GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjÞpte en multifuel i fjor mtp vinterbruk. Har kun brukt den noen fÄ ganger med bensin som brennstoff. Ellers i Äret kun gass pÄ en liten lommebrenner fra samme merke. Har akk vÊrt Ä Þvd litt pÄ veranda, og det jeg lurer pÄ er..det virker ikke som d er noen justeringsmuligheter for effekten pÄ brenneren. Jeg justerer pÄ drivstoffvridern, men den brenner kun med en viss styrke til jeg stenger helt. Synes det er litt lite "trykk", men det er kanskje slik det skal vÊre? Testet koketida, og den ble 7 min pÄ liter med kaldt vann. Tenkte lese bruksanvisninga og rense slange og dyse nÄ slik at jeg fÄr sjekka ( og lÊrt) det:)

Annonse
Skrevet

Denne brenneren har i praksis bare en effekt. 

Slangen kan ha litt smÄ rester fra produksjonen liggende, prÞv Ä rense den. 

1. Ta ut dyse og rensenÄl. Inspiser.

2. Spray rikelig med olje inn i slangen fra brenner-siden.

3. Bruk det medfÞlgende verktÞyet til Ä trekke ut kabelen i slangen. 

4. Bruk kabelen til Ă„ stake opp slangen.

5. Sett samnen igjen, uten kabelen.

6. Koble til flaske, og skyll med bensin.

7. Sett inn kabelen igjen.

8. Test

Hvis den brÄker som et uvÊr, og svir vannet, virker den som den skal.

Det ligger gode filmer ute pÄ MSR sine nettsider og youtube.

Lykke til

Skrevet

XGKen har som sagt berre to stiller. Full guff eller ingenting. Evt mÄ det justerast med trykk men dette er vanskeleg. 7 min pÄ 1 l kaldt vatn er for mykje, sÄ der ville eg teke ein gjennomgang ja!

Skrevet (endret)

XGK EX har betydelig mer effekt med parafin enn bensin, jeg bruker stort sett bare parafin pÄ min.

En simmerplate gjÞr at en kan smÄkoke med XGK EX selv nÄr den gÄr pÄ full guffe. Jeg har en XGK EX som kommer fra det amerikanske styrkene i midtÞsten og kommer med en slik ring originalt, men det er ingen sak Ä lage en slik selv. Ser for meg at en kan lage en slik av f.eks et hermetikklokk. 

Med denne ringen har jeg laget viltgryter og annen avansert kokkekering pÄ XGKen.

Her er et bilde jeg har lÄnt fra nettet, men det viser nÞyaktig slik min er ogsÄ :)

IMG_0519.JPG 

Endret av Kjellis
  • Liker 2
Skrevet

Det var jo smart med den ringen for matlaging, mÄ se om jeg kan fÄ tak i en slik en, ev lage:-) Jeg fikk nÄ rensa dysa og slangen, men koketida ble fremdeles 7 min pÄ en liter vann. Men er jo for sÄ vidt ingen problem, skal jo ikke ha det travelt pÄ tur :-)

• Liker 1
Skrevet

Har sett slike ringer til salgs pÄ ebay, @AK74. 

Jeg kan ta en koketest med min om du Þnsker det. FÞler rimelig sikker pÄ at jeg koker en liter vann kjappere enn det :)

Skrevet

SÄ bra at det finnes Ä fÄ kjÞpt :-) greit for enkelte som absolutt ikke er handy ;) Flott hvis du tester hvor lang tid du trenger pÄ Ä koke en liter vann, prÞvde tre ganger i dag, og endte opp pÄ 7 min alle gangene.

Skrevet

Da har jeg tatt en koketest i kveld, @AK74. Jeg brukte kaldt springvann, ute var det 4,8 varmegrader. 

FÞrst tok jeg en test med parafin, da fosskoket vannet etter 4 minutter blank. Jeg lot brenneren bli kald og skiftet til bensin, da fosskoket det etter 6 min. og 10 sek.

Brenneren har som tidligere nevnt hĂžyere effekt med parafin enn bensin.

