Gå til innhold
  • Bli medlem

Løse skruer på sykkelen.


REs

Anbefalte innlegg

Jeg jobber for tiden i en sykkelbutikk som blant annet selger og reparerer både vanlige sykler og el-sykler.  Tidligere jobbet jeg som ingeniør tilknyttet oljeindustrien, men i dag blir det langt mindre dimensjoner på det som skal skrues sammen og på bolter og skruer. Et problem som har dukket opp er løse skruer. De fleste nye sykler er i dag laget av aluminium, og skruene som holder skjermer etc. er av rustfri kvalitet min. A2. Problemet er at disse skruene som er skrudd rett inn i et gjenget hull i aluminiumen har en tendens til å løsne. Når de så blir strammet noen ganger så slites gjengene i aluminiumen og skruene blir løsere og løsere.

Det finnes en del "Reodor Felgen" måter å unngå dette på, men nå tenkte jeg at jeg kanskje kunne bruke lock tight eller lignende på skruene. Dette stoffet var bannlyst i mitt tidligere yrke, men ikke der jeg er nå.

Det finnes mange fine Lock tight produkter, men er det noen som kjenner til disse Lock tight produktene og hvilke av disse som kan brukes på små skruer, M4 - M6, og som er slik at det er mulig å åpne skruene igjen uten å varme med blåselampe eller lignende.?

bike-maintenance.gif

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Jeg har ofte det motsatte problemet. At aluminiumen låser så hardt rundt stålet, at det er vanskelig å demontere uten å ødelegge. 

Da er løsningen kobberpasta, men kanskje ikke helt overførbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Locktite 222 kan være fin her ja, litt kinkig med syrefast mot alu så kan forstå det blir problemer ja. Sprengskive kan også hjelpe til å holde trykk på skruen ved vibrasjoner og vridninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Johanks skrev:

Locktite 222 kan være fin her ja, litt kinkig med syrefast mot alu så kan forstå det blir problemer ja. Sprengskive kan også hjelpe til å holde trykk på skruen ved vibrasjoner og vridninger. 

Dersom dette er noe som skal stå fast så vil vel 222 bli i svakeste laget? Den er vel i utgangspunktet laget for bruk hvor det er fare for at skruer vibrerer løs eller settskruer hvor det skal være mulig å gjøre justeringer?

Jeg tenker at Loctite 243 kanskje er det du er ute etter. Det er middels sterk gjengelås som greit løses med vanlige håndverktøy, den har også noe toleranse for olje og fett, noe som gjør at den ikke setter så store krav til rengjøring som andre gjengelåser gjerne gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.