Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp. Jeg harter min daatamaskin, dypt og inderlig


Tom42

Anbefalte innlegg

Jeg hater min datamaskin, dypt og inderlig!.  Og skal jeg være ærlig synes det å være gjensidig.

E, sikkert flott maskin, hvor man med lave fingre farer lidenskapsløst over tastaturet. 

Min forrige, og forirge før , derimot de elsket jeg.  Den første en IBM/Lenovo T43, nummeret etter er steinaderutgaveb.  Men det dette var en  unik maskin skjønte jeg da jeg så datansvarlig i en meget stor byggevareforeting brukte nettopp denne i sitt arbeide, med å løse problemer til de mer sofistikerte maskinene.

Men alt har sin tid.  Selv en T43 begynte å skrante og jeg måtte ha en ny. Valget var da egentlig lett, en ny LEnovo.  Og den kom.   En liten nett sak med 13,3" skjerm og med en altfor liten harddisk.  Men hva gjorde det?  Det var bare å kjøpe minnepenner.  Den hadde visst heller ikke cd.  Men det lot seg lett fikse.  Men den var rød og lekker.  Ble i got humør hver morgen.  Og så var den lett å transporterer.  Alt var bra!!

For ikke å snakke om tastaturet.  Himmelsk!!

.Å skrive innlegg eller turapportet gikk som en lek.  Å , hvor vår personligheter var som hånd i hanske.

Og dette er nemlig saken , personlighetene må matche.

Denne maskinen jeg nå som sagt hater, og det er en tragedie i for seg elv, fordi det er min kones gave til meg i f m gullbryllupsdagen.  Dyr var den også, Det svinet kostet. Kr 6875 inkl moms. 

På den andre siden maskinen er sikkert fin og avansert den, hadde det ikke vært for tastatuturt.  Søppel, kaller jeg noe slikt. 

Og selv me gode råd fra selger, og sikkert samme svar fra Lenovo er det helt verdiløs for meg

----------------------

Ennå en gang.  I motsetningen til min gamle LenovoThink pad. Den hadde et nydelig tastatur den.  Gode taster som det gikk an å plassere to engasjerte fingre på.  Høyre langfinger og venstre pekefinger - og dra på, fra  ti cm høyde.  Med det trykkk. Pang.  . 

Ordene fløt, og selv det meste ble strøket av sensuren kom noe frem, uten at jeg måtte gi omtrent hvert eneste ord førtehjelp, som  jeg må nå.   

"Trykk lett sa selgeren, Legg håndbaken på maskinen og trykk lett.  Jo, da jeg skjønner hva han mener, men det er bare ikke meg. 

Hver gang jeg nå skal skrive setter kona på en cd med Mozart, leter g

gjrennom teaterkostyme hun brukte i en oppsetting om Ludvik den fjortende og kommer med en kopp så gjennomsiktig t den nesten er uanstendig med te.  Hadde hun enda kommet med te i en tykk keramikkopp som holdt på varmen. 

Og så sitter jeg der da og ta en drabeig slurk linken te, og ssriver på et tastatur som jeg hater – dypt og inderlig, men blir litt formidlemde stemt bare ned å se på en lille røde.

Hva skyldes vår kjærlighet?  Som punkt en var det faktisk fargen.  Akkurat som jeg i 2005 skulle kjøpe nytt telt og valgte en fullstendig sprø farge Rod

Det samme skjedde da en nye maskin dukket opp.  Blan de mange - også der - en rød

Men høydepunktet var likevel tastaturet.  Et tatsatur  det gikk an å trykke på.  Fra stor høyde, og med stor kratft.  En røff makin, som jeg, som kunne kunne uten å ha renset neglene først.

Nå har jeg brukt mer enn en halv time på å gå igjennom og lete opp feliskrving. Men slv ikke stavekontrollen tilWord ktatet ikke å se akke feil.  Feil som blir skrevet fordi jeg ikke klarer trykke med en lett og dannet  hånd.