Her er bilde med parafin pÄ flaska:

IMG_0292.JPG

Her er det besin som benyttes, ser at flammene er lavere:IMG_0293.JPG

Jeg benyttet en MSR Alpine Pot med en diameter pÄ 19,7 cm: http://www.cascadedesigns.com/ie/msr/cookware/rapid-cooking/alpinist-2-system/product

IMG_0294.JPG

• Liker 2
Skrevet

Ja da ble det en god del kjappere med parafin:) Skal prÞve det nÄr jeg fÄr tak i :-) Takk for at du tok deg tid til Ä teste :-)

• 5 mĂ„neder senere...
Skrevet

Bruker XJ jet dysen til F-34/JP-8 eller Jet A fuel om du vil. Denne er vesentlig bedre pÄ dette brennstoffet enn f.eks med GK dysen selv om GK dysen skal kunne brukes til bÄde bensin, parafin og Jet A/JP-8 eller F-34.

SÄ jeg bruker nÄ kun GK dysen til bensin og fritidsparafin. NÄr jeg bruker Jet A, JP-8 eller F-34 (som ogsÄ brukes pÄ helikopter) sÄ er det XJ dysen som gjelder. Var faktisk kjempeforskjell pÄ XJ dysen og GK dysen mht varme og guffe.

• Liker 1
Skrevet

XJ dusen fÄr man vel strengt tatt kun med om man kjÞper expedition repsett, evt har en kamerat i forsvaret. Noen dyser er merket med kun en "X" og ikke med "XJ". Dyser merket X er da for diesel og ikke jet a/jp-8/f-34

• 3 uker senere...
Skrevet

XJ dyse pÄ F-34 funker som bare det pÄ denne. En flaske pÄ 880ml holder i mer enn 3,5 timer. Jeg brukte den pÄ noe redusert effekt, sÄ godt som det lar seg gjÞre pÄ en XGK EX...

Var helt herlig Ä bruke denne inne i et Hilleberg Staika sitt innertelt. God kontroll og god varme. 

Dividalen april 17 - 2.jpg

Dividalen april 17 - 4.jpg

Dividalen april 17 - 1.jpg

Dividalen april 17 - 3.jpg

• Liker 4
Skrevet

Kjempemessig, @rbhelle 😊 Fin blĂ„ flamme ogsĂ„ ser jeg. RĂždsprit til forvarming antar jeg? Jeg har ogsĂ„ XJ-dyse til min, men jeg bruker kun GK-dyse etter som jeg ikke har tilgang til F-34 eller lignende. 

Skrevet

RÞdsprit til forvarming ja. GK dysen ga ikke bra nok flamme syntes jeg nÄr det ble brukt F-34/JP-8. Men til bruk med fritidsparafin er GK dysen best egnet. Dog sÄ funker jo GK dysen omtrent til alt, sÄ ikke noe problem Ä kun ha denne selv ved Ä fyre med F-34/JP-8/bensin/renset bensin/fritidsparafin. Men for meg som vil ha det beste, sÄ bruker jeg dyser tilpasset fuelen.

Skrevet

MÄ spÞrre, trenger en forvarme med annet brennstoff enn bensin pÄ disse brennerne? Jeg bruker kun bensin jeg. Men sÄ er jeg en glad amatÞr ;-)

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, ArveS skrev:

Kan jeg spĂžrre hva, bortsett fra varmereflektoren, du hadde mellom brenner og liggeunderlaget?

Akkurat pÄ denne turen brukte jeg underlaget som fÞlger med primusen, noe metallisk greie. Kokirounderlaget ble igjen hjemme.

Skrevet
1 minutt siden, AK74 skrev:

MÄ spÞrre, trenger en forvarme med annet brennstoff enn bensin pÄ disse brennerne? Jeg bruker kun bensin jeg. Men sÄ er jeg en glad amatÞr ;-)

Det aller aller beste er rÞdsprit, det nest beste er renset bensin og det aller aller verste (fyfy, kun om du holder pÄ Ä fryse ihjel...) er parafin ;-)

• Liker 1
Skrevet

Men nÄ forvarmer sikkert forlk her inne med alt mulig og har gjort det siden de var guttunger. Det som funker for en og har gjort det i 30 Är vil nok funke de neste 30 ogsÄ...men vedlikeholdsmessig er det best Ä bruke rÞdsprit. Det blir varmt med parafin ogsÄ, men da krever det noe mer vedlikehold etterhvert.

