Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Løsning på skuterproblemet i Finnmark:

Skiltplater under beltet skuteren slikt at det blir lett å se hvem som har kjørt hvor. Alle skutere som blir registrert utenfor oppmerkede løyper blir inndratt og solgt til inntekt for staten. Skutere som blir stoppet uten skiltplater eller med skiltplater som ikke setter gode nok avtrykk på sneen blir også solgt til inntekt for staten. I tillegg mister alle som blir stoppet utenfor godkjente løyper førerkortet for et visst antall år. Dette burde være en god løsning for alle som ikke driver med miljøkriminalitet. Det er tross alt mange skutereiere i Finnmark som har respekt for gjeldende lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Srx (Ron)
Løsning på skuterproblemet i Finnmark:

Skiltplater under beltet skuteren slikt at det blir lett å se hvem som har kjørt hvor. Alle skutere som blir registrert utenfor oppmerkede løyper blir inndratt og solgt til inntekt for staten. Skutere som blir stoppet uten skiltplater eller med skiltplater som ikke setter gode nok avtrykk på sneen blir også solgt til inntekt for staten. I tillegg mister alle som blir stoppet utenfor godkjente løyper førerkortet for et visst antall år. Dette burde være en god løsning for alle som ikke driver med miljøkriminalitet. Det er tross alt mange skutereiere i Finnmark som har respekt for gjeldende lover og regler.

Ja, ikke sant.

Gjøre det samme med biler, mc'er, båter og andre lovbrudd også?

Alle som ikke holder seg til lover og regler får utstyret de benytter inndradd.

Vil bli mange uten biler, mc'er, fiskeutstyr og mye annet rart.

Nisse og molboforslag. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg ikke gjorde poenget mitt tydelig nok. Målingen du refererer til viser at 86% ønsker forbud mot fritidskjøring.

Synes du fortsatt det er en statistisk meningsfull måling?

Ja, der ser man hvor langt inne i systemet motstanderne sitter, den siden hadde vært slik jeg referer til i flere dager, det påvirket ikke resultatet at man var inne å stemtet. 83% mot forslaget og 15% for forslaget. Så legger man det inn her og vips, i løpet av ett par timer er det helt snudd. Kan vi kalle det manipulering på lik linje som vi har sett tidligere fra NRK? Ja, tror det! Men hva betyr det, vi vet hvor flertallet ligger og det er ikke hos scootermotstanderne.

Jaja, NRK Nordland ble vel kneblet fra sine bedrevitere fra sør! Flott å få det konstatert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der ser man hvor langt inne i systemet motstanderne sitter, den siden hadde vært slik jeg referer til i flere dager, det påvirket ikke resultatet at man var inne å stemtet. 83% mot forslaget og 15% for forslaget. Så legger man det inn her og vips, i løpet av ett par timer er det helt snudd. Kan vi kalle det manipulering på lik linje som vi har sett tidligere fra NRK? Ja, tror det! Men hva betyr det, vi vet hvor flertallet ligger og det er ikke hos scootermotstanderne.

Jaja, NRK Nordland ble vel kneblet fra sine bedrevitere fra sør! Flott å få det konstatert!

Paranoiaen når nye høyder skjønner jeg?

Jeg skal forsøke å forklare poenget mitt en gang til.

For at en meningsmåling skal ha noen som helst verdi må den bl.a representere et tverrsnitt av befolkningen/målgruppen og den må gjøres på et stort nok utvalg.

En internettavstemming som dette representerer kun de som tilfeldigvis er innom NRK Nordland sine sider, leser den artikkelen, legger merke til avstemmingen og tar seg bryet med å trykke Ja eller Nei. I tillegg når man i nettleseren kan omgå "sikkerheten" og i løpet av et minutt justere resultatet dit man ønsker så er verdien tilnærmet null.

Kom gjerne med en meningsmåling som støtter tallene dine, men en internettavstemming NRK sine sider stoler jeg ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forespørsel om bedre resultater fra meningsmålinger:

Fjell & Vidde nr 2, mars '08 s. 68:

Samtidig har Snøscooterimportørene og fått utført en spørreundersøkelse av TNS om skuterkjøring, oppgitte tall er positive:

