Gå til innhold
  • Bli medlem

Camelback drikkepose-holder til å ha under dunjakke?


Catwoman

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det finnes?

Jeg er sikkert ikke eneste som har opplevd nada drikke når camelback slangen fra sekken plutselig er pinnfrossen. Sist tur i kulden tok jeg hele drikkeposen inni dunjakken og strammet til nederst på jakken slik at camelbacken ikke gled ut. Det gikk jo bra, eneste i følget på 3 som hadde vann å drikke etterhvert som timene gikk, men ikke til å komme fra at drikkeposen sank sammen som en ball på magen og stadig prøvde å smette ut av jakken :). Da kom tanken om at "drikkepose-holder" må vel kunne skaffes...

 

Vet det er dunjakker med stor mesh innerlomme til å ha drikkesystem i, men jeg tenker meg heller en slags holder man fester med brede strikk rundt skuldrene for eksempel, litt som en GoPro Chest mount harness kanskje. Posen må nødvendigvis bæres foran evt på siden ettersom jeg tenker å ha ryggsekken på som vanlig. Finnes noe slikt å få kjøpt eller må man mekke selv?

 

Hvordan holder dere vannet flytende på timers-lange turer i kulden (med unntak av å ta lengre pause for å smelte snø)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, har også den slangen med isolasjon, funker kun dersom det ikke er så kaldt. jeg vil gjerne at det skal funke også i mange minus. Må drikke i ett sett for å unngå slush i slangen når det er endel minuser, og vil helst ikke drikke hele tiden når man går evt klatrer på taulag, av naturlige årsaker hehe...

Selv når jeg blåser tilbake synes jeg det danner seg ispropp i slangen. Og flaske er litt styr med, er den i sekken kan det være den ikke fryser så fort men da må taulaget stoppe for at jeg skal drikke...osv. Er den lett tilgjengelig utenpå sekken så fryser den og, iallfall innen vi har nådd toppen...

 

Funka suverent å ha å ha posen inni dunjakken sist, var så fornøgd med å kunne drikke småvarmt vann selv under taulag/ klatring som pågikk i mange timer, men som sagt ble det vanskelig å holde posen på plass når den hadde mindre vannmengde igjen. Rart igrunn at det ikke finnes slik sele, vinterstid og på høye fjell må det vel være folk som savner det samme? Eller har alle dunjakke med kjempestor innerlomme? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan holder dere vannet flytende på timers-lange turer i kulden (med unntak av å ta lengre pause for å smelte snø)?

 

Sjølv brukar eg termos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes?

Jeg er sikkert ikke eneste som har opplevd nada drikke når camelback slangen fra sekken plutselig er pinnfrossen. Sist tur i kulden tok jeg hele drikkeposen inni dunjakken og strammet til nederst på jakken slik at camelbacken ikke gled ut. Det gikk jo bra, eneste i følget på 3 som hadde vann å drikke etterhvert som timene gikk, men ikke til å komme fra at drikkeposen sank sammen som en ball på magen og stadig prøvde å smette ut av jakken :). Da kom tanken om at "drikkepose-holder" må vel kunne skaffes...

 

Vet det er dunjakker med stor mesh innerlomme til å ha drikkesystem i, men jeg tenker meg heller en slags holder man fester med brede strikk rundt skuldrene for eksempel, litt som en GoPro Chest mount harness kanskje. Posen må nødvendigvis bæres foran evt på siden ettersom jeg tenker å ha ryggsekken på som vanlig. Finnes noe slikt å få kjøpt eller må man mekke selv?

 

Hvordan holder dere vannet flytende på timers-lange turer i kulden (med unntak av å ta lengre pause for å smelte snø)?

Tror ikke det krever de alt for store kunnskapene på hverken symaskin eller som klesdesigner å lage en beholder til vannposen med seletøy som du kler på deg under jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camelbak lager noe som heter RaceBak:

 

9XzXxpt.jpg

 

Men min erfaring at slangen fryser veldig fort når det er virkelig kaldt, selv om man prøver å huske på å blåse luft inn hver gang man drikker. Og da må man drasse på ganske mye dødvekt … anbefaler termos :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KJøpte en slik drikkegreie på et forsvarsutsalg. Der er slange og blære isolert. Isolasjon rundt blære har et litt kraftig ytterstoff og har 2 stropper montert som den kan brukes som drikkesekk. Det er ingen lommer eller slikt i den.

Kan jeg sikkert fint ha under dunjakka, har aldri prøvd. Har noe D-ringer på seg så man kan stroppe den på en annen sekk ved behov. Ser bilde av den litt med på denne siden http://www.tv2.no/sporty/tur/dette-brukte-undertoeyet-er-nordmenn-gale-etter-3819347.html

Racebak så egentlig like grei ut, mulig den har litt mindre blære enn den greia jeg har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, likte spesielt ideen Racebak ettersom jeg kun hadde tenkt så langt som å mekke et stroppe-system selv dersom ikke noe tilsvarende allerede var å få kjøpt. Racebak har riktignok posen "feil vei" til mitt bruk (vil bære sekk på ryggen i tillegg) men ved å se denne vesten fikk jeg ideen å bare kjøpe en vanlig treningstopp og sy en tilpasset meshlomme til drikkeposen på magen på denne, inkl noen strikk som holder slangen oppover mot halsåpningen på dunjakka. Det tror jeg blir langt bedre enn stroppesystem som muligens glir eller gnager pga posevekten når 3-literen er fylt opp.

Takk takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.