GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en Exped UL 7 som er noen Är gammel, det har blitt pent brukt og ikke utsatt for noe annet enn bunnduken i innerteltet.

Forrige tur vÄknet jeg hver morgen av at den var flat og i gÄr kveld pumpet jeg den opp i stua og lot den stÄ til i kveld og nÄ er den altsÄ flat igjen, uten at jeg har ligget pÄ det :(  

Ergo, jeg har en lekkasje, om enn en ganske liten en, men stor nok til at det er ubrukelig for en natt.

Jeg har saumfart hele underlaget og kan ikke finne noe hull med Þynene. Har ogsÄ studert omrÄdene rundt ventilene godt uten Ä kunne se noe spesielt der.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne lekkasjen? UL7 er vel ikke sÊrlig glad i vann, sÄ Ä dytte det i badekaret som om det var en sykkelslange er kanskje ikke sÄ god ide, eller tar jeg feil, blir det like fint nÄr det fÄr tÞrke opp igjen?

Annonse
Skrevet

Jeg har samme liggeunderlag som deg. I mitt har jeg tettet 7 hull 😁

Jeg mÄtte legge det under vann for Ä finne mine minste hull. EtterpÄ la jeg liggeunderlaget flatt pÄ gulv med varmekabler samtidig som det var litt luft i det. Faktisk stÄr det i manualen at liggunderlaget skal helst ligge flatt pÄ gulv nÄr det ikke er i bruk. Kanskje ikke sÄ rart siden det blir en del kondens og fukt pÄ innsiden.

Om du absolutt ikke vil ha det i vann vet jeg Ä ha sett noen finne hull i vadebukser ved Ä spraye sprit pÄ dem. Aldri forsÞkt dette selv.

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, Tubb skrev:

Jeg mÄtte legge det under vann for Ä finne mine minste hull. EtterpÄ la jeg liggeunderlaget flatt pÄ gulv med varmekabler samtidig som det var litt luft i det.

Hvordan syns du det gikk med matta etter at den hadde vÊrt i badekaret? Ingen forskjell? 

Ser for meg at det kan bli en artig kamp mellom meg og matta, der jeg prĂžver Ă„ dytte den ned under vann :D

44 minutter siden, Tubb skrev:

Faktisk stÄr det i manualen at liggunderlaget skal helst ligge flatt pÄ gulv nÄr det ikke er i bruk.

Hadde man hatt et slott med hundre rom sÄ kunne nok alt friluftsutstyr blitt oppbevart pÄ "anbefalt" mÄte, men man mÄ ta til takke med det man har og gjÞre det beste ut av det :) Jeg henger den alltid til tÞrk i noen dager etter tur fÞr jeg ruller den sammen igjen, det hjelper vel litt hÄper jeg.

Skrevet

Hei

Du kan ta en kost med litt Zalo opplĂžsning og smĂžre pĂ„ her og der og over hele oveflaten til du finner lekkasjen. Eller sleike.😀

Zalo opplÞsninge bruker du ved sÞk etter gasslekkasjer. Og sÄ lappe pent.

Elgen

• Liker 3
Skrevet
12 minutter siden, elgen skrev:

Du kan ta en kost med litt Zalo opplÞsning og smÞre pÄ her og der og over hele oveflaten til du finner lekkasjen.

Har hÞrt dette tipset fÞr ogsÄ ja, hva slags blandingsforhold snakker vi om da? 

Har du prÞvd dette @elgen ? Ser for meg litt kliss med Ä bli kvitt det, ender vel fort opp i badekaret for Ä fÄ vekk sÄpa?

Skrevet (endret)

Ta en bolle med to drÄper zalo og lunkent vann, burde holde lenge med en liter. Pisk litt sÄ du fÄr skum. Pump opp underlaget og stryk litt sÄpevann over underlaget mens du legger press pÄ det. GÄ over underlaget slik bit for bit. Der sÄpehinnen bobler er det lekkasje, veldig lett Ä se. Marker omrÄdet med en tusj el lign og fortsett letingen. NÄr du er ferdig, la skiten tÞrke. Deretter lapper du omrÄdene du har markert. ...fant over tyve bittesmÄ hull pÄ mitt gamle Neoair, innimellom pÞlsene. Fikk ny etter reklamasjon! Lykke til.

Endret av TR
  • Liker 3
Skrevet

SmÞr opp ventilen(e) med litt av silikontuben (som fÞlger med?) (Det er mulig jeg har silikontubene mine fra andre ting med pakninger og glidelÄser som trenger smÞring)

Jeg har 2 ganger hatt lekkasje ifm ventilen fordi den er plassert slik at den ligger i en bue nÄr det er oppblÄst. SmÞring med silikonsmÞring har fikset det...