Regulering på kommunenivå: 63%

Snøscooter til egen hytte: 80%

Kjøring på skogsbilveier: 69%

Ferdsel på islagt vann: 65%

Snøscooterturisme vil gi økt sysselsetting: 66%

Merking av snøscootertraséer: 75%

Benyttet snøscooter sist vinter: 24%

Tilsynelatende står disse i et motsetningsforhold, men ikke slik jeg ser det. Om lovgivningen i praksis ikke er nyansert nok, så er resultatene på begge undersøkelsene forenlige med mulig unntak om ferdesel på islagt vann. Lov til å kjøre på skogsbilveier er det liten grunn til å protestere på, og nødvendigheten av bedre merking av løypenettet kan understrekes med den siste ulykken i Troms hvor en 17-åring omkom når han kjørte utenfor et stup ved løypa og omkom. At skuterturisme vil gi økt sysselsetting er nesten selvfølgelig, et bedre spørsmål ville muligens være om økt man tror at snøscooterturisme vil gi nok sysselsetting til å være verdt det.

Forenlig med mindre liberale regler fordi det kan bety at man innfører sammen krav til sertifisering som på motorsykkel. Ved fylte atten år kan man ta sertifikat til å kjøre opp til og med 34hk, og så over dette når man er fylt 21 eller har hatt sertifikat i to år. Ikke nødvendigvis fordi at så mange under 21/18 år forulykker, men fordi en slik sertifisering vil på samme måte som jegerprøver muligens kunne gi en mer ansvarlig snøscooterkultur. Med svært svært få unntak er alle jeg vet av som er å regne som aktive brukerere av snøscootere folk som heller vil lage broderier i fjellsidene enn folk som ser på snøscooteren som nyttetransport. De har altså mer til felles med motorsyklister enn folk som kjører minivans eller kassebiler. Omleggning og reoarganisering av løypenettverket kunne helt sikkert åpnet for mer nyttetransport med et mindre antall km. Slik det er i dag er det i mange tilfeller oppstykket og levninger etter offentlige servicelinjer som ikke er i bruk og ikke leder til annet enn ulovlig kjøring fra en stump for å komme til en annen.

Like fullt ut er min personlige mening at ingens subjektive opplevelse av hva som er festlig eller morsomt er noe som kan overstyre verdien av både det å ta vare på og forstå naturen - noe som ikke nødvendigvis ikke står i et motsetningsforhold til snøscooterkjøring, men som per i dag i stor grad er unntaket framfor regelen. De fleste hytteeierne hjemme i Sør-Varanger har scnøscooter, og bruker den gjerne fornuftig, men antallet folk som eier snøscootere er langt høyere og kjører ikke på et vis som kan kalles fornuftig. Sammenlignen med fritidsbåter er populær, men også der er tilfellet at lovgivningen blir mindre liberal. Om ikke lenge vil båtførerprøver være obligatorisk for båter over 23 fot, med mer enn 10 hk eller som gjør mer enn 10 knop.

EDIT: Et poeng som kanskje er vitktig å få med seg at undersøkelsen som ble gjennomført av snøscooterimportørernes forbund er begrenset til Finnmark, Troms, Nord- og Sør-Trønderlag, Buskerud og Telemark. Altså de fylkene hvor befolkningen i størst grad benytter seg av snøscooter. Sett på en annen måte er jeg derfor litt overrasket over at tallene ikke er høyere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Løsning på skuterproblemet i Finnmark:

Skiltplater under beltet skuteren slikt at det blir lett å se hvem som har kjørt hvor. Alle skutere som blir registrert utenfor oppmerkede løyper blir inndratt og solgt til inntekt for staten. Skutere som blir stoppet uten skiltplater eller med skiltplater som ikke setter gode nok avtrykk på sneen blir også solgt til inntekt for staten. I tillegg mister alle som blir stoppet utenfor godkjente løyper førerkortet for et visst antall år. Dette burde være en god løsning for alle som ikke driver med miljøkriminalitet. Det er tross alt mange skutereiere i Finnmark som har respekt for gjeldende lover og regler.

Synd ikke inndraging av scooter er gjennomført. Leste nettopp på et annet forum at det bare på en kontroll i helga ble tatt 16 scooterførere for ulovlig kjøring i Femundsmarka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Fant denne linken her nettopp http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=487749&avdelning_1=101&avdelning_2=101

Er det noen som for alvor ikke tror det kommer strengere regler for skooterkjøring både i Norge og i Sverige? Når man ser og leser innstillingen som kommer frem i de fora de selv har, så kan man bli skremt. Jeg har enda til gode å finne en skooterside som aktivt går imot effektpiper og høykam-belter (som bare er egnet til villkjøring i løssnø). Hvis det finnes noen, så ville det være gledelig. Men dessverre ikke særlig representativt for de fleste meninger jeg har funnet.

