Gå til innhold
  • Bli medlem

garmin/magellan gps


turid

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe min første GPS og har valget mellom garmin og magellan, flere typer og ulike prisklasser. Går stort sett dagsturer innen vår kommune.

Behøver ingen lang utreding siden jeg ikke har så mye greie på dette, men skulle gjerne hatt forslag til hvilken av disse typene jeg bør velge og hvilken prisklasse. De varierer fra 1500 til 5000.

Er to selgere her, og jeg vil kjøpe fra en av de og ikke over nettet.

Sitter og leser Monsens bok om kart, kompass og gps, og jeg vet egentlig ikke så mye mer om temaet enn det han skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, har vært flere tråder om nesten det samme tema før.

Du kan kikke litt på denne: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3404&highlight=gps

Jeg har selv en Garmin GPS, og liker denne veldig godt. Synes at kartene og forskjellige dataløsninger er bra.

Brukervennligheten er bra hos Garmin, lett å lære å bruke.

Jeg har ikke prøvd Magellan, så kan ikke si noe om den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har lest tråden og der kom fram mye bra om garmin, og i utgangspunktet var det kanskje den jeg hadde tenkt meg. Men nå skal favorittbutikken ta inn magellan, og den er det ikke fullt så mange som snakker om.

Får ta meg en søkerunde på nett og se om jeg finner ut noe.

Ha en fin dag!

Mvh turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en enkel gps uten kartfunksjon, Magellan explorist 100, som jeg er godt fornøyd med. Bruker den som en ekstra sikkerhet i tilfelle tåke, mørke etc. Synes det er best å bruke papirkart til vanlig, vil ikke ha for mye avansert funksjonalitet som trekker oppmerksomheten vekk fra naturopplevelsen. Selges på xxl for mellom 800 og 1300kr, prisen går opp og ned som en jojo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk,takk! Om magellan er bra nok for deg, burde den være mer enn bra nok til mitt bruk, vil jeg tro. Har ikke så veldig store krav, og erfaringsmessig er tåke noe som fort lager problemer for meg også. Har alltid med kart og går etter dèt, men det kan sikkert være greit å ha en gps som vedlegg, for sikkerhetsskyld.

mvh turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
Takk,takk! Om magellan er bra nok for deg, burde den være mer enn bra nok til mitt bruk, vil jeg tro. Har ikke så veldig store krav, og erfaringsmessig er tåke noe som fort lager problemer for meg også. Har alltid med kart og går etter dèt, men det kan sikkert være greit å ha en gps som vedlegg, for sikkerhetsskyld.

mvh turid

Glem Magellan, slutt å les "sjitpratet" til Monsen og gå for det fjellsikre:

Garmin 60 serien.

Kartgps. Rundt 3 tusen med dine kart. 1500 brukt.

Så slipper du å drasse på de elendige papirkarta som rakner i utide.

Og få en mye bedre naturopplevelse og mindre mas med å finne fram om tåka siger på og inn.

Tro meg:

http://www.krovoll.net/Rennebu/2003/slides/P2.htm

12 timers tur i regnvære, herav 5 i tett tåke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Sjitprat..Nei, søren også, ikke si at jeg leser vranglære :D

Men jeg tror jeg skal ha kart med uansett, det er jo arti' å lese det, se stedsnavnene, tegne opp ruter og ikke minst se hvor det kan gå stier. Også er det litt trygt med ting man kjenner. Elektronikk slår feil straks jeg får fingrene i det, man trenger ikke gå lenger enn til bilen...

Kikket på noen gps-tester(men de var kanskje gamle), og der kom magellan dårlig ut mht vanntetthet. Ellers var ikke forskjellen så stor.

Får lage meg ei spørreliste og ta en butikkrunde til, ev høre hva naboen har, så kan jeg spørre ham til råds om jeg plages.

Jeg får kikke innom siden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror jeg skal ha kart med uansett, .

Turid, ikke hør på folk som absolutt må sette ting opp mot hverandre i sort/hvitt. Ta med kart, lær deg å bruke kompass og kos deg med dette, vel vitende om at du har med en GPS (med kart) i reserve.

At GPS med kart skal forringe din naturopplevelse er i beste fall tøys.