Ellers har jeg tett en stÞrre lekkasje etter Ä ha ligget en Þdelagt glidelÄs ned i underlaget. Tettet i felt med medfÞlgende sett og det har ikke lekket siden)

Trikset med Ä spraye alkohol pÄ vadere (nevnt lenger opp) kan du ikke bruke her. Trikset brukes pÄ pustende vadere og gjÞres ved Ä spraye pÄ innsiden. De puster da alkoholen gjennom membranen og sÄ fukter alkoholen belegget utenpÄ membranen slik at du ser smÄ mÞrke flekker der lekkasjen er. Her har du ikke pustende membran og du kommer ikke til pÄ innsiden ;-)

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, Espen Ørud skrev:

SmÞr opp ventilen(e) med litt av silikontuben (som fÞlger med?) (Det er mulig jeg har silikontubene mine fra andre ting med pakninger og glidelÄser som trenger smÞring)

Det fulgte vel ikke med noe silikon, kun lim og lappesaker som fulgte med sÄvidt jeg kan se. Merkelig nok fulgte det bare med pÄ det ene UL7en jeg har, har ogsÄ en kort variant som 5-Äringen bruker, der fulgte det ikke med lappesaker.

Hvor pÄ ventilene smurte du silikon?

Tenker jeg starter med zalo-trikset nÄ, sÄ fÄr vi se om UL7 og jeg skal ha en wrestling-match i badekaret i kveld hvis jeg ikke finner noe :) 

Skrevet
25 minutter siden, steingrd skrev:

Hvor pÄ ventilene smurte du silikon?

Det er vel en liten gummiring som fungerer som pakning der om jeg ikke husker feil. Uansett ikke feil Ä gni ut litt  pÄ begge de delene som ligger mot hverandre. BÄde "korken" og hullet. Det er nok ikke umulig at den silikonsmÞringen egentlig hÞrer til noe annet. Jeg har flere sÄnne smÄ tuner. De fleste av dem har kommet sammen med utstyr med sÄnne kraftige vanntette glidelÄser. De trenger smÞring jevnlig...

Zalovanntrikset fungerer normalt helt greit. 

• Liker 1
Skrevet

Hei

Ja, jeg har brukt litt kraftig Zalo opplÞsning til lekkasje sÞk pÄ tÞrr-dykkerdrakt, gummibÄt, trykkluft anlegg, gassanlegg mm. Det er standard blant mange rÞrleggere. Det er best Ä bruke en litt myk malepensel og stryke forsiktig pÄ sÄ du ikke fÄr bobler ved pÄstrykingen - de skal komme fra lekkasjen. Og merke som TR sir. Du kan skylle i dusj, hvis du syns nÞdvendig, men det blir ikke kliss - bare en rene madrass.

Lappe pent vil pÄ mange materiale si Ä pusse lit med sand papir/smergel, "tynner" kan ogsÄ brukes, hvis meget omhyggelig, lime 1. gang, la tÞrre og sÄ lime 2. gang og sÄ sette lappen pÄ og gjerne presse den pent inn, sÄ alle luftbobler fjernes. Press gjerne grundig med en hard, rund gjenstand fx. det runde pÄ skaftet av lommekniv, rund skrujern skaft eller lignende. jeg har faktisk et kurs i lapping!

Jeg hadde en gang en ganske stor gummibÄt, som jeg ofte lappet med annen farge en den marine-grÄ. Det holdt jo like fint, men fÄ ble med som passasjerer, da den sÄ ut som den var skoten pÄ med hagle!

Elgen 

• Liker 1
Skrevet

Hei

Glemte Ä si at silikone spray jokan vÊre enklere Ä bruke pÄ ventilene enn silikone fett.

Les veiledning pÄ lappesett vedr. liming! PÄ tur kan noe sÄ enkelt som Tesa lerretstape holde lenge! Husk Ä runde hjÞrner pÄ tape lapper. Spisse hjÞrner lÞsner lett. Jeg har dykket med samme Tesa-tape lapp pÄ lÄret pÄ tÞrrdrakt i ca. 2 Är! Tesa kleber bedre enn mange andre gaffataper, gorilla taper etter min erfaring.

