Gå til innhold
  • Bli medlem

For en vinter


ods

Anbefalte innlegg

Dette er bare utrolig. Nå har det vært skiføre, for det meste kjempeføre, i alle helger fra og med nyttårshelga bortsett fra midt i januar hvor det regnet. Og snøen i inngangen til huset går nå jevnt med hodet. Bare en smal kanal fører inn til inngangen. Å måke snø er koselig. Å få en slik fantastisk vinter etter meteorologenes dystre spådommer i høst, ble en opptur av det helt store slaget. Nå har vel kanskje meteorologene sitt på det tørre, for ettersom jeg forstår er ikke vinteren langs kyst-Norge den helt store. I forrige uke kom det inn noe mildvær også i Oslo, men jeg var føre var og tok meg fri fra jobben dagen før for å gå langtur. Måtte ta en test for å se om det fortsatt er saft i en gammel skrott, for helgeturene med kona blir i et annet tempo og av en annen lengde. Gikk Nordmarka fram og tilbake med Lillomarka som dessert. Det ble godt og vel 72 km. Godt å kjenne at kroppen funker. Men det må innrømmes at turene med kona er koseligere.

Nå har det siden helga lavet ned med nytt påfyll, så jeg gleder med til nye silkemyke løyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå har vel kanskje meteorologene sitt på det tørre, for ettersom jeg forstår er ikke vinteren langs kyst-Norge den helt store.

Tja, vi klager ikke. 30-40 cm nysnø og godt med kuldegrader er ikke å forakte :D

I Molde har det vært skiføre innen noen få km fra sentrum siden 16. november, med unntak av et par-tre dager.

Det har riktignok gått med et par klistertuber, men det er også helt normalt.

Men det har vært lange mildværsperioder slik at sesongvarslene som gjennomsnitt stemmer vel ganske bra.

Det fine er at det i løpet av 3 måneder er rom for betydelige variasjoner 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og snøen i inngangen til huset går nå jevnt med hodet. Bare en smal kanal fører inn til inngangen. Å måke snø er koselig. Å få en slik fantastisk vinter etter meteorologenes dystre spådommer i høst, ble en opptur av det helt store slaget.

Ja, dette er en konge vinter. Måke snø er hyggelig det. Ta en liten prat med naboen og kjenne snøen lave ned. Men jeg må innrømme at jeg har store problemer med å sitte inne å vente på helgen. Skole i dag, årsmøte på lørdag, langtur på søndag. Gleder meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner med tidligere vintre hadde vel vinteren 2002/2003 enda litt bedre skiforhold enn denne vinteren siden skisesongen begynte midt i oktober, og november hadde veldig bra forhold. Men før det må man vel tilbake til 1993/1994 for å finne så bra forhold som vi har hatt i år.

Jeg har nettopp vært ute på ski og målte 180 cm litt nedenfor Skimten i Drammen. Lenger inne i Drammensmarka skal det være 2 meter. Bjørnholt i Oslo topper text TV sin oversikt med 121 cm ser jeg. Der er vel rekorden litt over 3 meter fra 1951 :)

Er det noen her som er gamle nok til å mimre om gamle dager :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

I nord er det elendig.

Fikk litt sne før, jul som nesten ble borte.

Har snedd litt etter det, og vi hadde en tørn for ett par uke siden med 20-50 cm.

Generelt lite sne, kansje en 0,5m godt og vell.

Dårligste vintern æ kan huske på eviglenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite snø dei fleste stader vestafjells, sjølv om det er nok snø i t.d. Myrkdalen og Røldal, som det kjem meldingar i frå. Her i Arna er det mykje som minnar om seinvinteren for 3 år sidan. Før lauvsprettet var det så tørt at skogbrannane herja villt i Arna - Åsane - Fana - området i Bergen, og nokre stader til. Skilnaden no er at det har regna så mykje dei siste åra at jorda er vassmett og vassjuk, så det skal nok ein lenger vårtørke i år før skogbrannane er i gong enn slik det var for 3 år sidan, men for tida opptrer vêret seg på same måte no som for 3 år sidan. Vel, det er i gjennomsnitt 1/2-1 cm. snø i Arna no, (inklusiv alle bare område), men det er meldt litt snø i morgon seiest det. I dag var det -12°C i Arna (kl. 6), og -5°-7°C i Bergen, mao. sjeldan kaldt til å vera her vest i det som vanlegvis nestan kan kallast oceanisk middelhavsklima ( litt overdreve), temperaturen dei seinare åra teke i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det -12°C i Arna (kl. 6), og -5°-7°C i Bergen, mao. sjeldan kaldt til å vera her vest i det som vanlegvis nestan kan kallast oceanisk middelhavsklima ( litt overdreve), temperaturen dei seinare åra teke i betraktning.

