Gå til innhold
  • Bli medlem

Allround liggeunderlag


otl

Anbefalte innlegg

Tenkte å få tak i ett liggeunderlag som kan benyttes alle årstider. I vinter tenkte jeg å komme meg ut på prøvetur. De er stort sett utsolgt stort sett over alt med tanke på hva jeg kunne tenkt meg og det er ikke så lenge til det skal brukes :(

Her er 2 stk jeg har vurdert som er på lager 

https://www.fjellsport.no/exped-downmat-7-m-liggeunderlag.html

 

https://www.fjellsport.no/mammut-light-pump-mat-exp-7-5-cm.html

 

Stoler ikke helt på Brukås sport sin lagerstatus så velger å ikke bestille der tenker jeg. Mammuten veier litt mindre og er litt tykkere. Hva ville dere valgt? Noen som har prøvd mammut'en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har både downmat 9 dw, 9 vanlig og thermarest xtherm xl i heimen. Velger (nesten) alltid xtherm. Veier maks halvparten, blåses opp med munnen, merker ikke noe forskjell i komfort, like varm synest jeg, knøttliten i forhold og virker mer holdbar. Et av downmatene lekker og dun bør oppbevares litt mer varsomt. Xtherm knirker litt mer, men i praksis mye mer anvendelig synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Thermarest Xtherm og Exped Downmat er gode alternativer. Exped har noe høyere R verdi på det tykkeste liggeunderlaget sitt. Når det gjelder innebygd pumpe, så ville jeg frarådet deg det. Det tar lengre tid og er etter min mening mer klønete. I tillegg veier det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 183 høy, men det går akkurat 3 liggeunderlag i teltet hvis det er under 55 cm i bredden :)

Så nå står valget på downmat 7 eller 9. Men det blir nok 7. Blir det veldig varmt på sommerstid? 

Forstår at jeg må ha litt lenger når jeg ser på lengden.. 

Endret av otl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mammut light pumpmat - både 3-sesongs og vinterutgaven. 3-sesongsunderlaget er knøttlite sammenlagt og veier ingenting, og jeg er vel forsåvidt fornøyd med det, men jeg har en tendens til å skli av ved beina siden det smalner inn der. - blir litt for smalt til at jeg synes det er veldig komfortabelt. Når ungene begynner å bære mer av egen bagasje selv tenker jeg at jeg skal sikte meg mot et litt annet. Ser ut som alle - inkludert deg har konkludert med exped-underlag uansett, men da fikk du i hvert fall et argument til for det valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte nytt underlag var valget enkelt, Det ble exped Downmat 7LW UL. Jeg kjøpte UL siden der følger Schnozzel baggen med og det er genialt enkelt og blåse opp. 
Har ikke prøvd i så mange minus enda, men har brukt det noen netter nå på sensommeren, og det er helt klart VELDIG deilig å ligge på. Kjøper du 9 får du enda 2 deilige cm til.
Det ligger noen videoer ute på tuben som viser hvordan du bruker Schnozzel bag på de med innebygd pumpe også. 
Om du velger Downmat eller synmat trur jeg blir en smaksak. 

Også kan jeg nevne av hvis du føler du har behov for en stol mens du er på tur, så er stoltrekket til exped helt genialt :-)  fåes til alle størrelser 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Elisabethsk skrev:

Jeg har mammut light pumpmat - både 3-sesongs og vinterutgaven. 3-sesongsunderlaget er knøttlite sammenlagt og veier ingenting, og jeg er vel forsåvidt fornøyd med det, men jeg har en tendens til å skli av ved beina siden det smalner inn der. - blir litt for smalt til at jeg synes det er veldig komfortabelt. Når ungene begynner å bære mer av egen bagasje selv tenker jeg at jeg skal sikte meg mot et litt annet. Ser ut som alle - inkludert deg har konkludert med exped-underlag uansett, men da fikk du i hvert fall et argument til for det valget. :)

Ja, vet ikke helt hva jeg tenker her egentlig. Har noe å si med plassen også. Både i sekken og i teltet. Sekken renner nå over og større sekk ser jeg ikke for meg, i alle fall ikke der jeg går og trasker og må ned i kne-stående hver gang det kommer en grein pga tårnet på ryggen som vager nesten 1 meter over hodehøyde, hehe, steike den Alpinist sekken er høy om en virkelig benytter seg av all plassen. Ja, nå har jeg begynt å pakke atter en gang og har ikke plass til det vi skal ha med for ett eller par døgn ute. Ingen pakke mester heller og er nervøs for at dattera skal fryse. Slike ting kommer seg etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, otl skrev:

Ja, vet ikke helt hva jeg tenker her egentlig. Har noe å si med plassen også. Både i sekken og i teltet. Sekken renner nå over og større sekk ser jeg ikke for meg, i alle fall ikke der jeg går og trasker og må ned i kne-stående hver gang det kommer en grein pga tårnet på ryggen som vager nesten 1 meter over hodehøyde, hehe, steike den Alpinist sekken er høy om en virkelig benytter seg av all plassen. Ja, nå har jeg begynt å pakke atter en gang og har ikke plass til det vi skal ha med for ett eller par døgn ute. Ingen pakke mester heller og er nervøs for at dattera skal fryse. Slike ting kommer seg etterhvert :) 

Ja, jeg prøver og feiler både med utstyr og pakking selv, men har foreløpig stort sett fått tak i ting jeg er veldig fornøyd med. Det light pump mat-underlaget er jo knøttlite sammenlagt så har du utfordring med vekt og volum kan jo det være en hellende faktor der fosåvidt.. Foreløpig har vi holdt oss til teltturer nærme bilen hvor jeg har pakket med meg "rått og røti" fram til jeg ser hva jeg faktisk får bruk for og ikke, og heller lengre dagsturer med mindre oppakking.

Vet ikke hvor du bor, men hvorfor ikke melde deg på turen til Rondane i september, om du har mulighet? Da kan du jo sniktitte litt på løsninger andre har for utstyr og pakking, i tillegg til at det vel blir en sabla koselig gjeng på turen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, kokken81 skrev:

Når jeg kjøpte nytt underlag var valget enkelt, Det ble exped Downmat 7LW UL. Jeg kjøpte UL siden der følger Schnozzel baggen med og det er genialt enkelt og blåse opp. 
Har ikke prøvd i så mange minus enda, men har brukt det noen netter nå på sensommeren, og det er helt klart VELDIG deilig å ligge på. Kjøper du 9 får du enda 2 deilige cm til.
Det ligger noen videoer ute på tuben som viser hvordan du bruker Schnozzel bag på de med innebygd pumpe også. 
Om du velger Downmat eller synmat trur jeg blir en smaksak. 

Også kan jeg nevne av hvis du føler du har behov for en stol mens du er på tur, så er stoltrekket til exped helt genialt :-)  fåes til alle størrelser 

Hehe, det stoltrekket har jeg sikla etter lenge og sett det for meg. Lyst på det etterhvert :)

Spørsmålet mitt er:

Jeg er en frysepinne deluxe. La oss si at det er faller ned mot 20 minus. Vil en downmat 7 være varmere kontra en synmat 9? Jeg vil helst ikke fryse meg i hjel og foretrekker varme fremfor god plass :) Om ingen av de er å anbefale til bruk i 20 minus kan jeg like gjerne gå for downmat 9. Skal bruke https://www.fjellsport.no/mammut-tyin-exp-winter-bison.html og skal se om jeg får stappet en Mammut Kompakt Summer ned i der igjen, så er det å kravle inni med ullundertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, otl skrev:

Jeg er en frysepinne deluxe. La oss si at det er faller ned mot 20 minus. Vil en downmat 7 være varmere kontra en synmat 9? Jeg vil helst ikke fryse meg i hjel og foretrekker varme fremfor god plass 

Hvis jeg skal svare ut i fra det jeg har lest og forstått så vil nok begge to oppleves som like varme. De to har jo en R-verdi på henholdsvis 5,9 og 6. Så trur nok det faller på smak og behag når alternativene er disse to. Men selvfølgelig skal du enda lenger ned på blåskalaen så er jo downmat 9 med R-verdi 8 og ned til -38 selvfølgelig kongen .

Endret av kokken81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, whistler said:

Exped Downmat - Ingen over, ingen ved siden når det kommer til liggekomfort. 

Hvor lang er du? Er du over 175-180 bør du gå for LW utgave. Brukås Sport kan du stole på. Seriøse og flinke folk :-)

Med mindre du foretrekker å ligge på tvers av pølsene fremfor på langs. Sånn som meg :) 

12 hours ago, eifu said:

Både Thermarest Xtherm og Exped Downmat er gode alternativer. Exped har noe høyere R verdi på det tykkeste liggeunderlaget sitt. Når det gjelder innebygd pumpe, så ville jeg frarådet deg det. Det tar lengre tid og er etter min mening mer klønete. I tillegg veier det mer.