Skrevet

Jeg forvarmer ogsÄ i innerteltet med rÞdsprit (aldri med bensin), men da mÄ du kjenne brenneren godt og gjÞre nÞdvendige forberedelser. Dette er IKKE anbefalt av noen, men er du trygg pÄ det du gjÞr og kjenner brenneren sÄ er det uproblematisk. Jeg har kniv og en stor kasserolle tilgjengelig. Men dette funker bra i et Staika innertelt som er relativt hÞyt pÄ midten (110cm), men med f.eks Soto Muka er det jo livsfarlig Ä gjÞre det i innerteltet ;-)

Med Optimus 111T funker det ogsÄ Ä forvarme i innerteltet pÄ Staika, du mÄ bare vite hva du driver med og ha fyrt den opp et par hundre ganger ;-)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, rbhelle skrev:

Jeg forvarmer ogsÄ i innerteltet med rÞdsprit (aldri med bensin), men da mÄ du kjenne brenneren godt og gjÞre nÞdvendige forberedelser. Dette er IKKE anbefalt av noen, men er du trygg pÄ det du gjÞr og kjenner brenneren sÄ er det uproblematisk. Jeg har kniv og en stor kasserolle tilgjengelig. Men dette funker bra i et Staika innertelt som er relativt hÞyt pÄ midten (110cm), men med f.eks Soto Muka er det jo livsfarlig Ä gjÞre det i innerteltet ;-)

Med Optimus 111T funker det ogsÄ Ä forvarme i innerteltet pÄ Staika, du mÄ bare vite hva du driver med og ha fyrt den opp et par hundre ganger ;-)

Jeg er egentlig veldig engstelig for fyring i telt, og har ennÄ ikke tatt sjansen pÄ det. Men det hadde vÊrt greit Ä blitt sÄ trygg at en kunne gjort det..er jo greit at en kan kokkelere litt innendÞrs i teltet vinterstid, eller bare fÄ litt temperatur. Har et exped Orion Extreme, og det tror jeg skal vÊre hÞyt nok til fyring.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nÄ, AK74 skrev:

Jeg er egentlig veldig engstelig for fyring i telt, og har ennÄ ikke tatt sjansen pÄ det. Men det hadde vÊrt greit Ä blitt sÄ trygg at en kunne gjort det..er jo greit at en kan kokkelere litt innendÞrs i teltet vinterstid, eller bare fÄ litt temperatur. Har et exped Orion Extreme, og det tror jeg skal vÊre hÞyt nok til fyring.

Kokkelering gjÞr jeg ikke i innerteltet. Det Þker risikoen for at ting skal gÄ galt, kokkelering gjÞr jeg kun innendÞrs i solide kneppetelt fra forsvaret hvor folk er erfarne. I disse lettvektsproduktene fra sivilt marked antenner jo bare man puster litt varmt pÄ de. Jeg koker kun vann innendÞrs, men unngÄr det om jeg kan. Mest pga kondensen og fuktigheten som produseres. Men i et Exped Orion extreme er det vel 130cm under taket sÄ det gÄr helt fint sÄ lenge du har gode rutiner og sikkerhetsmargin. Det viktigste er Ä kjenne brenneren din godt og vite at den trenger mer rÞdsprit i mange minus (blir mer flammer, hÞyere flammer) og mindre i varmere grader. SÄ da vet du at i 20 minus mÄ skÄla fylles veldig mye og da fyrer jeg den opp ute eller i ytterteltet. Er det 5-8 minus sÄ krever den mindre rÞdsprit til forvarming og dermed greit Ä forvarme i innerteltet.

• Liker 1
Skrevet

Æ fyre no mest i innerteltet for Ă„ ha god kosevarme og bare ligge der i undiken ;-) 

Men har da pakket en pakkpose med nÞdvendige klÊr i tilfelle jeg mÄ rÞmme teltet... og ja, ikke fyr innendÞrs om du er komatÞs da...

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.