Gå til innhold
  • Bli medlem

Den ultimate turkniv finnes den


Trond Arvid Hagen

Anbefalte innlegg

Har tidligere eid både Sqirt og Micra. 

Saksen på Squirt synes jeg er ubrukelig. Tangen er vel, liten. Micra er nok det beste verktøyet av de to.

Knivbladet på disse kan gjøre enkelte mindre oppgaver, men vil komme til kort på andre. 

Den største fordelen Squirt har overfor Micra, er at den ikke er en låsbar kniv. Med tanke på ferieturer til visse andre land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

Den største fordelen Squirt har overfor Micra, er at den ikke er en låsbar kniv. Med tanke på ferieturer til visse andre land.

Om dette er en fordel kommer an på øyet som ser, hilsen en som nesten kappet av seg fingeren med en squirt 🙄

Når det gjelder ferieturer så kan fravær av låsbare blad være en grei forsikring mot trøbbel, men jeg hadde nok valgt en slip joint over et knivblad som bare holdes på plass vha. friksjon. En skal heller ikke overdrive dette problemet. Det gjelder svært få land, og i de fleste tilfeller snakker vi om knivlover som teknisk sett er mer liberale enn her hjemme, dvs. at du kan ha en lommekniv med låsbart blad så lenge du har en god grunn mens en lommekniv uten låsbart blad er eksplisitt lov uten at du må redegjøre for hva den skal brukes til. Dette i motsetning til her hjemme hvor absolutt alt med med en skarp kant er forbudt å drasse rundt på uten en god grunn.
I praksis kan nok Norge likevel by på relativt få juridiske utfordringer, siden håndheving i min erfaring er ganske romslig når en kommer utenfor områder som er belastet med knivkriminalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksen på Squirt er finfin synes jeg. Jeg eier tre stykk og en av dem har fast plass i slukskrinet. Den brukes til å kutte sene og trimme fluer. Tangen, er som alltid på Leatherman, presis nok til å feks trekke ut flis av fingeren og selvsagt fin til krok ut av fingeren ut av fisken osv. Og den kan til og med henge på nøkkelknippet hvis man fortsatt har et sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder krok i fingeren, har jeg aldri vært så uheldig som enkelte mener at man bør være forberedt på. 

Kan ikke kommentere om Leatherman duger. Men ville vært litt kritisk til Leatherman på de kraftigste krokene.

Har aldri fått krok i fingeren f.eks. slik at den må presses gjennom, og mothaken klippes av. 

Tang på fisketur er vel ikke strengt nødvendig, hvis du for eksempel bruker kroker uten mothaker? Men det blir en annen debatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (2 timer siden):

 

Tang på fisketur er vel ikke strengt nødvendig, hvis du for eksempel bruker kroker uten mothaker? Men det blir en annen debatt...

Ofte jeg klemmer inn mothaken når jeg er ute på tur og da er Squirt fin. Jeg  er forresten fluefisker. 

Om tang er nødvendig eller ikke trenger man nesten ikke ta i betraktning all den tid Squirt veier og pakker så lite som den gjør. Du har overbevist meg om at jeg trenger en fjerde Squirt i samlingen. 👍

Endret av Krankman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

I går ble min Helle Temagami et hakk nærmere den perfekte turkniven 😇

Jeg byttet om sliren fra min gamle Casström No.10, disse passer perfekt overens. Eller jeg vil være tilbøyelig å si at Casström sliren passer litt fightere til Temagami og holder den bedre på plass enn original sliren. 

Det er overraskende at Helle ikke vurderer å lage egne slirer med loop til tennstål. 

IMG_1809.thumb.jpeg.437bfb470a9b187cbddd6cbdca32fb9a.jpeg

IMG_1808.thumb.jpeg.006d15082fedcc36454a583d6cab7360.jpeg

IMG_4513.thumb.jpeg.93840c65e95bf86fae7288b9b055a545.jpeg

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (8 timer siden):

I går ble min Helle Temagami et hakk nærmere den perfekte turkniven 😇

Jeg byttet om sliren fra min gamle Casström No.10, disse passer perfekt overens. [...]

