GÃ¥ til innhold
  • Bli medlem

Trangia Duossal 2.0 😀


Memento mori

Anbefalte innlegg

Link til Trangia Duossal. Versjon 2.0 

Da har Trangia kommet med en ny versjon av Duossal. Har versjon 1 og er kjempefornøyd. Ser ikke noe om priser. Ligger litt bilder på face på siden til Trangia. 

Trangias unika superlaminat.  Duossal 2.0 är en perfekt kombination av två material i ett, som pressats samman under högt tryck. Aluminium på utsidan för bra värmespridning och rostfritt stål på insidan, som gör kärlen reptåliga och lätta att rengöra. Duossalkärlen är slitstarka och går snabbt att värma upp. Tjocklek på materialet är totalt 0,8mm. Rostfritt stål 0,3/ Aluminium 0,5 mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker non-stick bedre, men holdbarheten er nok best på duossal.  Jeg har hatt duossal noen år og aner ikke om det er forskjell på gamle og nye. Duossal er også litt tyngere.
Jeg antar at du finner vekt på trangia.se

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, ViktorS skrev:

hvordan er disse stekepannene i forhold til feks non-stick? 

Alle nonstick panner være seg hjemme eller til turbruk har begrenset holdbarhet. De var bare en periode ved mye og aktiv bruk. De er best i bruk som @dsk skriver, og jeg oppfatter nonstick-panner som forbruksvarer. 

Duossal er jo alu på utsiden, og rustfritt innvendig, og er evigvarende. Siden det er alu på utsiden, fordeler de varmen bedre enn en ren rustfri panne. 

Det som er litt synd er at Trangia ikke lager ferdig et ideal sett: hardanodisert vindskjerm, Duossal gryter, nonstick panne og rustfri kjele. Har bygget det opp selv på det store Trangia sett (Gsi kjele), og på det lille med alukjele med bøyd tut og avkortet løfteklype. 

Skal prøve å få veid di grytene jeg har, for å se om vekta har gått ned. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Memento mori skrev:

Det som er litt synd er at Trangia ikke lager ferdig et ideal sett: hardanodisert vindskjerm, Duossal gryter, nonstick panne og rustfri kjele.

Kanskje gambler de på at slike som oss derfor blir å kjøpe både hardanodisert og Duossal for å få "the best from both worlds". Har nå, som du, begge deler fra før, men er nå spent på hva de har gjort siden den nå heter Duossal 2.0. Uansett en god nyhet., fint at man får flere valgmuligheter.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DER kom det noe passende å bytte ut alu grytene med ja :D Skal det først være stort og tungt kan man jo gå for skikkelig stål. Forresten, er HA Alu vindskjerm SÅ mye lettere enn Alu, eller vil dere ha det av prinsipp fordi det er bedre? :P

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TheSleepwalker skrev:

DER kom det noe passende å bytte ut alu grytene med ja :D Skal det først være stort og tungt kan man jo gå for skikkelig stål. Forresten, er HA Alu vindskjerm SÅ mye lettere enn Alu, eller vil dere ha det av prinsipp fordi det er bedre? :P

Er nok ikke vekta som teller her, men at alu blir fortere stygg. Det estetiske teller i fjellet vet du. De er også letter å holde ren enn alu, så det praktiske teller nok også her ja .

Edit: De lister serien på hjemmesiden nå, så da er vel den nye serien i butikken om ...et halvt år? (bruker jo å ta tid)
trangia.se/en/camping-stoves-series-25/duossal-2-0/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.elendig skrev:

Eg ønsker meg trangia mini i duossal men var ikkje så heldig :(

Vet ikke om det er noen trøst, men ser at gryter/grytesett i titan blir rimeligere når nye merker dukker opp. Som her "HealthPro" heter merket, fra Kina ser det ut til.

www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=healthpro+titanium+pot&_sop=15

Merk. Det rimeligste settet øverst på listen i dette søket, det til til litt over hundrelappen, er ikke i titan med aluminium, så det er lurt å lese beskrivelsene nøye før man handler. Ikke alltid samsvar mellom det som tilbys i overskriften og beskrivelsen i teksten altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lars Stenseth skrev:

Får man ikke kjøpt deler løst? Kunne som andre tenkt meg vindskydd/holder i ha/alu og kun panne å 1 kjele i Doussal? Både panne å kjeler står jo oppført separat!

Kan ikke huske å ha sett vindskjermer i løsvekt fra Trangia. Gryter og kaffekjeler derimot...men mulig jeg husker feil. Du kan jo bla litt på hjemmesiden deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, zimwalker skrev:

Er nok ikke vekta som teller her, men at alu blir fortere stygg. Det estetiske teller i fjellet vet du. De er også letter å holde ren enn alu, så det praktiske teller nok også her ja .

