Gå til innhold
  • Bli medlem

Reparere rift i telt - tips?


Sheepy

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har vært så uheldig å fått en rift i ytterduken på teltet mitt. Er ikke den største riften, men vil gjerne få fikset den så den ikke blir større. Er ca. 5-7 cm. lang, og er i ytterfeltet, nede ved kanten så kunne absolutt vært verre. Lurte derfor på om dere har noen tips hva som burde gjøres med det?

Vet at jeg kan sende det til Helsport og få de til å fikse det, men er student så tenkte å høre om det var noen billigere forslag. Frakten frem og tilbake blir jo fort i underkant av 400 kr, også kommer selve reparasjonen i tillegg, så tenker med at vi fort snakker om en 1000 lapp.

Fikk jo med et lappesett, men slik jeg forsto det var dette mer til midlertidig fiksing når man er ute på tur. Ducktape er kanskje det billigste som kan fungere nogen lunde bra, eller hva sier dere? Kunne jo eventuelt også levert det inn på en systue, men de bør kanskje ha litt greie på telt, eventuelt denne typen stoff. Bor i Oslo dersom noen har noen anbefalinger. 

Legger ved et bilde så dere kan se. 

På forhånd takk for alle tips.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_589.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilleberg har i hvert fall en samarbeidspartner i Oslo mtp reparasjoner (se nederst): http://no.hilleberg.com/SV/kontakta-kundtjänst/garanti-reparationer/ 

Tape fester ikke godt nok på silnylon for permanent reparasjon. Bruk av McNett SilNet sømforsegler, en stoffrest og litt sying kan være en farbar vei om du skal prøve selv.

Lykke til :) 

Tillegg: Glem det jeg skrev over, blingset - hør på @esphojo:) 

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, a_aa skrev:

Hilleberg har i hvert fall en samarbeidspartner i Oslo mtp reparasjoner (se nederst): http://no.hilleberg.com/SV/kontakta-kundtjänst/garanti-reparationer/ 

Tape fester ikke godt nok på silnylon for permanent reparasjon. Bruk av McNett SilNet sømforsegler, en stoffrest og litt sying kan være en farbar vei om du skal prøve selv.

Lykke til :) 

Når det gjelder silnylon så jeg at Petra Hilleberg ikke mente at spinnakertape ville feste godt nok for permanent reparasjon, så det er nok ikke et fullgodt alternativ, nei. Jeg har brukt det på GoreTex med godt resultat, mens det på sideveggen (med silnylon) på en Arc'teryxs sekk var det dårlig med heft.
Nå er jo dette et Helsporttelt, og jeg klarer ikke helt å se ut fra bildet hvilket materiale det er laget av, minner kanskje ikke om silnylon. Men jeg har ikke selv noen Helsporttelt så jeg skal ikke uttale meg for skråsikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, esphojo said:

Ta kontakt med Helsport så sender de deg det du trenger;

http://www.helsport.no/gjor-det-selv-rift-i-duken

Jeg sendte de en mail ang en rep for en tid tilbake. Gikk ikke mange minuttene før jeg fikk svar. Veldig god service! og +++ i margen!

Helsport er unike på service. Ikke bare gir de deg oppskrift på hvordan du skal reparere rift i duken selv, men de sender deg stoff og tråd kostnadsfritt!!
Slik behandling av kunder er (dessverre) uvanlig i dag, så all ære til Helsport.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
esw skrev (På 16.11.2017 den 18.45):

Legge er nytt stykke duk bak. Sy fast på begge sider av riften + siksak over riften. Forsegl med silnet eller lignende.

Har skjønt at du er ganske dreven med symaskina. Hvor tykk nål bruker du til slik sying? Har tenkt å sette bort selve syjobben til fagfolk (bestemor), men alltid kjekt med innsåill fra folk med peiling! :)

Klarte selvfølgelig å få stålkanten av skia borti teltduken på mitt nyinnkjøpte brukttelt, så en liten rift på et par centimeter som må sys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (10 timer siden):

Har skjønt at du er ganske dreven med symaskina. Hvor tykk nål bruker du til slik sying? Har tenkt å sette bort selve syjobben til fagfolk (bestemor), men alltid kjekt med innsåill fra folk med peiling! :)

Klarte selvfølgelig å få stålkanten av skia borti teltduken på mitt nyinnkjøpte brukttelt, så en liten rift på et par centimeter som må sys...

Tykkelse på nål henger normalt sammen med tykkelse på stoffet du syr og tykkelse på tråden. Til å sy i tynt syntetisk teltduk, med «vanlig» polyestertråd ville jeg ha brukt 80 nål (bruk ny skarp nål, universal eller microtex). Ingen grunn til å lage større hull enn det.

Endret av esw
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.