Joda, det finnes ansvarlige kjørere også blant skooterfolket. De blir bare overdøvet av de villmennene som sørger for at skooter for svært mange er forbundet med noe negativt. Synd at det er de moderate som blir rammet av villkjøringen til noen få, men sånn er det. Når de ikke kan holde justis i egne rekker og luke ut de som ødelegger for seg selv, så blir de uskyldige også skadelidende.

Vi andre gleder oss til vi slipper en del av bråket. Jeg gikk for en måned siden mellom Sulis og Lønnsdal. Vi stoppet for en rast på en haug ca 8 km fra der Graddisveien krysser grensen til Sverige. Selv der hørte vi godt vrælet fra de kjørerne som lekte seg på svensk side av grensen. Trafikken på E6 og Graddisveien som var myye nærmere hørte vi ikke. Ja det sier vel det meste tenker jeg.

/Otto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsning på skuterproblemet i Finnmark:

Skiltplater under beltet skuteren slikt at det blir lett å se hvem som har kjørt hvor.

Beklager å surmule over et ellers velment forslag - men: At du skal få leselige avtrykk i snø ut fra en "skiltplate"-anordning under scooterbeltet har jeg INGEN tro på.

Men for dem som liker kontroll finnes det da masse andre muligheter: Ferdsskriver, GPS logging... Etisk og juridisk er det nok problematisk, men teknisk er dette enkelt å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd ikke inndraging av scooter er gjennomført. Leste nettopp på et annet forum at det bare på en kontroll i helga ble tatt 16 scooterførere for ulovlig kjøring i Femundsmarka.

Har slettes ingen sans for ulovlig scooterkjøring, men....:

Da burde vel mange bilister bli billøse også :wink:

Hva med å dra inn kjøretøyet til de som kjører 80km/t i 60 sone??

Det er tross alt en grunn til at det er 50 og 60 soner. Fotgjengere, barn etc.

Ingen oppegående kan vel mene at såkalt miljøkriminalitet (ulovlig scooterkjøring) er verre enn "villmannskjøring" med bil til fare for liv og helse :?:

På tide å sette ulovligheter i perspektiv..

Hilsen èn som har betalt jævli mye og måtte haike en periode pga av voksen-ungdommelig tull bak sykkelstyret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer av det samme:

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3472693.ece

Gi en lillefinger (les: lovlig alternativ i form av scooterløype) og snart er du fri for arm (Les: natur uten scooterspor og motorstøy). Gi-fan-holdningen i store deler av scootermiljøet er så framtredende at jeg nesten gir opp. Begynner og å tvile på at DN får gjennom lovforslaget. Skal man få bukt med ulovlig kjøring er det tydelig at det må svært kraftige sanksjoner til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer av det samme:

http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article3472693.ece

Gi en lillefinger (les: lovlig alternativ i form av scooterløype) og snart er du fri for arm (Les: natur uten scooterspor og motorstøy).

Dette stemmer med mine observasjoner i dette området i vinter. Det har tatt fullstendig av. Håper politiet får mer resurser slik at man får tatt fler og at det blir gitt STORE bøter :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper politiet får mer resurser slik at man får tatt fler og at det blir gitt STORE bøter :D

Støttes!

Nok ressurser til å håndheve (helikopter?), svære bøter og inndraging av lappen, så får man etterhvert bukt med djevelskapen.

Trondheim:

Bestemor frastjeles veska i Nordre på dagtid, uskyldig ungdom grisebankes hver lørdagskveld nedi Nordre....

Er det veldig rart? Nei, finnes jo ikke Politi som kan virke preventivt i området!

Oslo er det enda verre, men der er det om ikke annet noe synlig politi ute.

Samme er det tilsynelatende i scooterfjellheimen.

Når landet hadde råd til "Helikoptermassssakrèn" av ulv for noen år siden, da har vi pinadø råd til dette!

Dra kortet til det gløder Jens :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er rimelig sikker på at man vil komme langt med, er å innføre tilsvarende sertifisering som man har på motorsykkel. Ved fylte atten kan man kjøre opp til og med 34hk, og når man har hatt lappen i to år eller fyller tjueén kan man ta lappen til "tung" scooter. Dette ikke fordi sekstenåringer kan skade seg selv, men fordi at om man utsetter kjøringen til man er litt eldre, så vil nok scooterkulturen forandre seg betraktelig. Når man har fått det inn med morsemelken at man har en slags demokratisk rett til å trosse lovverket og kjøre hvor man vil, så er konflikter vanskelig å unngå når man i ettertid prøver seg med holdingskampanjer eller de få tilfellene hvor man har anledning til å håndheve loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig du har rett Bugge!