Edit: De lister serien på hjemmesiden nå, så da er vel den nye serien i butikken om ...et halvt år? (bruker jo å ta tid)
trangia.se/en/camping-stoves-series-25/duossal-2-0/

Syntes dlitt utstyr har litt skjarm jeg nå da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, TheSleepwalker skrev:

Syntes dlitt utstyr har litt skjarm jeg nå da :ahappy:

Syns også at slitt utstyr har sin sjarm, men at noe er lettere å holde rent teller jo også når man veier for og i mot. Ikke at dette er noe stort poeng for min del ad vindskjermen,... men siden du spurte.

Har et gammelt sett MSR gryter i titan. Har et helt nytt sett fra samme produsent stående klar til bruk, men når jeg skal ut blir det som regel det gamle settet som blir med.  Det er rart med det, men det gamle settet har vært med så lenge at jeg føler en spesiell tilknytning til det. Blir gjerne slik med ting man blir "glad i" og/eller føler seg "vel med". Det siste gjelder kanskje spesielt klesplagg: Selv om jeg har nyere i skapet, blir det som regel den gamle slitte jakken som tas ut. Helt til den praktisk talt revner i sømmene og selv jeg forstår at den ikke kan brukes mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, zimwalker skrev:

Kan ikke huske å ha sett vindskjermer i løsvekt fra Trangia. Gryter og kaffekjeler derimot...men mulig jeg husker feil. Du kan jo bla litt på hjemmesiden deres.

Vindskjermene hadde i hvert fall egne varenumre for to år siden, så det kan jo hende man kan søke dem opp et eller annet sted?:

http://trangia.se/wp-content/uploads/2015/09/Weight-and-measure-table.pdf

 

Ooops - jeg fant, jeg fant  :) : 

http://www.outnorth.no/trangia/trangia-tilbehor-og-deler

http://www.base-camp.co.uk/trangia.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, zimwalker skrev:

Vet ikke om det er noen trøst, men ser at gryter/grytesett i titan blir rimeligere når nye merker dukker opp. Som her "HealthPro" heter merket, fra Kina ser det ut til.

www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=healthpro+titanium+pot&_sop=15

Merk. Det rimeligste settet øverst på listen i dette søket, det til til litt over hundrelappen, er ikke i titan med aluminium, så det er lurt å lese beskrivelsene nøye før man handler. Ikke alltid samsvar mellom det som tilbys i overskriften og beskrivelsen i teksten altså.

Jeg har sett litt rundt på titan, men slo det fra meg.

Titankjeler og panner er ikke alltid så mye lettere enn ultralette aluminium- og tynne stålkjeler (eks. eagle products non stick stål), hvis man finner tilsvarende panner.

Noe av det som ofte gjør titankjeler så lette er pga. selve designet, små håndtak, løse håndtak som ikke er med i beregninger og som oftest snakker vi om veldig små kjeler og panner.

Og disse titankjelene/koppene på 500-750ml har veldig liten diameter, så noe mer av varmen går tapt til omgivelsene i forhold til en kjele med større diameter og dermes lavere drivstofforbruk - avhengig av brennertype. TROR jeg, det virker logisk.

Noe lettere er det jo pga. metallet, om selve designet er bra, men man finner ofte eks. kaffekjeler i aluminium med nesten samme vekt i samme størrelse, til en brødel prisen.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sammenligne alternativer:

Eks: Toaks 750 ml titankopp- 129 gram.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=311975477714&category=87141&pm=1&ds=0&t=1511712481182&cspheader=1

Eagle 7,5 dl aluminiumkaffekjele med stort lokk: 124 gram.

Triangia , ca 9 dl aluminiumkaffekjele, med lite lokk: 118 gram.

 

Jeg ville helt ærlig tro at en titankopp til hundrevis av kroner, nærmere en tusenlapp totalt, ville være mye lettere enn en kaffekjele. Ta med en snyltekopp til 19kr oppi kaffekjelen så veier ting ca. det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mareng skrev:

Og disse titankjelene/koppene på 500-750ml har veldig liten diameter, så noe mer av varmen går tapt til omgivelsene i forhold til en kjele med større diameter og dermes lavere drivstofforbruk - avhengig av brennertype. TROR jeg, det virker logisk.

Jo, det virker logisk, og jeg mener Randulf Valle (i Villmarksliv) gjorde en test på dette en gang, der han fant at smale/høye kjeler trenger lengre tid før det koker enn brede/lave.

Edit: randulfvalle.no/koketid/

Her er et sett (1,5 og 1L) jeg har i ny versjon https://www.addnature.no/msr-titan-2-pot-set-428285.html ,  og gammel (1L og 0,7L). Dette tilfredsstiller nok kravet til større diameter, men det spørs om det tilfredsstiller lommeboken .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg ville helt ærlig tro at en titankopp til hundrevis av kroner, nærmere en tusenlapp totalt, ville være mye lettere enn en kaffekjele. Ta med en snyltekopp til 19kr oppi kaffekjelen så veier ting ca. det samme.