Jeg kan kun anbefale Garmin, som jeg har brukt i syv år. 6 år uten kart, 1 med kart. Det er liten tvil om at det er usedvanlig kjekt å ha GPS med kart når du står engang står der i tjukk tåke. Min LegendC bruker merkbart lite batteri i forhold til forrige generasjon. Fra LegendC og oppover er det stort sett spørsmål om hvor mye kart du vil ha inne. Jeg klarer meg utmerket med 24MB, men hadde ikke sagt nei til mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g-arnt.

Jeg liker kart, de sier mye og går ikke på batteri. Litt slitt og rynkete i kantene, men det er jo jeg også.

Den ene selgeren hadde legend c, og de skulle arrangere kurs i løpet av våren. En fordel, jeg innrømmer gjerne at jeg ikke kan noe som helst.

Fikk en melding med noen gode råd, og jeg skal ta meg en runde i morgen og forhøre meg. Håpet er at jeg skal klare å sette meg ordentlig inn i det før våren. Går alltid alene, er 'nyinnflyttet' og kan ikke påstå at jeg kjenner området som min egen bukselomme. Litt ekstra sikkerhet er alltid godt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn
g-arnt.

Jeg liker kart, de sier mye og går ikke på batteri. Litt slitt og rynkete i kantene, men det er jo jeg også.

....

Går alltid alene

Ser at vi har en del likhetstrekk :D

Skal prøve å ikke bli for opphauset over gamle fordommer mot gps, men jeg unner virkelig Turid å få prøvd en god langtur i fjellet uten kart men under kyndig veiledning av en Garmin 60 C

Dette med batterier som negativ faktor er noe som Garmin vokste av seg flere år siden. Jeg har alltid 2 stk penlight batteri i sekken (de veier ca 10 gram, det er jo veldig tung ekstrabør da...), men disse reservebatteriene har jeg aldri hatt bruk for, med nyopplada batterier så navigerer 60n min fra 8 om morran til lenge etter jeg er kommet i soveposen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kart...

Jeg likte kart før de ble så dyre at jeg fant det økonomisk vanskelig å ha alle kartene jeg trengte.

Men, tro meg, en GPS med kart er en av de bedre utstyrsinvesteringene du noengang vil gjøre.

Jeg vokste opp 4 mil sørvest for Trofors, og de fjellene imellom er ikke terreng jeg vil være uten GPS i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid: La garnt og finnfjell rase rundt i naturen med elektronikken sin. Finnfjell beveger seg nok ikke lenger unna hjemmet sitt, enn at han kan gå etter lukta. Han trenger ikke papirkart. Tror du har mer friluftserfaring og sunn fornuft enn dem, for som du sier "...kart, sier mye og går ikke på batteri." Ta alltid med papirkart. Både garmin og magellan har gode gpser, selv om garmin gjennom sitt amerikaniserte markedsføringsapparat selger mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid: La garnt og finnfjell rase rundt i naturen med elektronikken sin. Finnfjell beveger seg nok ikke lenger unna hjemmet sitt....

Utrolig usaklig innlegg fra en som ikke har guts til å stå frem med så mye som et nick.

Å omskrive andres nick er .. hva? morsomt?

Eller kanskje du ble fornærmet? Hvis det er tilfelle, beklager jeg, men jeg sier hva jeg mener ang. motsetninger mellom kart og gps som i beste fall er svært subjektive. Jeg tar gjerne en saklig diskusjon med en som i det minste gidder å logge inn som en bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS er fine greier det, må innrømme at jeg ofte bruker bare GPS på korte turer.

Trenger jeg den? Nei, men synes det er greit å holde kunnskapen oppe på bruk.

Men en forutsetning for å ha med GPS er at man har litt kunnskap om kart. Hjelper lite, hvis man ikke klarer å lese kordinater.

På lengre turer går jeg etter kart, og slår på GPS`en enkelte ganger for kontrollmåling.

Har litt samlemani på M711 kart, bunken begynner å bli stor.

Fant en fin side for kart og GPS.

http://home.no.net/perfrode/Kart/indexkart.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en forutsetning for å ha med GPS er at man har litt kunnskap om kart. Hjelper lite, hvis man ikke klarer å lese kordinater.

Jeg er den første til å innrømme at dess mere kunnskap en har, desto bedre rustet er en.

Mitt ENESTE poeng i denne debatten er at med GPS har en tilleggsikkerhet.