Men holdningsendringer tror jeg skjer over mer enn èn generasjon.

Vi 40.åringer idag er neimen ikke bedre enn 18.åringen på Afterskien i Hemsedal etc, hehe muligens skikker vi oss litt bedre etterpå forhåpentligvis..

Mange tenåringer er nesten skremt av enkelte 40.åringers adferd på Vinjerock etc.....

Tar voksne muligens for lett på "Eksemplets makt" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har slettes ingen sans for ulovlig scooterkjøring, men....:

Da burde vel mange bilister bli billøse også 8)

Hva med å dra inn kjøretøyet til de som kjører 80km/t i 60 sone??

Det er tross alt en grunn til at det er 50 og 60 soner. Fotgjengere, barn etc.

Ingen oppegående kan vel mene at såkalt miljøkriminalitet (ulovlig scooterkjøring) er verre enn "villmannskjøring" med bil til fare for liv og helse :)

På tide å sette ulovligheter i perspektiv..

Hilsen èn som har betalt jævli mye og måtte haike en periode pga av voksen-ungdommelig tull bak sykkelstyret :D

Hehe - ja, der ser du - det er altså muligheter for å miste retten til å kjøre bil (og motorsykkel), selv om inndraging av selve kjøretøyet hører til sjeldenhetene.

Mht å sette saken i perspektiv - det kan jo også gå på å vurdere viktigheten av ha bil kontra viktigheten av å ha snøscooter. Bilen er for de fleste mer eller mindre nødvendig i hverdagen, snøscooter for de fleste et leketøy.

Når scootermiljøet tilsynelatende inneholder så mange - muligens en majoritet (?) - egoistiske superduster som driter i alt som heter regelverk, må miljøet akseptere at det innføres strengere restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke skjul på at jeg synes unødvendig scooterkjøring er frustrerende. Når f. eks handicappede skal på hytta forstår jeg at de trenger hjelp av snøscootere, og folk med spesielt tillatelse synes jeg også skal få lov til å benytte scooter. Forrige helg var faren min på scooter oppdrag for å måle snødybde på Hardangervidda. De kjørte 35 mil, han jobber i NVE og fikk tillatelse.

Denne helgen var jeg i Hemsedal og Gol, jeg har ikke sett på maken til scooterkjøring på Golsfjellet. Når man etterlater seg så mye spor som det de gjorde, ser det rett og slett stygt ut. Det bråker, og jeg kommer faktisk til fjells for å høre litt mindre lyder og litt mindre spor etter motoriske doninger :roll:

Her er noen bilder jeg tok fra Golsfjellet, for å vise hvor stygt unødvendig scooterkjøring ser ut:

post-3251-133474527657_thumb.jpg

post-3251-133474527679_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer faktisk til fjells for å høre litt mindre lyder og litt mindre spor etter motoriske doninger :roll:

Her er noen bilder jeg tok fra Golsfjellet, for å vise hvor stygt unødvendig scooterkjøring ser ut:

Alvorlig talt, forventer du lite bråk og spor i et skitrekk?? Ref. nederste bilde. Ellers er jeg enig, heldigvis forekommer ikke slik kjøring der jeg ferdes i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg forstår veldig godt at scooterkjøring blir brukt i slalombakken for å fikse ting ang. heisen etc. Støyen fra trekket la jeg faktisk ikke merke til, og jeg tok nok litt i da jeg sa at jeg var plaget av støy. Det jeg ble litt irritert over var all den unødvendige scooterkjøringen utenfor slalomanlegget, slikt ser ikke pent ut synes jeg. Scootersporene ødelegger litt av den stemningen rundt skiløypene på Storfjellområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At scooterspor er stygt må være det latterligste argumentet på lenge. Det ligger sjeldent lenge uansett... Sikkert mange som synes skispor er stygt også. Hadde skjønt argumentet ditt om det var barmarkskjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At scooterspor er stygt må være det latterligste argumentet på lenge. Det ligger sjeldent lenge uansett... Sikkert mange som synes skispor er stygt også. Hadde skjønt argumentet ditt om det var barmarkskjøring.

Min mening er at disse sporene ikke ser pene ut. Hvis du synes det er pent aksepterer jeg det. JO disse scootersporene kommer til å bli liggende helt til snøen smelter antakeligvis! Nødvendig er ikke slik kjøring, men helt sikkert andre som synes at scooterkjøring er en veldig fin aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.