Ja, har fulgt litt med pĂ„ tester og omtaler av denne siden i fjor hĂžst en gang, men det tar jo en evighet fĂžr den kommer for salg i Norge! đ Noen som har sett eller hĂžrt noe om nĂ„r den vil vĂŠre tilgjengelig? 1
Terka Skrevet 3. mars 2019 Skrevet 3. mars 2019 (endret) Thermarest Uberlite - str. R: 250 g/R-v.=2 Thermarest xLite - str. R: 350g/R-v.=3,2 Thermarest xTherm str. R: 450g/R.v=5.7 Etter Ă„ ha hatt en heller kald sensommernatt uten sĂŠrlig sĂžvn pĂ„ xLite sĂ„ ble det solgt for min del. Sparer heller inn noen gram pĂ„ god sovepose og bruker dem pĂ„ god isolasjon mot bakken der en sommerpose i dun blir klemt flat. MisforstĂ„ meg rett altsĂ„, ĂŒberlite treffer sikkert bra for enkelte brukere, men har for snevert bruksomrĂ„de/liten temp. margin for Ă„ spare inn 200 gram ift xTherm for min del. (Ikke er jeg plaget av knitring heller.) Endret 3. mars 2019 av Terka 6
Tor-Erik-L-77 Skrevet 3. mars 2019 Forfatter Skrevet 3. mars 2019 Ser absolutt poenget ditt @Terka, er nok et underlag for en ganske smal nisje Â
+Memento mori Skrevet 17. mars 2019 Skrevet 17. mars 2019 PĂ„ 3.3.2019 den 13.35, ketilring skrev: Noenï»ż som har sett eller hĂžrt noe om nĂ„r den vil vĂŠre tilgjengelï»żigï»ż? Da har jeg fĂ„tt tak i et - via USA. Lett, og veldig lite volum, samt stille i forhold til xlite. Her sett i forhold til xlite Large og Uberlite reg. PĂ„ 3.3.2019 den 14.39, Terka skrev: ĂŒberliteï»ż treffer sikkert bra for enkelte brukere, men hï»żar foï»żr ï»żsneveï»żrtï»ż bruksoï»żï»żmrĂ„de/liten temp. margï»żinï»ż fï»żï»żï»żor Ă„ï»ż sï»żpareï»ż inn ï»ż200 graï»żm ifï»żtï»ż xTherm for min del. Tanken min er Ă„ bruke det hovedsakelig som et underlag som kan vĂŠre med i et superlett sekkoppsett for lavlands/nĂŠrturer. Liker Ă„ jage gram, dog uten Ă„ miste for mye komfort. PĂ„ 3.3.2019 den 15.09, Tor-Erik-L-77 skrev: er nok et underlag for en ganske smal Men liker Ă„ teste selv, og det mĂ„ litt varmere vĂŠr til fĂžr det blir felttesting, sĂ„ mer info kommer etterhvert. Spesielt er hvordan det er Ă„ sove rett pĂ„ det med bar hud i quilten kjekt Ă„ finne ut av. 5
Thomas E Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 PĂ„ 3.3.2019 den 14.39, Terka skrev: MisforstĂ„ meg rett altsĂ„, ĂŒberlite treffer sikkert bra for enkelte brukere, men har for snevert bruksomrĂ„de/liten temp. margin for Ă„ spare inn 200 gram ift xTherm for min del. Kan med fordel brukes sammen med skumunderlag om det er fare for kalde temperaturer.  Mitt halvtynne skumunderlag har rundt 1,9 R-verdi og veier under 200 gram. Slenger meg pĂ„ denne trĂ„den for Ă„ hĂžre hva du synes @Memento mori. Spesielt spent pĂ„ det med Ă„ ligge med Quilt pĂ„ dette. Er en ganske fin pris til therm-a-rest Ă„ vĂŠre
Tor-Erik-L-77 Skrevet 18. mars 2019 Forfatter Skrevet 18. mars 2019 Artig, ser frem til en rapport sĂ„ snart du fĂ„r testet dette @Memento mori đ Hvilken utgave var det du nĂ„ veide inn pĂ„ 258g?