Kaldt er det andre steder i landet også om dagen ser jeg. Ikke at det er uvanlig med kulde i f.eks Finnmark, men denne uken har flere stasjoner der satt ny kulderekord for mars måned:

http://met.no/aktuelt/nyhetsarkiv/2006/kulderekord.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kystkulde og innlandskulde føles ganske forskjellig. 20 minus i Oslo må jeg si virket langt mer kaldt enn hva jeg opplevde av kulde i Elverum de 24 årene jeg bodde der. Med Tynset og Røros som storprodusenter av blå grader øverst i Østerdalen, kom minusene sigende nedover til Elverum stadig vekk, særlig på 70- og 80-tallet. Det hendte av og til at vi syklet til skolen i minus 30-35. Nyttårsaften en gang tidlig på 80-tallet var det også minus 41 husker jeg, men 20 minus i Oslo må jeg si føltes langt surere enn hva Hedmarkskulda gjorde.

Når vi er inne på kulde, fortalte en kollega at han var på hytta si ved Femunden den nyttårshelgen da det var så kaldt i Elverum. Han var der oppe i 3-4 dager, og gradestokken hans gikk til minus 50, med et lite opphold ned til kula nederst på gradestokken. Store deler av den tiden han oppholdt seg på hytta, var ikke kvikksølvet ute av kula i bunn av gradestokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bodde i Lakselv i 1999 (Porsanger).

Det var da de hadde -51 i Karasjok, og var nær på å ta kulderekorden.

Da hadde vi på det verste -42 og stiv kuling.

Det var ganske ekstremt. Det var slik at man måtte nesten ned og dra kløtsjen opp igjenn etter å ha skiftet gir på bilen.

I to uker låg vi på -35 +- med en del landvinn. Dreiv på å montere en stålhall på den tia.

Var ganske kaldt.

Har bodd og jobbet på steder hvor du fort kryper ned under både 20 og 30 minus. Dette gjør meg ingenting.

Men blir det kuling og vind når gradestokken er under -20. Da nytter det nesten ikke uansett hva du har på deg. Kaldt blir det uansett, en eller annen plass finner kulden det svake punkt.

PS! Jobbet som tømrer før, har tre fingre som har tatt skade av kulda. Omskolering måtte til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd -52*c engang mener det var på 70 tallet oppover i hallingdalen. Det var helt jævelig nesten ingen biler startet.

Og vi ungene fikk ikke lov til å være ute lenge av gangen, men det er morro i ettertid å skryte litt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var ikke så veldig gamel så jeg husker ikke så mye annnet enn att det var jævelig kaldt og vi hentet ved hele tiden, og disse bilene som ikke startet.

Gamel og gamel vi får heller si at det er mange år siden så jeg husker ikke så godt he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde i Lakselv i 1999 (Porsanger).

Det var da de hadde -51 i Karasjok, og var nær på å ta kulderekorden.

Da hadde vi på det verste -42 og stiv kuling.

Det var ganske ekstremt. Det var slik at man måtte nesten ned og dra kløtsjen opp igjenn etter å ha skiftet gir på bilen.

Hadde glemt den vinteren, helt forgjævlig. Flyttet til vestlandet etter det, er tilbake i Nord nå :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Hadde glemt den vinteren, helt forgjævlig. Flyttet til vestlandet etter det, er tilbake i Nord nå :?

Flyttet og sørover da, er tilbake igjen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en priviligert fyr som har hatt tilgang på Lillomarka og Nordmarka i år, ja. Det er milevis med skiløyper, et eldorado for den som er skiinterressert. Vanskelig å gå lei. Det beste er at relativt få har oppdaget dette, uuups DET burde jeg kanskje ikke holdt så stort fokus på. Nå går det vel ikke så lang tid før kø-ståerne flytter på seg :D

Andre sider av byen er det kø-ståing, ikke særlig interressant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle, dei -12°C i Ådnavåjen (Arna) var ikkje SÅ ille, og for orden skuld nemner eg at det var -10-11° borte i Hausvikje (Haus på Osterøy), og det er endå meir spesielt. Det som var sist laurdag var at det var vindstille og uallminneleg tørr luft, og det var DET som var det spesielle. Det er grunnen til at temperaturen datt ned i Arna, i tillegg til at det var klarvêr om natta.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare utrolig. Nå har det vært skiføre, for det meste kjempeføre, i alle helger fra og med nyttårshelga bortsett fra midt i januar hvor det regnet. Å få en slik fantastisk vinter etter meteorologenes dystre spådommer i høst, ble en opptur av det helt store slaget.

+ noen dager med mildvær i februar (vinterferien)!

Yep ..... dette har vært rene eventyret, i forhold til de siste 15 - 20 årene med vekselsvis kulde/snø og mildvær! Gikk min 14. de skitur senest idag, og forholdene er fortsatt helt optimale ..... rene påsketuren med blå swix :lol: ..... perfekte løyper, god gli og sol fra nesten skyfri himmel!

Håper kulda (spes. om nettene) fortsetter en stund til, før klisterskiene overtar :?

_______________________

Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.