Gå til innhold
  • Bli medlem

Gammel sovepose


Tom42

Anbefalte innlegg

Sitter i heimen og digitaliserer gamle bilder.  På ett av bildene fant jeg en gammel sovepose fra sen 40 tallet.  Ikke noe godt bilde, men litt artig.  Den er diger, fylt med vatt og er blytung.  Å eie en slik var ikke hvem som helst til del.  I min familie hadde vi en.  Den brukte jeg, mens faren min trakk "på" seg en papirpose.  Men den har en detalj som jeg savner, glidelåsen er på midten, og ikke som i dag enten på høyre eller venstre side.

IMG_0227 (298x238).jpg

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tittet hos digitalmuseum.no ?: digitaltmuseum.no/search?rows=72&name=Sovepose

Bildet ditt får meg til å tenke på en rep. jeg var på (mange år siden) der vi fikk utlevert gammelt utstyr som skulle brukes bare en gang til før det ble kassert. Der i blant soveposer av den gamle kapok typen der innertrekket var vasket så mange ganger at du måtte ligge som en banan for å få hele kroppen inn i posen. Kald var de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle soveposer var ofte fullt med "sjoddi", vatt laget av opprevet ullstoff,  eller kapok, silkebomull,  som er fiber fra frøkapselen til Kapoktreet.  Jeg ble kjent med kapok materialet under førstegangstjenesten da vi hadde tredelte soveposer der isolasjonslaget var fullt med kapok. Disse posene var tunge, men ganske varme. De var også nesten umulige å få slukket hvis de tok fyr, og det hendte av og til under fyring med primus i knappetelt.

Da jeg var liten, tidlig på 1960 tallet var det veldig populært å sove i telt i hagen vår. Vi hadde et lite hvitt spisstelt som min mor hadde sydd til en sykkeltur i Danmark på begynnelsen av 1950 tallet, og så brukte jeg min fars grønne sovepose. Den var sikkert ganske moderne den gang siden den hadde glidelås. Vi hadde to andre soveposer også, men de var kakifarget, mye tyngre og ble lukket med hemper med en tredings i enden. Samme type som brukes på "duffelcoat". (Hvis noen i dag vet hva det er.)

Kanskje jeg skulle sette opp dette teltet. Bare for å se om det fremdeles er i brukbar stand. I dag er det jo ganske fint vær, passende til å sette opp et telt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Sjoddi

https://en.wikipedia.org/wiki/Ceiba_pentandra

https://no.wikipedia.org/wiki/Duffelcoat

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første speidertur ble gjennomført med en slik sovepose med duffelcoat-lukking. Jeg var sånn ca 15 kilo tung og drukna i den posen. Men den var jo så god og varm. Og veldig tung å bære med seg for en knøttliten flis. 

Irriterer meg litt at min mor kastet de og bytta de ut med iskalde teppeposer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Gamle soveposer var ofte fullt med "sjoddi", vatt laget av opprevet ullstoff,  eller kapok, silkebomull,  som er fiber fra frøkapselen til Kapoktreet.  Jeg ble kjent med kapok materialet under førstegangstjenesten da vi hadde tredelte soveposer der isolasjonslaget var fullt med kapok. Disse posene var tunge, men ganske varme. De var også nesten umulige å få slukket hvis de tok fyr, og det hendte av og til under fyring med primus i knappetelt.

 

Tung som bly, og håpløs å sette sammen, selv med instruktør tilstede.   Men varmere sovepose har jeg aldri hatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.