Det har vært noen episoder hist og pist, men engang var jeg på tur over en sidearm til Josten, hvor to *meget* erfarne fjellfolk klarte å legge kursen feil, slik at vi ville gått inn i et brefall. Det var tjukk tåke. Jeg gikk for meg selv og fulgte med på GPSen (med kart!!) og måtte til slutt si fra at dette bar galt av sted. Det hadde jeg ikke klart - i fart - med min gamle kartløse GPS (jeg er altså ikke en kartekspert)...

Alle kan gjøre feil, men det er ikke noe poeng at det må få alvorlige konsekvenser.

Interessant link forresten. Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g-arnt hadde et godt eksempel med den breturen.

Det er fordelaktig med kart på GPS`en når man er nødt til å gå over til "blindnavigering". Oppdager raskere stup, brefall og andre hindringer.

Har selv gått på bre i tåke, ja takk til moderne teknologi da.

Men for å ikke skryte for mye av posisjonssystemet, kan jeg nevne at feilmarginene etter 11 sep 97, lå på 300-400 meter noen dager.

Da er plutselig stupene nærmere enn man aner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også kjøpe gps-mottaker i løpet av våren, og har derfor prøvd å lese meg opp om emnet. Noen nettsider jeg har funnet til hjelp er http://gpsinformation.net/ og http://gps.no/

Jeg har inntrykk av at gps ligger mange år etter andre gadgets, sånn som PDA-er, mobiltelefoner og annet bærbart utstyr. Dette gjelder både i spesifikasjonene på skjerm, batterilevetid og evne til å ta i bruk "ny" teknologi som utskiftbare minnekort eller usb2.0-overføring - og i funksjonalitet (for eksempel det å kunne lagre minnebrikken full av waypoints.. det er vanligvis satt en grense på X wps) eller å tilpasse menyer, visninger eller andre funksjoner til egne ønsker. Jeg har også inntrykk av at brukerene finner seg i dette i større grad enn brukerene av andre gadgets eller annen teknologi, og er mer tilbørlig til å gi kommentarer som "hallo, dette er da godt nok for hvem som helst... hvem i alle dager trenger mer enn dette her??"

Først tenkte jeg at det sikkert var fint med de enkle og billige sort-hvitt-typene uten kart til tusenlappen, men etter å ha tenkt litt mer har jeg endret mening:

- Ved å velge en modell med trafikk/navigerings-del blir gps-en mer allsidig, og jeg får mer igjen for investeringen. Den må ha basemap/kartgrunnlag som virker for veinettet i Europa.

- En modell med innebygget kart blir raskere å bruke, og mer lettvint å se på når jeg er i bevegelse.

- Hvis jeg først har kart vil jeg ha det i farger, slik at det i alle fall ligner litt på et vanlig, moderne kart. Hvis sort-hvitt var "bra nok" så hadde ikke papirkartene mine heller hatt farge, så hvorfor være tilfreds med utdaterte løsninger?

- Siden fabrikantene ikke støtter rask kabel-overføring i form av firewire, trådløst eller usb2.0 vil jeg ha utskiftbare minnekort.

- GPS-mottakere er ikke som vin, de blir ikke bedre med årene, og noe av det fine med de nyeste modellene er at de har mer følsomt chipsett - eller gps-hjerne om du vil, kalt SiRF-III. Denne fungerer mellom høye fjell, under trær og innendørs, og er mye mer nøyaktig enn de historiske utgavene som nevnes i tråden. Jeg navigerer gjerne mellom høye fjell og under trær, så dette er noe jeg vil ha. Vær forsiktig med å kjøpe gps hos din lokale sportsbutikk eller alt-mulig-sjappe, siden de ofte har et lager av årgangs-utstyr som de vil prøve å overbevise deg om at er "godt nok for hvem som helst", og gjerne til en pris som ligger 50% over nyeste utgave på nettbutikker.

På grunnlag av dette har jeg kortet ned listen til Garmin 60Cx eller 76Cx. Forskjellen mellom de er at 60 ser penere ut, men opereres tryggest med 2 hender siden den har knappene under skjermen, mens 76 flyter, og opereres lett og sikkert med 1 hånd, siden den har knappene over skjermen. Det finnes også S-modeller av modellene, som har innebygget kompass og høydemåler. Dette ser jeg ikke noe poeng i, siden gps-en har kart, jeg har kart og kompass, og hvis man tar inn nok satelitter får man også en passe grei høydemåling. Kompasset og høydemåleren stjeler også av batteritiden, så jeg velger dette bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at gps ligger mange år etter andre gadgets, .

