Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjørerute Oslo - Tyssedal (Trolltunga)


TeVa

Anbefalte innlegg

Heisann
Skal gå Trolltunga til helga, og lurte på hvilken vei jeg burde kjøre fra Oslo?

Oslo-Gol-Geilo-Eidfjord, eller

Oslo-Drammen-Notodden-Rauland-Røldal.

 

Cirka like lang vei, men er den ene veien bedre enn den andre ?

Noen med erfaring .... ?

 

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok valgt E134 over Haukeli.Tror den er raskere. Da slipper du det meste av veien langs Sørfjorden (er lang!) som kan være pyton sommerstid med bobiler og annet som hindrer god fart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpnet ny vei Sokna-Ørgenvika, så det er nå ca 2mil kortere enn før på RV7 all den tid du slipper å kjøre store deler av Krøderen forbi Noresund.

Ruta blir da: Oslo-Sandvika-E16 Hønefoss-RV7 Gol-Geilo-Eidfjord-Tyssedal.

Veien er oppgradert i forbindelse med Hardangerbrua, så det er vestentlig mindre strekning der du behøver å ha "bobil skrekk" på de ca 6milene siste stykket fra Eidfjord til Tyssedal så Sørfjorden har lite å si for totaltiden.

Kjørte Mjøndalen-Øystese på 5t nå på fredag over Hardangervidda. .

Ellers er ruta: E18 Drammen- Deretter E134 hele veien Kongsberg-Notodden-Seljord-Haukeli-Odda.

Er nok tilnærmet like langt, men jeg tipper første alternativ er raskest. Kjører jeg motorsykkel Mjøndalen-Bergen velger jeg noen ganger Haukeli fordi den er mer "motorsykkelvennlig", dvs har mer svinger.

Uansett så er det nok litt trafikk, og enkelte feriebilister har god tid så de kjører irriterende sakte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.