Gå til innhold
  • Bli medlem

Større sekk for lange solo turer?


igneous

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en sekk for lange (3-5 dager) solo fjellturer, i alle årstider.

Planlegger å ha ganske mye utsyr med meg, altså det vanlige (telt, sovepose + liggeunderlag, mat + kokeutstyr, klær, diverse små ting og tang), samt ca 5kg med kamera og utstyr. Total vekt blir da mellom 20 og 25kg.

Jeg er i utgangspunktet på jakt etter noe med:

  • Høy bærekomfort, helst med en "pustende" bæresystem og "pivot" funksjon på hoftebeltet. (har prøvd Arc'teryx Altra, men fant skulderstroppene for å være svært ubehagelig)
  • Integrert hydration system bladder
  • Panel loader (i tillegg til vanlig toppåpning) - et krav

Prisen er ikke veldig viktig, så lenge jeg får en sekk som passer alle mine ønsker.

Har vurdert flere sekker:

Fjällräven Kajka 85 - tung, og konstruksjonen virker noe utdatert. Også ingen pivot på hoftebeltet

Thule Guidepost 88L - ser helt perfekt ut, men klarte ikke å finne en eneste anmeldelse

Gregory Baltoro 85 - jeg antar at bæresystemet som presser mot ryggen betyr at kommer til å svette ganske mye...

 

Noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 3 uker senere...

Selv vurderer jeg Helsport Alta 85L, den oppfyller alle kravene du stiller, og veier kun 2.3 kg (m/regntrekk). Men jeg har ikke klart å finne noen anmeldelser/erfaringer. Tror muligens det er en ny modell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven kajka er en sykt bra sekk! Fantastisk å bære, gode løsninger (full frontåpning, rumpetaske-topplokk, blant annet! Skullegjerne hatt en slik selv, 100litern, hadde det ikke vært for at jeg har en enda større sekk, bergans power frame!:) denne har jeg lastet altfor tungt, og gått mye med. Men nå brukes den kun til kortere turer der camp-luksus er i høysetet! Tenker da lavvo, mat, bålpanne, vadere, øl, masse øl, puta fra senga osvosv.

men skulle jeg hatt en normal storsekk, hadde det blitt kajka 100, uten tvil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.