Gå til innhold
Lompa

Selge ski eller flytte binding på randoski?

Anbefalte innlegg

Kjøpte nettopp nye randostøvler, og justerte bindingene på pudderplankene. Nå skulle jeg justere bindingene på de "vanlige" toppturskiene (Dynafit Mustagh Ata, ca 4 år gamle), og da oppdaget jeg at bindingen ikke har nok justeringsmuligheter, og må flyttes. Det var slett ikke planen. Klassisk følgefeil.. Det går jo greit å flytte bindinger, men det er ikke ideelt. Spørsmålet er om jeg skal selge ski og støvler som ei pakke og kjøpe nye ski, eller om jeg skal bore opp og flytte bakbindingen litt? Alternativt beholde bindinger og selge skiene uten. Skiene har føltes veldig riktige til mitt bruk, men det har kommet nye modeller som har noe mer løft i løssnøen..

Noen som har stått i samme dilemma? I tilfelle, hva har dere gjort?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du fornøyd med skia, flytt bakbindingen hakket bakover om du må utvide (og hullene ikke kommer for nærme hverandre). Ved å flytte bakover så får du mikroskopisk lengre fremski og i teorien bittelitt bedre løft i løssnøen.

Og om kjøpslysten er for stor selg og kjøp deg nytt. Hvilken verdi skiene har uten binding og om du sparer på å kjøpe kun ski ift  å selge og kjøpe  "komplett ski" kommer an på markedet, sjekk finn.no og nettbutikker.

Jeg har selv flytta bindinger på flere av mine ski og andres ski uten problemer. Eneste skiparet jeg har opplevd knall under bindingen var bindingen flytter på, og knekken skyldes ufin/hard kjøring på de skia. 🤣

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 15.2.2018 den 12.01, Terka skrev:

Er du fornøyd med skia, flytt bakbindingen hakket bakover om du må utvide (og hullene ikke kommer for nærme hverandre). Ved å flytte bakover så får du mikroskopisk lengre fremski og i teorien bittelitt bedre løft i løssnøen.

<flisespikkeri>Det er ikke nødvendigvis slik at man får bedre løft i løssnøen ved å flytte bindingen bakover. Endringen i skienes egenskaper hadde vært like store om du hadde kunnet justere bindingen langt nok tilbake som om du må flytte på hele bindingen</flisespikkeri>

Personlig hadde jeg benyttet anledningen til å lure inn nye ski og bindinger i budsjettet, men det er jo fordi jeg er en utstyrshore :P
Er du fornøyd med skiene og bindingene tenker jeg at det er kurant å flytte bindingen. Det er vel kanskje begrenset hvor mye man får for de skiene uansett..? Evt varer jo bindinger kanskje lenger en ski, så da kan du jo kjøpe nye ski til neste år :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må flytte bakbindingen framover. Det er mulig å flytte i alle fall en cm og fremdeles være innenfor justeringsmulighetene til bindingen. Hvor mye bør det være for ikke å svekke skien for mye?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bøygen skrev:

<flisespikkeri>Det er ikke nødvendigvis slik at man får bedre løft i løssnøen ved å flytte bindingen bakover. Endringen i skienes egenskaper hadde vært like store om du hadde kunnet justere bindingen langt nok tilbake som om du må flytte på hele bindingen</flisespikkeri> 

Joa. Under antagelse at Lompa nå hadde lengre sko og dermed måtte flytte bakbindingen så ville bakskien ift skoens midtpunkt bli kortere og fremsiden bli lenge, samme også om man justerer bindingen for en større sko.

Om skien i utgangspunktet var satt opp slik at anbefalt midtpunkt på ski matchet midtpunkt på sko for en sko med sålelengde på 20 cm, ville skoens midtpunkt bli flyttet 1 cm bak skiens midtpunkt om man bytter til tilsvarende sko med 22 cm sålelengde så lenge posisjon på frambindingen forblir uendret.