Enda en god grunn til å kjøpe flere kniver! ;-)

zimwalker skrev (På 22.12.2019 den 16.04):

Er jo slik at jo flere kniver man har, jo flere slirer har man å velge i. Ikke alltid den  kniven man nettopp har kjøpt kommer med den perfekte slira. [...] Er selv pragmatisk på den måten. Er mine kniver og mine slirer, så jeg mikser og matcher som jeg vil. (Dog greit å huske hvilke kniver og slirer som opprinnelig hører i hop - dersom man ønsker å selge). :)

...som jeg skulle ha sagt det selv

tshansen skrev (8 timer siden):

Det er overraskende at Helle ikke vurderer å lage egne slirer med loop til tennstål.

Foreslå det, send de en mail! :-)  https://no.helle.com/pages/kontakt-helle

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (5 timer siden):

Enda en god grunn til å kjøpe flere kniver! ;-)

...som jeg skulle ha sagt det selv

Foreslå det, send de en mail! :-)  https://no.helle.com/pages/kontakt-helle

Se der ja.... du hadde laget en post om det allerede 🤩 Mulig den hadde litt med forsøket mitt å gjøre *plystre* Definitivt en oppgradering for meg dette. 
Mail med bilder sendt til Helle 👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (58 minutter siden):

Se der ja.... du hadde laget en post om det allerede 🤩 Mulig den hadde litt med forsøket mitt å gjøre *plystre* Definitivt en oppgradering for meg dette. 
Mail med bilder sendt til Helle 👏🏻

Skal godt gjøres å komme på noe som ikke før er sagt om kniver her i verden!

Får se om de svarer fra Helle, mulig de allerede har fått forslaget fra flere og har det på lista. De hadde nå ei hyggelig dame der, Solbjørg,  som alltid svarte på mail før.  Sist jeg sendt til henne (et par år siden) fikk jeg vite at hun var gått av med pensjon, men de har nok flere hyggelige sjeler der som svarerer på mail vil jeg tro. :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@tshansen Ser du har gniststål på slira til Temagami. Jeg er ikke fornøyd med min temagami og hvordan den yter på gniststål. Kantene ruller veldig enkelt og det virker som at ytterstålet i laminatstålet som brukes på min kniv ikke er optimalt for gnist. 

Jeg har endt opp med å bruke min Casstrøm no10, men det er jo trist at jeg ikke stoler helt på Temagamien etter å ha rundet den av flere ganger. 
Kniven er en fantastisk spikke- og batoneringskniv, så jeg er nokså irritert for at den ikke yter bra mtp gnist. 
Jeg har testet dette med to Temagami, da den første jeg fikk hadde løst håndtak etter ett år. Helle gav meg ny etter en tid med venting pga leveranseproblemer for CA-laminatet. 

Jeg gnister _mye_ På grunn av speidermøter med jevne mellomrom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker tennstål mot kniven, bruker dere samme kniv til å lage mat?

Jeg synes jeg får en metallisk bismak av spekepølsa dersom jeg har brukt tennstålet på knivebladet (ryggen).
Jeg har derfor sluttet å bruke tennstålet mot knivbladet, men bruker det heller mot "skrapen"  som følger med tennstål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frankdrebin skrev (1 time siden):

Jeg er ikke fornøyd med min temagami og hvordan den yter på gniststål. Kantene ruller veldig enkelt og det virker som at ytterstålet i laminatstålet som brukes på min kniv ikke er optimalt for gnist. 

Stemmer, for de to første modellene  med laminert stål. Der er laminat-stålet mykere enn fyrstålet.
Se for eks tidligere innlegg her + dette. Den siste modellen i 14C28N, som ikke er laminert, klare dette bra.

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (12 minutter siden):

Dere som bruker tennstål mot kniven, bruker dere samme kniv til å lage mat?

Jeg synes jeg får en metallisk bismak av spekepølsa dersom jeg har brukt tennstålet på knivebladet (ryggen).
Jeg har derfor sluttet å bruke tennstålet mot knivbladet, men bruker det heller mot "skrapen"  som følger med tennstål.

