Gå til innhold
  • Bli medlem

Bergans Viking II w Roll Closure


MortenAldal

Anbefalte innlegg

Annonse

Kjøpte den på villmarksmessa i vår og er super fornøyd. Har hatt i 33kg på det meste, men det føles mye lettere enn min forrige sekk. Jeg er 194cm, og har justert sekken helt ut, men vil tro at den passer deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke denne er i produksjon lengre, evt noe restlager muligens. Ligger ikke i vanlig sortiment på Bergans sine sider.

De gjorde om litt på sekken for et par år siden, bl.a på hoftebeltet så det ikke er fullt så massivt. Da kunne de ut betegnelse VIking.

Så med mindre du absolutt vil ha rulletopp hadde jeg heller kjøpt Alpinist 110 eller 130  i nyeste modell. Selges på nett fra 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at Viking II virket interessant er at den er beregnet på kortere rygglengder. Alpinist er vel oppgitt til samme lengder som Powerframe?

Problemet med Powerframe skyldes nok først og fremst min svaie rygg; er det noen med samme fysiske skavanker som kan tipse om egnede ryggsekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Før het den ene viking og den andre alpinist. Begge var i to størrelser så vidtmjeg husker og to forskjellig rygglengder. Tror det var 2012 de endret dette.

fra da finnes kun alpinist. I 110 liter er den for kort rygg og 130 l for lang rygg.

Jeg er og litt svai i rygg, men følte de satt bra. Men det som satt klart bedre er norrøna recon så den kjøpte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare anbefale Alpinist 110.. Har den selv. Er 173. Beste sekken jeg kunne hatt. Hvis du ikke blir fornøyd med denne sekken, tror jeg du skal slite med å finne noe bedre. Utmerkede justeringsmuligheter, godt hoftebelte, mange webbings med muligheter for feste av ekstrareimer, avtagbare sidelommer du kan koble sammen til minisekk, integrert regntrekk, solid stoff, ski og fiskestanglommer på sidene, liten klype i topplokket for nøkler osv..   Og rett og slett bare en følelse av KVALITET når du lemper 30 kg på ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et par cm lengre enn deg og veldig svai i ryggen. Har Alpinist 130L. og er megafornøyd med sekken, spesielt etter at jeg fikk Bergans til å bytte det litt for overdimensjonerte hoftebelte til en smalere modell. Er veldig glad i den solide korsrygg polstringen som fyller godt opp i svaien. 

Skulle jeg kjøpt sekk idag hadde jeg vagt 110L som nok passer rygglengden min hakket bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare testet osprey xentih så vidt i butikk. Den finnes så vidt jeg vet i 2 rygglengder. Så kan du justere lengde i tillegg.

Sekken har fine detaljer, varmetilpasset hoftebelte bl.a.

xenith har en god del lavere egenvekt da den veier ca 2,5 kilo. Alpinist veier vel rundt 4 kilo.

Så det kommer litt an på hvor tungt du skal bære. Osprey lager fine og lette sekker men de mangler litt på de tyngste børene.

har en aether 70 selv, veldig fin sekk men mister litt komfort når den nærmer seg vekt på 20 kilo. Xenith er bygget for å tåle litt.

skal du bære opp til 20-25 kilo og en sjelden ga ng mer så er xenith fin. Skal du ofte over 25 kilo hadde jeg valgt alpinist selv om du får 1,5 kilo mer sekk. Men med vekter over 25 kilo til stadighet vlagte jeg recon pack, er så mye tightere å bære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

I dag var jeg å prøvde både alpinist 110 og 130. Jeg hadde egentlig utelukket 130, siden den var beregnet på lengre personer, mens 110 skulle passe til kortere.
MEN, på et eller annet snodig vis virket det som 130 passet ryggen min bedre, og polstringen bakerst i hoftebeltet la seg fint inntil det punktet hvor ryggen min er svai.
Snodig? Begge var innstilt på korteste rygglengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110L er vel beregnet på personer med høyde 165-185 og 130L på personer med høyde 175-200. Men det blir jo ikke helt spesifikt for rygglengde. Så har du lang rygg og korte bein kan det godt hende 130L passet best.

Men hadde du begge på minste rygglengde er det nok det årsaken. Da hadde du 110L på 165cm i høyde og er selv 178cm. Sett den opp til 175 el 180 så føles den nok annerledes.

 

Du kan jo teste Osprey sin Pack Sizer å se hva den sier i forhold til størrelser. Ikke testet den selv, du trenger noen som kan ta bilde av deg. http://www.ospreyeurope.com/no_nb/

Hvor bra den virker....tja. Kanskje det virker bra. Ellers har butikker med lit utvalge ofte en mal de kan feste på deg å måle rygglengde og hvilke størrelse og innstiling sekk bør ha. Mener jeg har sett det på SPort1 bl.a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.