Godt poeng det, forutsatt at du i en slik sammenligning  syns det er greit å ta en "Monsen" ved spise suppe fra/koke fisk i kaffekjelen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, zimwalker skrev:

Godt poeng det, forutsatt at du i en slik sammenligning  syns det er greit å ta en "Monsen" ved spise suppe fra/koke fisk i kaffekjelen. :)

Tja. Personlig har jeg med meg en kaffekjele og en stekepanne med litt volum og non-stick på tur (steke fisk, koke grøt/grytretter), samt en bil alufolie som lokk til stekepannen. Litt avhengig av hva slags tur vi snakker om. Jeg liker å spise mat for kosens del, ikke bare for å overleve :lol: Jeg drikker også mye kaffe/te i teltet mens regnet trommer på teltduken (finnes det noe kosligere?), og ser helst at kaffen ikke smaker fisk :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, zimwalker skrev:

Jo, det virker logisk, og jeg mener Randulf Valle (i Villmarksliv) gjorde en test på dette en gang, der han fant at smale/høye kjeler trenger lengre tid før det koker enn brede/lave.

Edit: randulfvalle.no/koketid/

Her er et sett (1,5 og 1L) jeg har i ny versjon https://www.addnature.no/msr-titan-2-pot-set-428285.html ,  og gammel (1L og 0,7L). Dette tilfredsstiller nok kravet til større diameter, men det spørs om det tilfredsstiller lommeboken .

 

En annen ting man kan tenke på er at ved å senke effekten mye, kan man faktisk nesten HALVERE drivstofforbruket! Det blir mindre varme som "skytes" ut på sidene, og kjelen klarer bedre å "sluke" mer av varmen.

Kilden for dette er ett seriøst forsøk på ett utenlands forum, skal se om jeg finner det igjen ;) 

Edit: Fant det. for å halvere drivstofforbruket må du koke saaakte. Men det kan jo være greit å vite om muligheten til å dempe effekten litt, og spare drivstofforbruk på den måten. Skjønner ikke helt grafen, men her er den:

IMG_0934.PNG

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser grafen slik at det er bensin man kan spare mest på ved å redusere effekten og godta lengre tid til det koker.  Sparer noe på gass også, men der flater besparelsen raskt ut når man når en viss minste effekt på brenneren. Dvs du kan skru brenneren langt ned, helt til det tar 30 min til det koker, men du sparte ikke noe gass på det  i forhold til en koketid på 10 min på litt høyere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mareng said:

 

Og disse titankjelene/koppene på 500-750ml har veldig liten diameter, så noe mer av varmen går tapt til omgivelsene i forhold til en kjele med større diameter og dermes lavere drivstofforbruk - avhengig av brennertype. TROR jeg, det virker logisk.

I jaktsekken har jeg gjerne 500ml titankopp, 100g gassboks og 25g/50g brenner av ca denne typen: s-l300.jpg
Den har smal spredning og det passer perfekt til kopper av den typen. Dersom jeg har med den litt bredere slangebrenneren til gass så funker den glimrende på "lav effekt". Da sprer den lite, det er først når man pøser på med gass den "brenner bredt". Jeg oppfatter denne løsningen som ekstremt sparsom med gassen. Kombinert med vindbeskyttelse i aluminiumsfolie eller annen som du kan smale inn så rekker du knapt finne frem brødskiva før kaffevannet koker ;-) 


SÅ: Man bør velge kjele/brenner med litt omtanke. Det har liten hensikt med stor spredning til smal kjele/eller omvendt. Det bør være et visst samspill. På den annen side så er ikke dette opplegget jeg velger til vintertur det det skal smeltes mye snø....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spore tråden litt inn igjen, har jeg målt og veid. Målte bare 27 settet, men har også samme oppsett i 25 serien.A8E4B05F-EC11-4928-97EE-5365293F5075.thumb.jpeg.8dadd04b407c07517d0f1e2b502f291b.jpeg

Øverst er Nonstick hard anodisert 

Midten er Dussal ver 1.0

Nederst er Duossal 2.0

A210293B-BE88-4121-9D5E-25911B1014B3.thumb.jpeg.f197639715d3d0b8bc82261c607493ec.jpeg

Målte tykkelsen på godset og det ble 1,2 mm på duossal ver 1.0. Den nye er oppgitt til:

Tjocklek på materialet är totalt 0,8mm. Rostfritt stål 0,3/ Aluminium 0,5 mm.

Hvis de oppgitte tallene og vekta mi stemmer, har mine duossal steget enda mere i verdi 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pÃ¥ siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.