 

 

1 time siden, Lompa skrev:

Jeg må flytte bakbindingen framover. Det er mulig å flytte i alle fall en cm og fremdeles være innenfor justeringsmulighetene til bindingen. Hvor mye bør det være for ikke å svekke skien for mye?

Skjult lenke - logg inn for å se den, hvor mye kortere sålelengde (oppgitt i mm) er det på de nye skoene ift de gamle? Hvilke bindinger har du?

Her et et eksempel på at man kan montere en binding forskjellig og få forskjellige egenskaper ut av en gitt ski:

ski-bindinger.jpg.40958b3723544a3db7517069b3a6d90f.jpgNB. Jeg kjenner ikke den skien du har ift hvor mye egenskapene påvirkes av x cm forskyvning av skoens midtpunkt ift skiens midtpunkt, bildet er ment som en illustrasjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De nye er 310, men jeg vet ikke hva de gamle var. Forskjellen ligger vel i at de gamle både kunne brukes i Tech og vanlig alpinbinding, og dermed hadde lenger "leppe" foran.

Det ideelle hadde jo vært å flytte forbindingen bakover, men siden dette er randoski, vil jeg ikke risikere å få bindingen bak vippepunktet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Lompa skrev:

Det ideelle hadde jo vært å flytte forbindingen bakover, men siden dette er randoski, vil jeg ikke risikere å få bindingen bak vippepunktet..

Hold ene hånden på høykant og legg skien oppå slik at den balanserer. (Du identifiserer skiens balansepunkt ift vektfordeling.) Ser du at du fortsatt kommer til å beholde frambindingen forran dette punktet så påvirker du ikke det jeg tror du mener med vippepunktet. (At bakbindingen faller mot bakken om du løfter sko og ski med binding i gå-modus.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.2.2018 den 14.51, Terka skrev:

Joa. Under antagelse at Lompa nå hadde lengre sko og dermed måtte flytte bakbindingen så ville bakskien ift skoens midtpunkt bli kortere og fremsiden bli lenge, samme også om man justerer bindingen for en større sko.

Om skien i utgangspunktet var satt opp slik at anbefalt midtpunkt på ski matchet midtpunkt på sko for en sko med sålelengde på 20 cm, ville skoens midtpunkt bli flyttet 1 cm bak skiens midtpunkt om man bytter til tilsvarende sko med 22 cm sålelengde så lenge posisjon på frambindingen forblir uendret.

Jeg er helt enig i at bakskien blir kortere relativt til forskien hvis man flytter bakre binding bakover. Det jeg prøvde å si var at dette ikke nødvendigvis gir bedre løft i løssnøen.
Synes illustrasjonen din gir et litt for forenklet bilde av effekten av å flytte skoen frem og tilbake. Her er det store forskjeller på formen på skien, og forskjellige ski er laget for å ha boot center på forskjellge steder på skien. Det er nesten ingen ski, som er laget for å ha boot center midt på skien (death center hørtes veldig brutalt ut, de mener kanskje dead center...?)

Hvis det er som PTG sier, at det er ferdig inserts i skien er jo saken biff, da er det bare å flytte på bindingene, slik at du får boot center så nærme anbefalt boot center på skien som mulig. Dette da hvis du ikke vet at du har andre preferanser, som hvis du har opplevd at det er for mye bak- eller forski, og derfor vil komme deg lenger foran eller bakover.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i det meste du skriver her Skjult lenke - logg inn for å se den. Prøver bare å ikke overkomplisere. 😊

Bæremesdig så har en ski samme areal uansett hvor man monterer bindingen, men dersom bindingen er montert nær center (☆) så vil det ofte oppleves at tuppene kommer lettere opp av snøen når centerpunkt på sko flyttes bakover på ski. Tilsvarende påvirkes også svingegenskapene noe, og skien kan oppleves å svinge kjappere (skal ikke gå nærmere inn på dette ift 

 

core center = skiens midtpunkt skjærinsbuen/sving, det smaleste punktet på skien

true venter = lengdemessig midtpunkt på skien

dead/death center = her antar jeg det menes true center (Figuren er lånt fra nettet for å gi en enkel illustrasjon på at montering av bindinger kan variere ut fra hva man ønsker å få ut av skien.