Vil også fraråde pumpe etter å ha hatt et Synmat7 pump. Stort, tungt og tungvint

12 hours ago, eifu said:

Jeg har ingen problemer med Xtherm på sommeren, den har omtrent samme R-verdi som Downmat 7 (hvis jeg ikke husker feil), men jeg bytter naturligvis sovepose!

Jeg har bare ett underlag og bruker det på alle turer med telt, bare varierer posen som er over.

11 hours ago, otl said:

Thermarest'en blir litt i dyreste laget, det tar jeg ikke sjansen på :(  Men er ikke dette ett bedre alternativ til Downmat 7 LW https://www.fjellsport.no/exped-synmat-9-lw-liggeunderlag.html ? 50gr ekstra vekt som er ulempen? Fordelen at en slipper dunet, er 2cm tykkere og "tåler" en minusgrad mer?

Ja, Extherm'n er svindyrt. Etter min erfaring verdt det. 

Men - kanskje ikke bare for en prøvetur ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruksområdet blir for det meste i nærheten av bilen så vekten er ikke så avgjørende. Har en samboer som er mer ivrig etter å handle det rimeligste men det går jeg ikke med på :P Forstår det glatt hvis det blir reaksjon på ett liggeunderlag i 3000 kroners klassen, for det er flere som skal ha utstyr her i heimen og da blir det fort penger utav det. Jeg nekter å kjøpe noe som vil gi ungene en dårlig erfaring så ett oppblåsbart liggeunderlag til 300 kr som er 3 cm tykt (da er det stort sett høyt pakke volum også) og helt elendig blir ikke aktuelt at de skal ligge på. Sett fra en annen side så er det ikke behøvelig at ett liggeunderlag til 3000 kr ligger i telten når det er med aktive unger under 6 år heller for det kan fort skje uhell, for det er fart i de gutta der :)

Bestilte https://www.fjellsport.no/exped-synmat-9-lw-liggeunderlag.html?gclid=CL7AlIfOu84CFcThcgodr38OQg litt usikker på når det kommer, skulle jo gjerne hatt det så fort som mulig men får bare smøre meg med tålmodighet. Reparasjons-kit'et som medfølger vil vel si lappesaker? Så om det går hull på det går det an å lappe det og bruke det så å si umiddelbart igjen?

Dere kan prate om tyngde,vekt komfort og pakke volum, men det er en stor forbedring i forhold til tidligere hvor en har dratt på Mckinley Trail M25 + en voldsom rull tilsvarende bamse extreme for å få det litt komfortabelt ;) Ved senere anledning kan jeg kjøpe litt mere kompakt og lettere som jeg helt klart ser fordelen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11.8.2016 at 22.15, Elisabethsk skrev:

Vet ikke hvor du bor, men hvorfor ikke melde deg på turen til Rondane i september, om du har mulighet? Da kan du jo sniktitte litt på løsninger andre har for utstyr og pakking, i tillegg til at det vel blir en sabla koselig gjeng på turen. :D

Hadde vært artig og det høres ut som det kan bli en trivelig tur:)  Men det har jeg ikke mulighet til å melde meg på. 

Det var jo egentlig litt hast med det liggeunderlaget i og med at jeg planla ett lite teltdøgn. Måtte kjøpe inn ett par stk før jeg kjøper noe til vintersbruk. Kjøpte ett par Mammut i og med at lokale sporten hadde 30% avslag på de, så fikk jeg de med en gang. https://www.fjellsport.no/mammut-light-pump-mat-ul-7-5-cm.html og https://www.fjellsport.no/mammut-comfort-pump-mat-7-5cm-176x52cm.html Brukte selv det minste så fikk prinsessa (dattera) det store ;) 

Nå var det en helling der teltet stod og forstår hva som menes av å skli av, så anti-skli av noe slag skal kjøpes inn her. Men alt i alt så må jeg si meg fornøyd. Nå gjenstår det bare å løse telt gåten. Der må jeg en stund i tenkeboksen ser det ut til, for det hadde vært veldig praktisk med tre telt, men jeg har ett :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 12. august 2016 at 12.31, otl skrev:

Reparasjons-kit'et som medfølger vil vel si lappesaker? Så om det går hull på det går det an å lappe det og bruke det så å si umiddelbart igjen?

Det vil si lappesaker ja:) Fikk et hull på mitt Synmat UL tidligere i sommer, og det var greit å pumpe opp etter ca. 5 min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.