Kan ikke huske å ha erfart smaken, men lukta kjenner man jo - så betviles ikke.  For den som søker alternativ til knivryggen og skraper som følger med tennstålet (som ikke alltid er av like god kvalitet/like godt egnet) se for eks følgende innlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Stemmer, for de to første modellene  med laminert stål. Der er laminat-stålet mykere enn fyrstålet.
Se for eks tidligere innlegg her + dette. Den siste modellen i 14C28N, som ikke er laminert, klare dette bra.

 

 

frankdrebin skrev (2 timer siden):

@tshansen Ser du har gniststål på slira til Temagami. Jeg er ikke fornøyd med min temagami og hvordan den yter på gniststål. Kantene ruller veldig enkelt og det virker som at ytterstålet i laminatstålet som brukes på min kniv ikke er optimalt for gnist. 

Jeg har endt opp med å bruke min Casstrøm no10, men det er jo trist at jeg ikke stoler helt på Temagamien etter å ha rundet den av flere ganger. 
Kniven er en fantastisk spikke- og batoneringskniv, så jeg er nokså irritert for at den ikke yter bra mtp gnist. 
Jeg har testet dette med to Temagami, da den første jeg fikk hadde løst håndtak etter ett år. Helle gav meg ny etter en tid med venting pga leveranseproblemer for CA-laminatet. 

Jeg gnister _mye_ På grunn av speidermøter med jevne mellomrom. 

Som @zimwalker skriver, den nye varianten med 14C28N stål klarer dette helt fint, like fint som casström kniven. Jeg bruker slira fra no.10 til min Temagami nettopp pga at jeg vil ha med tennstål. Jeg er veldig fornøyd med denne kniven til det meste. 

sofasliter skrev (1 time siden):

Dere som bruker tennstål mot kniven, bruker dere samme kniv til å lage mat?

Jeg synes jeg får en metallisk bismak av spekepølsa dersom jeg har brukt tennstålet på knivebladet (ryggen).
Jeg har derfor sluttet å bruke tennstålet mot knivbladet, men bruker det heller mot "skrapen"  som følger med tennstål.

Jeg har ikke reagert på smak selv, men jeg pleier å tørke av kniven før jeg bruke den på matvarer 🤔 Men skal prøve å legge merke til dette framover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (6 minutter siden):

jeg pleier å tørke av kniven før jeg bruke den på matvarer

Samme her, så mulig derfor jeg ikke har kjent smaken. Men dette kan jo testes, er bare å gape opp og få noen til å sende et gnistregn inn i kjeften, og så smake 🤪

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har gitt min mors ultimate turkniv en liten oppfriskning...

- Men desverre i all iveren av å fikse den opp, så glemte jeg å ta et "før"-bilde, og var godt i gang når jeg kom på det...
Kniven så ikke bra ut, hakkete egg, samt et blad som hadde mye rust og skit på seg, etter å ha blitt brukt til alt mulig på turer og hundetreninger i åresvis og bare lagt i en sekk. Det var så ille at bladet var helt sort av skit så man så nesten ikke noe bart metall på det lenger, og skarp var den hvertfall ikke. Såpass ille at andre hadde nok kanskje bare kastet den. Men min mor liker den og vil fortsette å bruke den, så da tenkte jeg at jeg kunne gi den en liten "makeover" så den er klar for neste tursesong.
Bladet har blitt pusset og slipt, og håndtaket har blitt oljet.

Nå ser den litt bedre ut med litt god patina, og den kutter papirark like lett som min Casström Lars Fält :D 

IMG_6228.jpg.7f020e801a2ddf3eca1b1115bf77dd89.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (3 timer siden):

Har gitt min mors ultimate turkniv en liten oppfriskning...