NB. Ski produseres med forskjellige egenskaper. På f.eks. Völkl Nunataq er core center langt bak true center, og denne type ski vil nok uansett være helt uaktuelt å montere true center.

20180219_105353.thumb.jpg.bdafdc1cb27e473eb6adff5f47347443.jpg

(ikke tegnet nøyaktig core center men nær nok for å illustrere..)

Over og ut herfra. 😊

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kunne i alle fall ikke finne noen inserts. Mulig det fins på siste modell? Jeg endte med å flytte forbindingen 1,5 cm bakover. Kjøremessig bør det heller være en liten fordel enn en ulempe med disse skiene siden de ikke har så mye løft, men det jeg er nysgjerrig på nå er om de blir vanskeligere å få opp av løssnøen på vei opp..

Uansett, gjort er gjort. Hull er borret og bindinger skrudd på plass. Takk for kommentarer. Skal få testet i løpet av uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
44 minutter siden, Terka skrev:

Bæremesdig så har en ski samme areal uansett hvor man monterer bindingen, men dersom bindingen er montert nær center (☆) så vil det ofte i noen tilfeller oppleves at tuppene kommer lettere opp av snøen når centerpunkt på sko flyttes bakover på ski. Tilsvarende påvirkes også svingegenskapene noe, og skien kan oppleves å svinge kjappere eller tregere

Tror vi er ganske enige ja, jeg prøver bare å ikke overforenkle :cool:

Skjult lenke - logg inn for å se den gjort er som du sier gjort, og nå er de jo bare å teste og se om du blir fornøyd. Hvis du merker forskjell i negativ retning går det sannsyligvis an å flytte igjen. Moderne ski tåler overraskende mange monteringer tett inntil hverandre før skien svekkes vesentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mareng

Er det ikke slik at hvis man monterer bindingen litt lengre bak, så vil sannsynligvis skikjøreren kjøre med litt mer vekt forover/spissere knær? Altså, vil ikke små forandringer ha noe særlig å si, siden man automatisk vil justere kjørestilen slik at det føles bra?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg skal prøve å forstå hvordan effekten av justeringer blir, så er det lettest å overdrive veldig. Hva skjer med svingegenskapene om man flytter bindingen en halv meter framover? Det vil bli vanskelig å få skien til å lage en bue, og dermed svinge når den settes på kant. Og om de settes 30 cm bakover? Forskien vil flyte opp og bakskien vil sladde ut i svingen. Det er selvsagt rett at små justeringer ikke har så stor effekt og at de kan kompenseres med kjørestil, men de gjør også noe med måten skien oppfører seg på. De endrer egenskapene litt.

På randoskiene er det imidlertid ett element til, og det er at skien skal være hengslet slik at når man løfter foten så må bare forskien løfte seg. Også med snø oppå. Det er dette jeg er spent på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
På ‎19‎.‎02‎.‎2018 den 11.25, Lompa skrev:

Jeg kunne i alle fall ikke finne noen inserts. Mulig det fins på siste modell? Jeg endte med å flytte forbindingen 1,5 cm bakover. Kjøremessig bør det heller være en liten fordel enn en ulempe med disse skiene siden de ikke har så mye løft, men det jeg er nysgjerrig på nå er om de blir vanskeligere å få opp av løssnøen på vei opp..

Uansett, gjort er gjort. Hull er borret og bindinger skrudd på plass. Takk for kommentarer. Skal få testet i løpet av uka.

Mine er fra 2010/2011 og har inserts, men ser etter litt googling at nyere årganger faktisk er uten. Tipper du vil bli fornøyd, 1,5 cm er marginalt :-) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.