Gå til innhold
hgmann

Anbefaling til 3-sesongs dunsovepose?

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe en skikkelig dunsovepose til kona. Det er tenkt i bruk i telt vår, sommer og høst. Hun er litt frysen av seg og er bestandig kald i den gamle syntetposen med komfort på +5. Selv på sommer. Vekt er ikke så veldig viktig her, mer komfort og at den er god og skikkelig varm. Får heller lufte litt på sommeren. Tenker ikke å gå løs på de aller råeste variantene, men vet at dun koster litt. Ser for meg en type best-buy/mest for pengene-variant. Men legger heller litt ekstra i det for å få en kvalitetpose, enn en midt på treet-løsning. Er det mulig å få dette oppfylt for ca 2000 - 2500 kr?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du ha en "best buy-pose" så blir fort Western Mountaineering, Mountain Equipment og Marmot fort for dyre. Her må du regne med 4000,- ++ for en tre-sesongers pose.

Sjekk ut Cumulus fra Polen. De bruker dun med førsteklasses spenst og lette materialer ellers i posen. Er vel noen her på forumet som har erfaringer med poser herfra?

Cumulus Panyam 450 (eventuelt 600) burde være perfekt for kona. Prisen burde også havne innenfor ditt budsjett.

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mammut Sphere 3-season på G-Sport til 1899,- 

det er jo en herre modell men går til -6, kvinner opplyses til 0 grader.

god og lett dunpose på ca 900 gram

disse blå Nautica modellene er utgående slik jeg har skjønt det derfor var det halv pris :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å kjøpe brukt er fornuftig, men siden dette er en bursdagsgave så tror jeg at en brukt variant utgår :) Skal søke på Cumlus, takk for tips. En kompis her mente at Marmot Sawtooth var midt i blinken. Noen vært borte i denne? Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg harven panyam 450 fra cumulus, og er vældig glad for den. Varm let og bra kvalitet.

Jeg købte ved backpackinglight.dk men det går også an at købe ved cumulus selv.

Posen har lige været ved mig en tur på fjellet på lofoten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Mammut Sphere 3-season på G-Sport til 1899,- 

det er jo en herre modell men går til -6, kvinner opplyses til 0 grader.

god og lett dunpose på ca 900 gram

disse blå Nautica modellene er utgående slik jeg har skjønt det derfor var det halv pris :)

Fant de ikke på nettbutikken til g-sport. Var kanskje et tilbud i butikk?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk hva slags fillpower (dunspenst) det er på duna i posen du vurderer å kjøpe. Ser Sawtooth har fillpower på 650. Du vil merke stoooor forskjell om du kjøper en med fillpower 850 (slik som hos Cumulus). Har selv en pose med 850-dun og den bare "blåser" seg opp når jeg tar den ut av kompresjonstrekket. Utrolig deilig og luftig. Min beste investering på utstyrsfronten de siste 5 årene. (gikk fra en Helsportpose med 650 fillpower).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk hva slags fillpower (dunspenst) det er på duna i posen du vurderer å kjøpe. Ser Sawtooth har fillpower på 650. Du vil merke stoooor forskjell om du kjøper en med fillpower 850 (slik som hos Cumulus). Har selv en pose med 850-dun og den bare "blåser" seg opp når jeg tar den ut av kompresjonstrekket. Utrolig deilig og luftig. Min beste investering på utstyrsfronten de siste 5 årene. (gikk fra en Helsportpose med 650 fillpower).

Det skal jeg bite meg merke i. Flott. Denne er f. eks noe bedre da (halv pris) Usikker på om dette er unisex eller damemodell): Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den

Den der ser jo knall ut med fillpower 850 og greier. Kan vel ikke gå feil her. Er dette en unisex-modell? Er kanskje ikke nødvendig å ha en spesifik damemodell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som ligger ute nå er vel 180 så det ut til. det holder i bøtter og spann. 

Noen som vet om dette er unisex eller om det ikke er så farlig med damemodell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde gå bra med Sphere da. Finnes en del egne damemodeller i soverposer. De har ofte litt mer fyll og er litt videre rundt hofta. Damer fryser litt lettere der.

3 sesongs til dame ville eg nok sett på en pose som har en T-komfort på - 5 eller så. Sphere har -1 så kanskje litt lite.

Ta en titt på denne, bra pris på en slik dupose. Skjult lenke - logg inn for å se den

Altitude er litt videre enn Sphere og litt varmere. Har i tillegg membranstoff ytterst så den tåler fukt mye bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fjellforum hadde noe tilbud her på mammuten: Skjult lenke - logg inn for å se den

Jeg har vinterutgaven av denne. Dette er en fantastisk pose som er laget i skikkelige materialer. Finnes lettere, men knapt bedre. Den kommer hun ikke til å fryse i :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vinterutgaven av denne. Dette er en fantastisk pose som er laget i skikkelige materialer. Finnes lettere, men knapt bedre. Den kommer hun ikke til å fryse i :)

Høres bra ut. Er dette unisex-modell?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Men denne burde vel funke bra for henne selv om det ikke er en spesifikt damemodell. Greit at den er litt varmere. Heller mot denne nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av fjelltrolla
      Hei! 
      Jeg har blitt "influenced" av forumet her og vurderer å gå til innkjøp av en Cumulus sovepose. 
      Jeg er 168cm og normalt bygd. Jeg lurer på om jeg bør velge str S (155-173cm) eller M (170-188cm). Jeg er redd S er for kort, men M er for lang. 
      Kan noen hjelpe meg? 

• Av Brod
      Hej alle... 
      Overvejer at anskaffe Yeti Fusion Dry 500. Er i tvivl om kvaliteten af deres imprægnering og slidstyrke.
      Finder ingen data om vandsøjle eller stofkvalitet nogetsteds...
      Dunkvalitet og konstruktion synes at være ganske bra.
      Har i nogen erfaringer med fusion poserne?
       /Lars
    • Av Kenngu
      Er på leting etter ny pose, og har nå tenkt å investere litt. Har brukt en Mamut Kompakt mti-3 i mange år nå, og har ikke noe å klage på den enn pakkvolum og litt vekt.
      Målet er å skaffe seg en pose under 1kg, men som holder varmen for -2 inkludert lakenpose og ullundertøy. Til en overlevende pris, max 5000kr. 
      Lest og sett endel på de to som nevnt på tittelen, Rab Mythic 200 og SeaToSummit Spark 3. Med vekt på bare litt over halvkiloen og varme akkurat der jeg vil ha de, så virker det nesten for godt til å være sant. Er det noen her som har en av de eller bedre begge, som vil dele sin erfaring eller sammenligning?
      Også sett litt på Warmpeace sine poser, og vurderes også sterkt.
      Åpen for andre merker også, og stor pluss hvis de tilbyr kortere enn 180cm da jeg er veldig kort (164cm kort) Da slipper jeg å varme opp 16 cm med ekstra pose og vekt hehe

• Av linemor
      Hei, jeg er på leting etter en varm, lett fiberpose som tåler litt fukt. 
      Skal på tur i nord Norge i 3 mnd, juli, august og september, og skal være ute på hele turen. Trenger noe som kan tåle litt fukt, da jeg regner med at det ikke blir sol og varmt hver dag i løpet av så lang tid... 😅 Da er vel ikke dunpose et alternativ? 
      Den bør også ha så lite vekt og pakkevolum som er mulig i forhold til varme og komfort. Jeg håper på under 1,5 kg... Kan noen hjelpe meg, går meg litt vill i utstyrsjungelen😮

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.