Det tror jeg du har helt rett i. Det er lite konkurranse og nyskapning i gps-markedet. Se også denne

tråden http://fjellforum.com/viewtopic.php?t=2833&sid=09f6b8fdcdec56ca11ed8c01a275e2de

der det hevdes at gps er "Gammal, resirkulert teknologi."

Gps-mottagere er også urimelig dyre i forhold til annen elektronikk (feks. mobiltelefoner). En mobiltelefon med gpsfunksjonalitet (i tillegg til annen avansert funskjonalitet) koster antagelig mindre enn en "avansert" gps. Vi få håpe at garmin etc. snart får skikkelig tyn av mobilbransjen.

Et ekempel:

Garmin eTrex Euro (http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122318) inneholder mer enn 5 år gammel elektronikk. Den holder omtrent samme pris år etter år. Slikt skulle ikke være mulig i et konkurranseutsatt elektronikkmarked. Skal man kjøpe en billig gps er magellan explorist 100 et mye bedre valg med 4-5år nyere elektronikk og større følsomhet (se test på gps.no).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et har endel interessente momenter.

Jeg skal selv bytte min tilårskomne Magelan 315 iløpet av sommeren. 60Cx er aktuell, selv om jeg ikke har orket å sette meg særlig inn i alternativene ennå. Garmin blir det nok, først og fremst for tillgang til hele kartserien :D

S-modellene har innebygget høydemåler og kompass som et skriver. Vil dog tro at disse ikke drar mer strøm, såfremt man ikke ikke benytter disse mulighetene til vanlig. Kan noen bekrefte den "påstanden"?

Når det gjelder pris på gps ifht bla mobiltlf blir det feil!

Hadde Nokia N70 solgt samme antall på verdensbasis som 60Cx, betviler jeg sterkt at den mobtlf hadde vært i lomma mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard skrev:

S-modellene har innebygget høydemåler og kompass som et skriver. Vil dog tro at disse ikke drar mer strøm, såfremt man ikke ikke benytter disse mulighetene til vanlig. Kan noen bekrefte den "påstanden"?

Jeg har en gammel Garmin eTrex Vista med kompass og høydemeter, og min erfaring er i alle fall at strømforbruket går kraftig ned når jeg kutter ut disse. Et annet triks er å øke oppdateringsintervallene.

Jeg har etter hvert også gått bort fra oppladbare batterier(2300 mAh) etter som jeg opplever at alkaliske batterier varer lenger. Mens jeg tidligere opplevde å gå tom for strøm før dagen var omme, kan jeg nå gå i 2 dager på samme batterisett.

Vista er nok hardere på strøm generelt enn den nyere modellen 60C, men den har kart og funker såvidt greit at jeg nok venter med å skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruke kun gps´en når eg er litt i tvil, eller vil merke av punkt på god fiskeplass eller någe sånt. Bruke magellan explorist 100, enkel , 15min opplæring så har du litt peiling hvordan den virke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for GPSmap 60c. Koster 5000kr. Butikken mente at denne var enklest i bruk av alle typene de hadde inne, de har mye kunnskaper og kan hjelpe meg. Sto en politimann der også, og han sa at de bruker denne og er veldig fornøyd.

Var forøvrig innom flere butikker, og jeg er forbauset over mangelen på kunnskaper. De tar inn gps for første gang, vet ingenting om de, ikke hvilke typer, ikke noe om funksjoner, ikke pris..Fikk mange tips her, men det hjalp ikke stort. Butikkene kunne ikke svare likevel. Så jeg fant den butikken som har solgt gps lengst og som kan noe om dette. De hadde ikke magellan, men uansett blir jeg å kjøpe det de har fordi de er en av de få som kan gi veiledning om produktene de selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestemt meg for GPSmap 60c. Koster 5000kr.

Gratulerer med valg :D Jeg tror denne i bunn og grunn er lik LegendC bortsett fra a) det er dobbelt så mye minne og B) antennen.

Jeg er sikker på at du blir fornøyd med å ha denne i sekken dersom kartet skulle bli gjennomvått eller blåse ut av hendene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.