Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin/magellan gps


turid

Anbefalte innlegg

Annonse

Hei Turid!

Fornuftig valg når du har anledning til å legge ned 5.000 i en GPS, men sørg for all del å få med deg den nye CX-modellen fra butikken!

Mye bedre antenne på den! SiRF-antenne. Har selv en Vista uten SiRF-antenne, og det er ganske irriterende å stadig miste kontakten med sattelittene i skog og mellom høye fjell.

Selger butikken deg C-modellen for 5.000, vil jeg kalle det lureri, for da betaler du mer for en gammel og utdatert modell enn det den nye og forbedrede utgaven selges for på nettet.

~R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en garmin legend, og kan med en gang si at den mangler noe særs viktig; Tastelås!!!! Har flere ganger opplevd problemer med dette når jeg latt den henge fritt rundt halsen under marsj, og det skal ikke så mye til før den faktisk skifter waypoint, og om du ikke legger merke til det, ender du opp i gokk. Dette kan faktisk i spesielle tilfeller være direkte farlig om du ikke følger med på kartet ditt ved siden av, og kanskje går på marsjpil på gps-en! Plutselig er du et sted du absolutt ikke vil befinne deg.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Gratulerer med valg :) Jeg tror denne i bunn og grunn er lik LegendC

Gratulerer med valget Turid !!

Din nye 60C, med dobbelt så lang batterilevetid som andre Garmin, kartminne så det rekker og skikkelig antenne, skal du få mye glede av,

så kan du ha kartet trygt i posen sin i rygggsekken for framtida, her er et bilde av en annen 60 c bruker:

http://www.krovoll.net/Bolmen/2006a/slides/P12.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det utrolige er jo at alle anbefaler Garmin, har dere i det hele tatt prøvd Magellan???

Det er nesten nødt til å fungerere slik at noen spør på forumet etter erfaringer, så må vi svare etter evne og personlige erfaringer. Hvis flere Magellan brukere (enn Garmin) hadde svart på Turids spørsmål, hadde hun kanskje sittet med et annet inntrykk.

Nå har jeg ikke sett noe innlegg fra deg om Magellan i tråden, så hvorfor misnøyen?

Jeg har forøvrig ikke noe imot Magellan, har bare ikke prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten nødt til å fungerere slik at noen spør på forumet etter erfaringer, så må vi svare etter evne og personlige erfaringer. Hvis flere Magellan brukere (enn Garmin) hadde svart på Turids spørsmål, hadde hun kanskje sittet med et annet inntrykk.

Nå har jeg ikke sett noe innlegg fra deg om Magellan i tråden, så hvorfor misnøyen?

Jeg har forøvrig ikke noe imot Magellan, har bare ikke prøvd den.

Ingen misnøye...Lurer bare på hvorfor alle velger Garmin???

Garmin sine løsninger på kart ble utslagsgivende da jeg skulle velge GPS. Syes deres løsninger både er for dyre og alt for lite produktvennlig. Jeg driver både med jakt/fiske og friluftsliv over mange forskjellige steder i landet. Derfor blir da anskaffelsen av kart alt for dyrt. Da jeg kjøpte var det også bare Magellan som hadde eksterne minnekort, noe som betyr flere og større kart tilgjengelig samtidig. Da kan jeg også bruke den i navigasjon i bilen. Jeg har en Magellan Meredian Color og er svært fornøyd med denne. Alle skriver ut fra sine erfaringer, det er forståelig: Synes det bare er litt rart at så få velger Magellan, og hva som er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Ingen misnøye...Lurer bare på hvorfor alle velger Garmin???

så få velger Magellan, og hva som er grunnen til dette?

Jeg har jo hatt gps et siden tidlig 90 tallet, og da var det liksom Garmin som "gjaldt", fikk anbefalt det uten noe alternativer.

Begynte med den kvite 48, riktignok 12 kanaler, men knapt nok brukbar på land, på sjøen fikk min seilervenn stor glede av den.

