Gå til innhold
  • Bli medlem

Sovepose vinter


Knut S

Anbefalte innlegg

Roberts er veldig åpne for tilpasninger av ymse slag. Valgte Roberts for vinterposen da jeg hadde et par modifikasjoner jeg ønsket å få utført.

 

Gikk for en Lhotse 900 med 97/3 850+ dun. Havnet på Quantum Endurance ytterstoff og Quantum på innsiden. Anser ytterstoff som tåler fukt/kundens nærmest som en nødvendighet på vinterposer. Quantum Endurance har betraktelig bedre egenskaper mot fukt enn Microlight. Lettere er det også..

 

Har sovet særdeles komfortabelt også godt under 30 blå. Kan gjerne ta et bilde dersom ønskelig å se hvor mye loft det er i posen. Anser den for å helt fint tåle sammenligning med eksempelvis WM Puma. Det er ikke synlig at posen er inne i sin tredje sesong med regelmessig bruk.

 

Anser nevnte Cumulus og Roberts for å være i samme liga som WM. PHD anser jeg å være hakket over WM igjen.

Kult, tusen takk for svar og for tips som vedr yttertrekk. Kva er forskjellen på Microlight og Quantum som innvendig stoff? Kvifor velge det eine framfor det andre? Har du andre tips eg bør tenke på ved bestilling? Gjerne bilde! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kult, tusen takk for svar og for tips som vedr yttertrekk. Kva er forskjellen på Microlight og Quantum som innvendig stoff? Kvifor velge det eine framfor det andre? Har du andre tips eg bør tenke på ved bestilling? Gjerne bilde! :-)

Ta en kikk på Pertex sine egne hjemmesider for å se forskjellen på stoffene. Jeg synes det er fordel med et ekstra trekk jeg trekker utenpå selve posen. Av erfaring vil da rimen samle seg på yttertrekket og posen blir ikke våt når man pakker den sammen:

post-14053-0-13928900-1423433360_thumb.j

 

Her ser du den "doble" glidelåsen jeg bestilte med som jeg kan feste yttertrekket i:

post-14053-0-21080700-1423433362_thumb.j

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult, tusen takk for svar og for tips som vedr yttertrekk. Kva er forskjellen på Microlight og Quantum som innvendig stoff? Kvifor velge det eine framfor det andre? Har du andre tips eg bør tenke på ved bestilling? Gjerne bilde! :-)

 

Microlight er tyngre, rimeligere og mer slitesterkt. Quantum tåler uansett mer enn nok for regelmessig bruk. Nettsidene til Pertex kan være noe forvirrende hva "Endurance" angår. Det var tidligere en egen variant som var forholdsvis tykt og solid. Nå er det også tilgjengelig som Quantum med Endurance coating - Quantum Endurance. Roberts hadde tidligere både Endurance og Quantum Endurance lagerført. Jeg ville ikke brukt klassisk Endurance da det veier for mye. Eventuelt kanskje kun som bunn i posen.

 

Min pose ser slik ut:

(Standard 1L Nalgene flasker)

post-13302-0-77110600-1423435442_thumb.j

 

Noe massiv i fotenden grunnet 30g ekstra dun. Mer isolasjon og mindre luft å varme opp rundt føttene. Den svarte stripen er borrelås sydd på av Roberts. Ikke uenig Nimrad i at et ekstra trekk kan være ok, spesielt utenfor telt. Dog har jeg en litt annen løsning. Jeg benytter (dersom ikke telt) en separat bivvy som kan lukkes helt igjen ved møkkavær. Denne har borrelås som korresponderer med hva en kan se på posen. Dette for hindre at fukt fra utpust kan bevege seg lenger ned enn borrelåsen ved lukket bivvy.

 

Min har også noe såpass sært som integrert festemulighet for VBL.

 

En stor del av poenget ved å benytte Roberts er jo nettopp å kunne få tilpasset posen akkurat som en ønsker. Nimrad har en løsning, jeg en annen. Kanskje ender du opp med helt annet? Ikke koster tilpasningene særlig mye ekstra heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.