Elgen

Skrevet

jeg har brukt zalo og vann pÄ sprayflaske. Men jeg antok sÄnn ca hvilken ende hullet var i, da jeg greide Ä lage masse smÄhull i underlaget pÄ fÞrste tur... uansett, det boblet godt der hullet var, og nÄ er det endelig helt tett igjen :)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Et underlag som er lufttett, er jo ogsÄ vanntett. Jeg ville heller hatt vann pÄ underlaget enn Zalo. Hvordan skal du fÄ av zaloen igjen? Med vann..? :) Poenget er at man ikke skal fÄ vann inni, og det gjÞr man jo ikke om underlaget er pumpet opp. Pump opp godt, og putt del for del nedi vannet, sÄ ser du hvor det bobler. Merk med penn/tusj rundt hullet Ta det opp og tÞrk mens det er oppblÄst. da er det trykk innenfra, og vann kommer derfor ikke inn.

Endret av Lompa
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Lompa skrev:

Et underlag som er lufttett, er jo ogsÄ vanntett. Jeg ville heller hatt vann pÄ underlaget enn Zalo. Hvordan skal du fÄ av zaloen igjen? Med vann..? :) Poenget er at man ikke skal fÄ vann inni, og det gjÞr man jo ikke om underlaget er pumpet opp. Pump opp godt, og putt del for del nedi vannet, sÄ ser du hvor det bobler. Merk med penn/tusj rundt hullet Ta det opp og tÞrk mens det er oppblÄst. da er det trykk innenfra, og vann kommer derfor ikke inn.

Enig med deg. Det kommer ikke vann inn i underlaget av at du forsiktig tar en og en del ned i vann, det popler bra og du finner hullet fort, markerer og lapper. Har gjort det med downmaten min uten problem. Forestiller meg at det er mer mas Ä fÄ av zaloen igjen. 

Skrevet

Hei

Glemte Ä si at silikone spray jokan vÊre enklere Ä bruke pÄ ventilene enn silikone fett.

Les veiledning pÄ lappesett vedr. liming! PÄ tur kan noe sÄ enkelt som Tesa lerretstape holde lenge! Husk Ä runde hjÞrner pÄ tape lapper. Spisse hjÞrner lÞsner lett. Jeg har dykket med samme Tesa-tape lapp pÄ lÄret pÄ tÞrrdrakt i ca. 2 Är! Tesa kleber bedre enn mange andre gaffataper, gorilla taper etter min erfaring.

Elgen

Det er jo sterkt fortynnet Zalo, like tynn som oppvask vann- uten pÄ et opppumpet underlag, sÄ jeg skjÞnner ikke helt maset med mye avskylling, som da lett kan gjÞres i dusjen.

Jeg har badekar eller beholder til Ă„ stappe underlag i.

Poenget med Zalo er at det bobler tydeligere enn rent vann!

Elgen

Skrevet
14 timer siden, elgen skrev:

Poenget med Zalo er at det bobler tydeligere enn rent vann!

PÄfÞrt utenpÄ, ja. Men det var her snakk om Ä dyppe underlaget nedi vann. Bobler det tydeligere med Zalo i vannet da?

Skrevet
10 minutter siden, Lompa skrev:

PÄfÞrt utenpÄ, ja. Men det var her snakk om Ä dyppe underlaget nedi vann. Bobler det tydeligere med Zalo i vannet da?

Slik jeg forstod det var det ikke meningen Ä ta zalo i vannet man dypper underlaget nedi, men pÄfÞre zalo-vann med en fin malepensel.

Skrevet

Det ble til at jeg gikk for badekaret, ettersom jeg ikke fant noen malepensel (boden er full av sykler og pulker og akebrett osv, sÄ jeg kom ikke inn til malingshylla...).

Det aner meg at vi har litt lite badekar. Det var jo ikke akkurat god plass til matta, men jeg tok bit for bit og presset det ned under vann og det tok ikke mange minuttene fÞr jeg fant en syltynn strÄle med luft som gikk til topps. Det var et utrolig lite hull, ikke rart jeg ikke fant det ved Ä forsÞke meg pÄ visuell inspeksjon uten vann.

Neste problem ble Ä fÄ merket hullet. Dum som jeg er hadde jeg funnet frem en sprittusj. Sprittusj pÄ vÄt Exped-matte var ikke noen god kombinasjon, dvs det fungerte ikke i det hele tatt. Men noen dopapir-tÞrk senere sÄ fikk jeg laget en liten sirkel. 

Status nÄ er at det ligger til tÞrk pÄ varmekablene, sÄ fÄr vi se om det blir lapping i morgen kveld :) 

Takk for hjelpen folkens!

• Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.