Så jeg gikk videre til 12 cx, uten å bli noe særlig mer fornøyd, selv om USA "slapp satelittene" og navigeringen ble nøyaktig på 5 metern.

Da investerte jeg i alle gps kartene og en Legend (den blå)

Da skjønte jeg at dette kunne brukes i fjellet, men minnet på denne var for svakt og den spiste batterier.

Neste steg ble en 72 som virkelig ble brukbar med sitt store display, lett å lese kart på ble det også, og brukbar batterilevetid.

Så kom 60 serien, og endelig kom det en gps med lang nok batterilevetid og god nok skjerm til fjellbruk i Norge!

En ny en - 60 x serien - er nettop kommet, med vesentlig bedre gps mottaker, som etter sigende også skal holde satelittene i skog, samt

utskiftbare minnekort (mini-SD).

Men - et stort men - den bruker mer strøm, og vil gå kun halve tida i forhold til 60 c (den "gamle")

Jeg må bare beklage at jeg aldri kom så langt som å se på Magellan, noe jeg kanskje burde.

Men med Garmins gps har jeg funnet et verktøy som virkelig fungerer, jeg har med 60c en gps jeg kan stole på og uten forbehold anbefale andre!

At Garmin nå også offisielt har kunngjort de støtter andre maskinplattformer (f.eks OSX/ Mac), forsterker at mitt valg av pålitelig turpartner er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Jeg har bestemt meg for GPSmap 60c. Koster 5000kr. Butikken mente at denne var enklest i bruk av alle typene de hadde inne, de har mye kunnskaper og kan hjelpe meg. Sto en politimann der også, og han sa at de bruker denne og er veldig fornøyd.

Var forøvrig innom flere butikker, og jeg er forbauset over mangelen på kunnskaper. De tar inn gps for første gang, vet ingenting om de, ikke hvilke typer, ikke noe om funksjoner, ikke pris..Fikk mange tips her, men det hjalp ikke stort. Butikkene kunne ikke svare likevel. Så jeg fant den butikken som har solgt gps lengst og som kan noe om dette. De hadde ikke magellan, men uansett blir jeg å kjøpe det de har fordi de er en av de få som kan gi veiledning om produktene de selger.

Du får en 60CSx (!) til rundt kr 3.500. Det lønner seg å kjøpe på nettbutikker i utlandet. Sikkert og greit kjøp, les:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=89

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=187

Bruk av GPSm lærer du bl.a. på forum. les også:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=420

God tur!

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Du får en 60CSx (!) til rundt kr 3.500. Det lønner seg å kjøpe på nettbutikker i utlandet. Sikkert og greit kjøp, les:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=89

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=187God tur!

Otto

En 60 cx frister jo over ævne Otto!

Spesiellt med det nye Sirf greia som du så fint forklarer...

Pga min beboelse uti skauen så handle jeg det jeg trenger på nett, gjerne utland for å spare noen kroner ....

På ebay ligger 60 CX på rundt 350 dollar mens CSX blir min for 50 dollar mer.

Jaha - noen billigere - og hvorfor skulle jeg hatt CS X -- den dyreste ? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 60 cx frister jo over ævne Otto!

Spesiellt med det nye Sirf greia som du så fint forklarer...

Pga min beboelse uti skauen så handle jeg det jeg trenger på nett, gjerne utland for å spare noen kroner ....

På ebay ligger 60 CX på rundt 350 dollar mens CSX blir min for 50 dollar mer.

Jaha - noen billigere - og hvorfor skulle jeg hatt CS X -- den dyreste ? 8)

Garmin GPSmap 60CSx har elektronisk kompass og barometrisk høydemåler, som 60Cx ikke har. Personlig anvender jeg aldri det elektroniske kompasset. Sammen med den barometriske høydemåleren er det lagt inn en del høydefunksjoner, som akkumulert høyde og fall, som jeg synes er praktisk å bruke. For selve navigeringen klarer man seg uten dette.

En mer detaljert forklaring av barometrisk høydemåler, altimeter, les:

http://www.navigate3d.no/mbbs22/forums/thread-view.asp?tid=162

Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.