Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til gåstaver (sommerbruk)


andrevr

Anbefalte innlegg

forbereder meg til sommersesongen og tenkte jeg skulle skaffe meg noen gåstaver ettersom jeg har hatt en kneoperasjon og ønsker å avlaste beina litt på fjellturer i sommer. Blir en del klyving i typ Jotunheimen, Romsdal osv.

 

Har sett at Monsen har brukt slike staver og da de som var ganske så lette og som bare hadde en ganske tynn spiss (og ingen trinse). Det idelle hadde kanskje vært lett men solid gåstav med tynn spiss uten trinse (smalere helt nederst enn staver man bruker på vinteren). Kanskje en idé å gå for teleskopstaver?

 

Noen med tips til konkrete tips på staver de er godt fornøyde med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et par Komperdell teleskopiske staver, de har holdt i mange år. De har en svært hard spiss (karbid?), og det ser ut som den tåler mye. De har også en smal trinse, det synes jeg er en fordel i visse typer terreng. Jeg tror trinsen kan tas av slik at stavene kan brukes uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag köpte ett par Helinox i höstas. Fick dom billigt på outnorth.no. Koreanska istället för kinesiska. Dessa är kanske mitt bästa köp 2014. Jag fattar inte varför jag inte köpt sådana här långt tidigare, men är man knäpp så är man.

 

http://helinox.com/passport-trekking-poles.php

 

TL125 heter dom jag köpte. Undvik kolfiber eftersom dessa är hopplösa att reparera i fält. En knäckt aluminuimstav kan med lite tur i oturen gå att reparera hjälpligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et par Gipron tredelt aluminiumstaver på Turistforeningen for noen år siden. Det var justerbare teleskopstaver med den samme låsemekanisme som Locus stavene.

En gang tok jeg bare med en stav siden jeg da skulle demonstrere hvordan du lager spisstelt av en tarp og en stav. Resultatet ble at nå har jeg bare en stav igjen av denne typen.

Nylig kjøpte jeg to nye teleskopstaver hos Clas Ohlson. Asaklit Tredelt teleskop av karbonfiber med sånn låsing hvor du bare skrur den ene delen fast som en skrue i en mutter.

Primært bruker jeg disse stavene som en liten forberedelse av skisesongen.

Min erfaring er at stavene fra turistforeningen var litt stivere. men ellers var det liten forskjell. Kanskje en liten vektforskjell, men det merkes ikke under bruk.

Hvis jeg skulle nevne en forskjell så opplevde jeg et par ganger at stavene fra turistforeningen ble kortere under bruk. Dvs. at låsingen ikke var god nok, men den går det jo å stramme. Asaklit stavene sklir også hvis du ikke skrur den fast nok, men det har jeg ikke opplevd enda.

Asaklit stavene har litt fjæring i leddene noe jeg mistenker kan være for å avlaste trykket på skjøtene mer enn at det betyr noe for brukeren.

Asaklit stavene var noe billigere enn Gipron stavene hos turistforeningen.

Jeg har bare brukt de nye stavene et par ganger så jeg vet likke hvordan de oppfører seg etter lang tid, men det får vi bare vente å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en del klyving i typ Jotunheimen, Romsdal osv.

 

Noen med tips til konkrete tips på staver de er godt fornøyde med?

 

Nu kanske jag inte förstår rätt men tänker du använda stavarna när du delvis klättrar? Är inte det som ordet klyving betyder?

I så fall säger jag lycka till, jag hade inte valt det alternativet. Stavarna kan ge lite balansstöd men inget som jag skulle lite på. De sitter heller inte bergfast på sten/berg, kan lätt glida. Jag ser också för mig att du kan komma att belasta stavarna med stor kroppstyngd ibland. Då är troligtvis inte lätta teleskop stavar det rätta valet. Risk för att de ger efter i kopplingen alternativt att materialet inte är starkt nog. Att falla framåt är man går utför därför att staven glider eller ger vika lär bli smärtsamt...

 

Själv så har jag ett par Fizan compact 4 som jag använder ibland. Min personliga åsikt är att stavar fungerar bäst när terrängen är snäll. Brant och stenigt fungerar dåligt för mig. Stöd vid övergångar av vatten känns också nervöst, föredrar att bara fokusera på vad jag gör med fötterna.

Man kan också använda dem för att hålla upp en tarp (enbart tarpen eller tarpen som tak vid tältets entré). Då slipper man ta naturmaterial för att hålla den uppe, mer spårlös färdsel!

 

Jag handlade härifrån och de har ett bra utbud. Jag är nöjd med dem och för mitt bruk så håller de bra i både koppling och material.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/trekking-poles-c67/all-trekking-poles-c168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.