 

Og helt til slutt.  Finnes det et hjertevarmt menneske der ute som har muligheten til å oppgradere min gamle kjærlighet.  Og om et skulle koste mye, håperjeg å komme til enighet med en JOTUNS TIC CAN MULTIFUELSTOVE  MKII  OG TO  STEKESPER.  AV EDLESTE EINER,  Og som en bonus har jeg snakket inn på en CD min dramatiske ferd fra Melrakktjønna til Mår.  Denne CDen fikk en glimrende  mottakelse av damene på Mårbu.  De var den terningskast 6, alle sammen.  Bare så synd at den ene etter den andre plutselig kom på at de hadde noe viktig å gjøre t annet sted. Bare et menneske holdt stand, ,men jeg mistenker henne for å være døv 

.  Og dersom  dette ikke er nok, tar jeg mer enn gjerne frem bankkortet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Er det en "fjell laptop" du snakker om nå? ;-) Til mine bærbare har jeg alltid eksternt tastatur og skjerm når de brukes i heimen (og på kontoret). Er den bærbare virkelig bærbar, en du hele tiden tar med deg ut, vurder en "docking-station" (har slik på jobb) - da slipper du å koble til mus, eksternt tastatur+ skjerm og eksterne disker, det er alt koblet til stasjonen, du bare "klikker" maskinen ned i stasjonen og starter.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, zimwalker skrev:

Hei. Er det en "fjell laptop" du snakker om nå? ;-) Til mine bærbare har jeg alltid eksternt tastatur og skjerm når de brukes i heimen (og på kontoret). Er den bærbare virkelig bærbar, en du hele tiden tar med deg ut, vurder en "docking-station" (har slik på jobb) - da slipper du å koble til mus, eksternt tastatur+ skjerm og eksterne disker, det er alt koblet til stasjonen, du bare "klikker" maskinen ned i stasjonen og starter.

jeg skjønner at jeg kan bruk en løs skjerm og et løst tastatur og kun bruke laptoppen som harddisk.  men når jeg beveger med meg  utenfor komfortonen er jeg vel tilbake til elendigheten, uten at jeg vet hva e dockingstasjon innbærer, f eks på reise. kanskje  har et bilde å vise meg?

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Docking-station. Som å legge til kai, du kobler bærbare til en docking-station som alt er ferdig tilkoblet alle løse duppeditter (som ekstern skjerm, tastatur, disker, printer, skanner osv ). Dette altså i stedet for å styre med mange kabler/tilkoblinger, så gjør du bare en tilkobling når du kommer hjem; du "klikker" maskinen inn i en docking-station (eller kolber den til via en enkelt kabel). Altså en slik sak har du bare bruk for hjemme eller på kontoret, der den bærbare skal brukes som om den var en stasjonær pc. Det finnes i hovedsak to varianter av dockin-stations: De som er skreddersydd til din datamaskin  (merke/modell) - og de generiske - som ofte kalles portreplikatorer.  Her ser du noen hos Komplett data: https://www.komplett.no/category/12918/pc-tilbehoer?subcategory=12922_Dockingstasjon&hits=48

Tastatur: Dette har jeg ikke sjekket ut, men har nå sett at det nå finnes "foldbare" tastatutrer som er både tynne og lette nok til at de går i pc-veska. Det kan du spørre forhandlere om, det vet sikker. Sikkert mulig å finne noe som er bedre enn det du plages med nå. Mulig det er noen i Komplett sitt utvalg, har ikke leita der, det overlater jeg til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det og oppdatere en sånn maskin med operativsystem er en ganske enkel affære. Men det å oppgradere er ikke bare bare. Før om det er software (altså operativsystem) så kan de gjøre det der du kjøpte maskinen eller om det finnes noen yngre i familien som kan hjelpe. Er det selve komponentene så er det dessverre ikke så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har en grei maskin med fin skjermstørrelse. Håper du har Win. 10. Etter fiaskoen med Win 8 har Microsoft virkelig skjerpet seg. Win 10 er blitt veldig bra. Har kjempet med pc``er i jobb og privat siden MS-dos. Litt av en reise har det vært. Ikke sats alt på harddisken. Det finnes bare to typer, de som virker og de som har krasjet.Hør med forhandleren din om hva de anbefaler av nettlagring (sky)  Har du Win 365 er det i det senere bitt inkludert MS OneDrive. Da har du back up av alle filene dine uansett hvordan det går med pc`n. Drop den gamle maskinen din, IT bransjen er en ren ferskvare industri. Hvis du ikke jobber mye med store dokumenter og regneark er det tvilsomt om du har behov for noen docking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.