- Men desverre i all iveren av å fikse den opp, så glemte jeg å ta et "før"-bilde, og var godt i gang når jeg kom på det...
Kniven så ikke bra ut, hakkete egg, samt et blad som hadde mye rust og skit på seg, etter å ha blitt brukt til alt mulig på turer og hundetreninger i åresvis og bare lagt i en sekk. Det var så ille at bladet var helt sort av skit så man så nesten ikke noe bart metall på det lenger, og skarp var den hvertfall ikke. Såpass ille at andre hadde nok kanskje bare kastet den. Men min mor liker den og vil fortsette å bruke den, så da tenkte jeg at jeg kunne gi den en liten "makeover" så den er klar for neste tursesong.
Bladet har blitt pusset og slipt, og håndtaket har blitt oljet.

Nå ser den litt bedre ut med litt god patina, og den kutter papirark like lett som min Casström Lars Fält :D 

IMG_6228.jpg.7f020e801a2ddf3eca1b1115bf77dd89.jpg

Om hun noen gang skulle gå seg lei den kniven, sitter der en ivrig knivsamler på Vestlandet som kan ta over stafett pinnen 😇
Just saying 😂
Ser bra ut nå og jeg kan nesten se for meg hvordan den så ut før du startet. Godt jobbet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Kristian V. skrev (På 27.2.2022 den 12.52):

Har hatt denne liggende innerst i et skap siden 2016, etter at den var med en tur til Femundsmarka. Jeg har ikke behov for den for å si det slik, så er den av interesse, så kan vi sikkert bli enige om en grei pris :) 

IMG_3310.thumb.jpg.e805effae401b8650d24472bca8adac0.jpg
Nesten ikke brukt, og tennstålet er litt brukt på andre siden også, mest for testing.

Edit: Solgt!

Litt artig. Har akkurat den samme kniven selv men jegbhar den med "sagblad" helt innerst mot skaftet. Det er den kniven jeg har hatt som ble fortest sløv. Den har flere små hakk i eggen og det eneste jeg har brukt denne til er å spikke pølsepinner og åpne pakker fra Aliexpress. Den skjerer nesten ikke gjennom teipen på eskene en gang. 

Jeg har prøvd å slipe den og dennhar blitt skarpere, men det er fortsatt bittesmå hakk i eggen. 

Det er den kniven jeg har hatt som kommer til å ende sine dager i søppla ganske snart. De eneste kniven jegbhar hatt som virkelig har imponert meg er Helle Lappland kniven. Ikke en eneste hakk i den eggen og den har jeg brukt til ALT.
 

Jeg har slipt den opp for noen år siden og 100% skarp er den ikke, så tenkte å sende den til knivslipern.no. Men han svarer ikke på mail som jeg sender, så da vil han nok ikke ha den :) 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel ikke si at jeg er blitt bitt av noe basill. I forhold til andre her inne har jeg fått med meg at jeg har en ganske beskjeden knivsamling 😄

Det vil si, jeg har en del kniver, men det meste er vel stort sett ikke noe å skrive hjem om tror jeg. 

Men jeg har en Helle Lappeland kniv som jeg liker godt, og en liten Helle Besseggen som er veldig hendig. Lappeland kniven har jeg kostet på slip og polering hos knivslipern.com som nevnt og det samme med Besseggen. 

MEN.... så har jeg også nettopp bestilt meg Helle Utvær kniven OG Eide stroppen! ☺️

Så da har jeg tre helle kniver som jeg mener utfyller hverandre ganske bra fra liten til stor :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett stort hull i samlingen, rettere sagt utvalget mitt, og det er norskproduserte kniver. Det plager meg litt, men uansett hvor syltynt grunnlaget er så må en hver kniv dekke ett behov, innbilt eller ekte. Og der har det vært litt stang ut for norske kniver.

Nå var jeg en tur inne på siden til Helle, og noterte meg flere modeller som kan være av interesse;

- Mandra FG

- Dele

- GT

Mandra og Dele spesielt, og bruksområdet er ganske opplagt.

GT virker som en kurant allround-kniv som mann ikke hører alt for mye om. Noen som har erfaring med denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (2 minutter siden):

Jeg har ett stort hull i samlingen, rettere sagt utvalget mitt, og det er norskproduserte kniver. Det plager meg litt, men uansett hvor syltynt grunnlaget er så må en hver kniv dekke ett behov, innbilt eller ekte. Og der har det vært litt stang ut for norske kniver.