+Memento mori Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 1 time siden, Thomas E skrev: Kanï»ż med fordel brukes sammen med skumunderlag om det er fare for kalde tï»żemperatuï»żrerï»żï»ż.Â ï»ż Har to tynne, tenkt brukt sammen med Amok FjĂžl hengekĂžye oppsett for vinterbruk. FĂ„r teste de sammen med ĂŒberlite ogsĂ„. Litt forskjellige stĂžrrelser og tykkelser, men omtrent samme vekt. Sarek 5 mm UL og Thinlight foam PAD 1/8ââ De er tynne, og planen er Ă„ brette de og bruke de som sitteunderlag ogsĂ„. Men har ikke noe erfaring med de enda. InngĂ„r i mitt 3.gen lette oppsett. Mer info kommer i en egen trĂ„d. 33 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev: Hvilkenï»ż utgave var det du nĂ„ veide inn pĂ„ 258g?ï»ż Jeg har Reg, men pĂ„ Neoair teller bredden mere en lengden, siden de er smale av natur. 2
Thomas E Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 7 minutter siden, Memento mori skrev: Har to tynne, tenkt brukt sammen med Amok FjĂžl hengekĂžye oppsett for vinterbruk. FĂ„r teste de sammen med ĂŒberlite ogsĂ„. Hvis de er av EVA-skum sĂ„ kan du regne ca R-verdi pĂ„ 1,5 per cm. 1
+Memento mori Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 1 time siden, Thomas E skrev: Hvisï»ż de er av EVA-skum sĂ„ kan du regne ca R-verdi pĂ„ 1,5 per cm.ï»żï»ż Bamse ekstrem har 3,5 pĂ„ 14 mm. Gir 0.25 pr mm. SĂ„ det pĂ„ 5 mm gir 1.25 ekstra og det pĂ„ 1/8ââ gir ca 0.8. Havner da totalt pĂ„ 2.8/3.25 som blir -1/-5 og det bĂžr vĂŠre nok pĂ„ til mye. Legger alltid sekk og tĂžy under i tillegg. Men her mĂ„ det testing til for Ă„ finne ut om det faktisk passer mitt bruk.
Thomas E Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 1 time siden, Memento mori skrev: Bamse ekstrem har 3,5 pĂ„ 14 mm. Gir 0.25 pr mm. SĂ„ det pĂ„ 5 mm gir 1.25 ekstra og det pĂ„ 1/8ââ gir ca 0.8. Havner da totalt pĂ„ 2.8/3.25 som blir -1/-5 og det bĂžr vĂŠre nok pĂ„ til mye. Legger alltid sekk og tĂžy under i tillegg. Men her mĂ„ det testing til for Ă„ finne ut om det faktisk passer mitt bruk. Vet ikke helt hva slags stoff Bamse Ekstrem er laget av, men jeg regnet pĂ„ formlene oppgitt av Zotefoams en gang i fjor sommer og fant den huskeregelen; tykkelse delt pĂ„ konduktivitet ble da 1,5 per cm sĂ„nn ca. Gir vel 1/8-matta pĂ„ rett under 0,5 hvis jeg regner riktig.
+zimwalker Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 PÄ 3.3.2019 den 14.39, Terka skrev: Etter Ä ha hatt en heller kald sensommernatt uten sÊrlig sÞvn pÄ xLite sÄ ble det solgt for min del. Sparer heller inn noen gram pÄ god sovepose og bruker dem pÄ god isolasjon mot bakken der en sommerpose i dun blir klemt flat. Godt innlegg! I jakten pÄ noen gram spart er det lett glemme hvor viktig god nattesÞvn er bÄde for humÞr, restitusjon og utholdenhet. 2
Terka Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 21 timer siden, Memento mori skrev: Her sett i forhold til xlite Large og Uberlite reg. Og her med et brukt (fortsatt noe luft i) xTherm reg til sammenligning. đ PĂ„ 3.3.2019 den 14.39, Terka skrev: Thermarest Uberlite - str. R: 250 g/R-v.=2 Thermarest xLite - str. R: 350g/R-v.=3,2 Thermarest xTherm str. R: 450g/R.v=5.7  1
RoyN Skrevet 18. mars 2019 Skrevet 18. mars 2019 Den korte versjonen av denne sammen med feks mammut alpine mat burde kunne bli en rakker av en kombinasjon for lettpakkeren: 117 + 135 gram = 252 gram đ€đ
Thomas E Skrevet 16. september 2019 Skrevet 16. september 2019 Noen som har testet dette noe mer og har noen tanker om holdbarheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