Gå til innhold
  • Bli medlem

Skrive artikkel av turrapport Albania


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg fikk i oppdrag å skrive en artikkel om turen min til Albania. Kjempespennende og veldig hyggelig å høre at det var såpass interessant. Problemet, eller utfordringen er at jeg aldri har skrevet en sånn artikkel før. Er det noen her som kan gi meg noen tips? Hvor skal jeg begynne? Hvordan er språket mitt i turrapporten her på forumet? Hvor detaljert bør det være o.l. ?

Alt mottas med stor takknemmelighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er svært mange som skriver gode rapporter. Men alle er stort sett forskjellige.  Noen bruker mye bilder og lite tekst, andre er mer fortellende.

Det finnes ingen "rett" måte å gjøre det på - en hver synger med den stemmen de har fått utdelt...

Noen tips (fra en som så avgjort ikke er ekspert.)

Ta det gjerne fra start og fortsett der fra.

Ikke lange setninger.

Helst ikke for mange bilder (det er individuelt....)

Jeg bruker å skrive innleggene i "Word", og bruker "rettskrivingsprogrammet" (det blir skrivefeil uansett.)

Ikke vær opptatt av mengde - vær opptatt av å fortelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, kvitknekt skrev:

Hei folkens!

Jeg fikk i oppdrag å skrive en artikkel om turen min til Albania. Kjempespennende og veldig hyggelig å høre at det var såpass interessant. Problemet, eller utfordringen er at jeg aldri har skrevet en sånn artikkel før. Er det noen her som kan gi meg noen tips? Hvor skal jeg begynne? Hvordan er språket mitt i turrapporten her på forumet? Hvor detaljert bør det være o.l. ?

Alt mottas med stor takknemmelighet!

Hei Kvitknekt. Jeg var ikke oppmerksom på den turrapporten din - den var virkelig flott! Jeg/vi har ikke funnet et bra system for å fange opp slike turrapporter - for å legge de inn som en artikkel på forsiden - denne kunne absolutt vært en kandidat. Vi kan ikke ha de både på forsiden og i forumet - og de artiklene på forsiden får for øvrig mindre kommentarer.

Fine bilder og veldig god fortellingevne.

Det er som nevnt ingen fasit for dette. Ofte er det nettopp personligheten til fortelleren som gjør turrapporten bra - og at ting er gjort annerledes enn hos alle andre. 

Jeg har sett noen som bruker å dele opp artikkelen fra dag til dag - det kunne kanskje også fungere å dele opp i forhold til hvilke deler av turen dere var i - forteller om..  Jeg har sett at noen  forteller detlaljert fra turen først i hvert avsnitt - uten bilder - for deretter å avslutte det avsnittet med bilder fra den dagen eller den delen av turen. Det holder interressen oppe hos leseren også..

Som leser av artikkelen ønsker jeg kanskje også et bilde av den båten dere benyttet? Hvilken farkost var det ..? Eller en beskrivelse av det.. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk @Kjell Iver og @REJOHN !

Jeg tenker jeg starter å skrive ned dag for dag, for å få ting ned på "papiret", og så se om jeg kan få en mer flytende og lettlest tekst. Bilde av båten skal jeg nok klare å få med. Kanskje jeg kan oppdatere turrapporten min på forumet her med litt mer informasjon om den også :)

Dere skriver at alle har hver sin skrivepersonlighet, men jeg vil jo gjøre det morsomt og interessant å lese. Hvordan var språket mitt i artikkelen? Tunge setninger, mange kommaer, dårlige ord eller setningsoppbygninger o.l.?

Endret av kvitknekt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, kvitknekt skrev:

Dere skriver at alle har hver sin skrivepersonlighet, men jeg vil jo gjøre det morsomt og interessant å lese. Hvordan var språket mitt i artikkelen? Tunge setninger, mange kommaer, dårlige ord eller setningsoppbygninger o.l.?

Jeg syns språket er greit.  Siden du har med bilder av dere - så kunne du kanskje valgt å være enda mer personlig. F.eks. når du forteller om de bøndene dere møtte - så kunne det vært kult om dere spurte dem om å få tatt bilde med dem - og legge ut. f.eks. Som leser kunne jeg sikkert hatt lysst til å vite mer om evt problematikk rundt dette med de marijuanadyrkerne som var i området - hvor stort er/var problemet.. Litt trivia om det om du vet det - eller google litt og presentere en faktaboks om det.

Siden det er en artikkel - kunne det kanskje passe med litt gammel og nyere historie fra/om området - og et oversiktskart..

Jeg har lest en del blogger fra Norge på langs - og mange starter turrapporten med at de spiste havregrøt osv. Men etter noen dager sier det seg i grunnen selv hva man gjør som morgenrutine - på slutten av turene skriver de ikke noe i det hele tatt. Der er disse kule bildene som enkelte får til av morgentrivia ganske OK å ha i en artikkel - tannpuss ved elva - sjokolade i havregraut - bålkos ved elva osv -sånne ting som gjør det verdt å være på tur..

Det jeg påpeker er flisespikkeri - men siden du spør så er det bare min personlige oppfatning. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Skal se om jeg får tak i noen flere bilder og fakta om båten. Det er også noen detaljer jeg har utelatt fra rapporten, som at ene spanten knakk da vi traff en sten, men fikk det fikset av en pub-eier. Jeg har også flere bilder fra familien vi fikk besøke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, kvitknekt skrev:

Takker!

Skal se om jeg får tak i noen flere bilder og fakta om båten. Det er også noen detaljer jeg har utelatt fra rapporten, som at ene spanten knakk da vi traff en sten, men fikk det fikset av en pub-eier. Jeg har også flere bilder fra familien vi fikk besøke :)

Supert det. Om du senere ønsker å endre på turrapporten på forumet så kan du bare kopiere den du har inn på en ny forumpost under "Kladder" - når du er ferdig med kladden kan jeg flytte fra kladd og inn på den eksisterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips:

Litt mye forklaringer om hvordan dere fant ut at ALbania ble målet. Heller en fokusert fortelling om hvordan tanken startet, og hvorfor nettopp Albania fenget. Fortell litt om selve landet Albania i innledningen, vekk leserens nysgjerrighet.

Billedlige fortellinger fra togturen - du så vel noe fin natur på den, kanskje du opplevde noe artig på toget? Flett inn en liten historie for eksempel.

Veldig spennende og bra fortalt om elva og marihuanadyrkere! Levende :) Men del opp i mer avsnitt, det er slitsomt å lese lange avsnitt. Fem-seks linjer pr avsnitt er nok, og del opp der det føles naturlig.

Byen Shkoder som du skriver har en lang og fargerik historie, det må du nevne litt om. Jeg blir litt nysgjerrig, og skuffa når du ikke sier noe. ;) Fortell i et par korte setninger hva dette dreier seg om i artikkelen. :)
Bildet av turfølget ditt i det buede vinduet er helt fantastisk, det må du ha med i artikkelen.
Ja, bildene av naturen taler mye for seg selv, men forsøk å sette mer ord på det du så, og følelsene som oppsto i deg da du opplevde dette.

Og i likhet med KI; jeg vil også gjerne se farkosten dere brukte :)

Alt i alt ganske bra, men mer maleriske skildringer, og personlige historier, vil gjøre artikkelen komplett. Og kanskje litt hjelp til å flytte på ord for å gjøre språket bedre, få noen til å se gjennom det før du leverer :)

Takk for en flott rapport, det var moro å lese!
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.