Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av skallbukse


Daniel1987

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har hatt både Recon og Dovre.

Men ikke dagens modell.....

Opp gjennom årene må jeg ha kjøpt ganske mange Dovrebukser.

Jeg har ikke funnet en bukse som passer meg bedre.

(Jeg kjøpte 4 stk bukser og to jakker av utgående modell i fjor, så det vil ta en stund før jeg må finne en erstatning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon.

Men såvidt jeg husker så funker den dårlig som overtrekksbukse hvis det er viktig for deg. (Trange bein)

Recon har gt pro mens dovre i ny utgave har dri3. Dri3 funker dårlig etter min erfaring. (Uten å starte diskusjon om noen membraner kan klassifiseres som bra...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Recon.

Men såvidt jeg husker så funker den dårlig som overtrekksbukse hvis det er viktig for deg. (Trange bein)...

 

 

Hvis de ikke har endret passformen drastisk på nye Recon, i forhold til den gamle modellen, så vil jeg påstå at det forholder seg  tvert om. Recon, i gammel utgave, er da både vid i beina og generelt romslig.

Jeg tar forbehold om at dette kanskje ikke gjelder lenger, med den nye modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev feil. Er Dovre bukser han kompis har.

Jeg har ny og gammel Dovre-bukser (ikke den nyeste dri3) og den nyeste er mye mer posete og mindre formsydd enn min gamle, begge er i samme str. Jeg liker ikke den nyeste noe særlig, så den gamle er tatt ut av pensjonisttilværelsen igjen, til tross for at den slepper igjennom mere vann enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ikke har endret passformen drastisk på nye Recon, i forhold til den gamle modellen, så vil jeg påstå at det forholder seg  tvert om. Recon, i gammel utgave, er da både vid i beina og generelt romslig.

Jeg tar forbehold om at dette kanskje ikke gjelder lenger, med den nye modellen.

Den nye modellen har en ganske smal passform på lik linje med alle de andre fjellsportkonseptene deres. Mulig Dovre er litt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ny og gammel Dovre-bukser (ikke den nyeste dri3) og den nyeste er mye mer posete og mindre formsydd enn min gamle, begge er i samme str. Jeg liker ikke den nyeste noe særlig, så den gamle er tatt ut av pensjonisttilværelsen igjen, til tross for at den slepper igjennom mere vann enn før.

Jeg måtte ned en størrelse fra den gamle til den nye (ikke dri3) Norrøna Dovrebuksa.

 

(Den nye - ikke dri3, holder noe lenger enn den gamle - som fortere ble slitt lårene og spesielt i sømmen på innsiden av knærne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Dovre i Gore-tex har gått ut av produksjon, vil du antagelig ha problemer med å anskaffe denne. Var selv i kontakt med Norrøna i våres angående en lignende problemstilling, valget mitt sto mellom Trollveggen dri3 og Dovre gtx. De var svært tydelige på at det desidert beste valget var Dovre, da særlig med tanke på slitestyrke. Gore-tex er visst et hestehode foran mtp. slitestyrke og vanntettheten skal jo være >28000 mm kontra Dri3 med >20000. Så lenge vanntettheten er fra 20000 og oppover, er ikke dette noe problem, men ser ut til at Dri3-buksa har samme lufting som Gtx. Denne er litt i underkant av hva jeg mener er hensiktsmessig. Videre er jo Recon utstyrt med YKK Aquaseal, som går for å være den mest slitesterke glidelåsen Norrøna bruker, i tillegg til at jeg har inntrykk fra personlig erfaring at den til og med er mer vanntett enn Gtx-stoffet. Du sier du skal bruke buksa hele året, og selv om du liker å ha et litt smalt snitt, ville jeg kanskje tenkt på fordelene ved å kunne ha på seg noe skikkelig tykt og varmt under når du skal sitte stille vinterstid. Endte da opp med den utgåtte Dovrebuksa, men det var egentlig bare av økonomiske hensyn. Du nevner mange andre merker som også lager like gode plagg, men det er jo utvilsomt en trygghet i den nesten absurde servicen Norrøna leverer. 5 års garanti er ikke til å kimse av og de fikser ting de på ingen måte er pliktige til å fikse. Har litt inntrykk av at reparasjonsprisene de oppgir, egentlig ikke finnes. Mao. er min noenlunde objektive konklusjon at Recon er det beste alternativet til helårsbukse om du er villig til å punge ut fire høvdinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.