Nå var jeg en tur inne på siden til Helle, og noterte meg flere modeller som kan være av interesse;

- Mandra FG

- Dele

- GT

Mandra og Dele spesielt, og bruksområdet er ganske opplagt.

GT virker som en kurant allround-kniv som mann ikke hører alt for mye om. Noen som har erfaring med denne? 

Av de Youtube videoene jeg har sett så er det mange som skryter av stålet Helle bruker. Jeg er selv meget overrasket over stålet i Helle Lappeland vertfall. Det er grunnen til at jeg gikk for Helle igjen. 

Jeg har ikke tro på disse wannabe amerikanske gigant overlevelsesknivene. Det finnes sikkert mye forskjellig der også, men den Bear Grylls kniven jeg kjøpte som slett ikke var direkte billig imponerte vertfall ikke meg. 

Men det skal sies at jeg generelt har ganske liten erfaring med kniver. Har lest litt om det samt knivstål etc. å jeg kjøpte en Cold Steel Master Hunter som vistnok skulle ha VG stål av noe slag. Bare driten, i forhold til pris. 

Lappeland kniven derimot er skikkelig robust :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ove Bjerknes Helle bruker flere typer stål, og det er jo vanlig ettersom ulike stål har ulike egenskaper og egner seg til ulik bruk.

VG1 San mai som cold steel bruker i Master Hunter er nok ikke bare drit, men igjen: bruksområde. Det er omtrent samme oppskrift som Fällkniven brukte i mange år på F1 og mange andre jakt-/survivalkniver; ett hardere og mindre rustfritt stål med større slitestyrke laminert mellom ett seigere, mer rustfritt og mindre slitesterkt stål. Litt som Helle gjør med sitt trelagsstål. Da får du litt fordeler fra begge ståltypene; høyere bruddstyrke, mindre utsatt for rust, holder seg skarp lengre osv.. men så klart, selve eggen er fortsatt sprøere og mer utsatt for rust enn resten av kniven, noe som kan føre til at den allikavel kan sløves raskere enn forventet pga. (micro) chipping og/eller (micro) korrosjon. 
Den finnes også i 3V, som vil være bedre på alle områder bortsett fra rust og pris. 

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å kikker litt på Lars Fält kniven med "fixed Blade":

https://www.casstrom.com/knives/fixed-blad/casstrom-lars-falt-knife.html

Hvordan er "Tool steel (none stainless)" stålet i disse knivene? Hva er forskjellen på dette stålet og stålet i Helle knivene som er "Stainless steel"?

Er dem andre knivene til Casstrøm som ikke er merket Lars Fält like gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle stålkvalitetet/typer er ett kompromiss.
I grove trekk er det en balansegang mellom slitestyrke, seighet og rustmotstand, der du kan prioritere maks to av tre.

For stainless steel, rustfritt, sier det seg selv at en av disse egenskapene allerede er prioritert. Det du ofte får med på kjøpet er slitestyrke, dvs. ett hardt og sprøtt stål som holder eggen lengre ved skjæring i myke, homogene materialer.

Verktøystål skal tåle hardere bruk og prioriterer seighet og slitestyrke på bekostning av rustmotstand. 

Utover dette kommer faktorer som pris og hvor lett ett stål kan bearbeides, som påvirker hvilken kvalitet innenfor disse hovedkategoriene en produsent velger å benytte.

Som sluttkunde vil du også kanskje også vektlegge hvor krevende det er å slipe opp / reprofilere en gitt stålkvalitet.

Hvis du ikke trenger en rustfri kniv, så vil verktøystål jevnt over yte bedre til samme pris, men her i fuktige Norge vil nok mange foretrekke rustfritt til friluftsbruk. De knivene jeg der jeg har valgt verktøystål er utelukkende for arbeid innendørs eller kortere opphold utendørs. Jeg har prøvd friluftskniver i verktøystål og det var umulig å holde rusten borte, selv på korte turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.