Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan unngå knotthelvete


Andysor

Anbefalte innlegg

Kom nettopp tilbake fra tidenes kjipeste fisketur ved Ørfiske i nordmarka.

Fra første stund var det tett med knott og mygg. Myggen holdt seg stort sett borte grunnet (tror jeg) heftig bruk av 50% DEET, men knotten var ufattelig plagsom. Kan ikke huske å ha vært like plaget av insekter på noen tur tidligere, hverken på fjellet eller i Oslomarka. Fisking kunne bare bedrives med all hud tildekket og myggnetting forran ansiktet, noe som ble veldig varmt ganske fort. Selv rundt et bål med masse granbar for å utvikle røyk var de små jævlene umulig å sende på flukt. Konsekvensen var at kvelden og morgenen ble tilbragt inne i teltet og mye av turkosen ble borte.

Er det noen generelle tips til valg av fremtidig fiskevann, tid og vær for å unngå bomtur? Det var mye myr rundt teltplassen og veldig fuktig/lummert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eneste måte å unngå knotten når den er på sitt mest aktive er å finne en plass som det blåser litt. Min erfaring er at ingen myggspray funker spesielt bra på knotten. Ellers så har du selvfølgelig våren og høsten når knotten ikke er aktiv.

Knotten er helvete på jord og finner en vei inn i ører, øye, nese, munn og alle andre plasser vi ikke vil ha den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste virkelig effektive middel jeg har funnet mot knott er å ikke være der knotten er. Eller be til høyere makter om litt vind. Sistnevnte er det godt dokumentert at har absolutt ingen effekt men det kan føles riktig om man er desperat nok uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Som du (og de fleste) vet, er det ikke noe mygg/knott middel som er effektive på all knott. Knapt enkelte typer mygg, når de er på krigsstien. Hadde noe tidligere (kjøpt på 80-tallet), som var ganske effektivt, men det ble forbudt.

Så det viktigste er vel å ikke campe i nærheten av myr- og sivområder og finne et sted hvor det er litt åpnet. Da skal det ikke være mye trekk i lufta, før det hjelper, eller plage uteblir. Og selvfølgelig klær, som dekker alt som ikke må være åpnet. Etter min erfaring hjelper bålrøyken noe på de fleste mygg, men har begrenset virking på knott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt dette direkte på meg selv, men så klart fått en del dusjer av dette. Det står også at det ikke må sprayes direkte på hesten, men kun på stallinredning ol rundt hesten. Det er det ingen som bryr seg om, så her dynkes hestene i dette. Og det funker gull. Produktet er fra Absorbine og heter Ultra Shields. 

Men 100 % effekt mot knott, ved en myr, på en regntung dag, er nok ikke reelt. 

Tror allikevel det vil gi god effekt om du sprayer godt på et hodeplagg. Ikke er det dyrt heller. 

Står om virkemiddelet på denne siden og hvorfor det er lov å selge her i landet

http://www.skoies.no/absorbine-ultrashield-fluespray-947ml

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fjell-og fisketur i Rendalen igår. Knott tror jeg det ikke var, men trillioner av mygg. Det som reddet turen var myggnett og Autan spray (bruker ikke DEET), men fri går man ikke uansett.

Ellers fint vær og rikt dyreliv (rype med unger, elg, hare++). En feilinnstilling på kameraet gjorde at jeg ikke fikk tatt bilder, men så hadde vel fotograferinga forstyrret turen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.