Gå til innhold
  • Bli medlem

ekspedisjon i femundsmarka


Anbefalte innlegg

hei, jeg og to andre skall på en ekspedisjon inn i femundsmarka nasjonalpark ca 1. august :) vi har tenkt å bruke ca 2 uker på turen. vi skall gå til fots med ryggsekk. vi tenkte å starte ved feragen å gå innover nasjonalparken, vi tenkte å møte nedre muggsjøen, volsjøan, revsjøen, roasten og mange andre kjern og elver, og ned til elgå. noen som vet hvor mange dager dette vil ta ? ( rundt reina ) tips om hva vi burde ta med eventuelt ting vi burde passe på ? og om det er noen som har gått en lignende tur i dette området så kunne jeg tenkt meg å få høre om den :) vi er vant med naturlivet og er ofte på helgeturer i rondane, jotunheimen og kringseteren, men dette er den første skikkelige langturen vår, så jeg tar gjerne imot tips om alt  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er målet med turen vandring har nok Bjarne rett i at dere har god tid.  

MEN: Pakk lett! Sekken har en tendens til å bli tung på de første langturene.

Jeg ville styrt unna de store vannene. Blir fort mange kanopadlere på disse.  

Har selv ligget i leir ved Revsjøen med 7 kanoer + mannskap. 

 

Med en fornuftig pakket sekk er Femundsmarka herlig. 

 

Dersom målet med turen er fisking, ville jeg ikke valgt en så lang løype- det er mye vann å fiske seg gjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

målet med turen er fisking og å besøke vann som er minst mulig trafikert, sjønner at de største vannene er frafikerte. er det noen ruter du vil annbefale som er så urørt som mulig, og som kan gjennomføres på 1.5-2 uker med masse fisking ? :) setter pris på tipsene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært nord for Revsjøen, så der er jeg blank. 

Delene lengst not nord inneholder mest hvitfisk, men tipper dere kan ha ok fiske etter ørret oppover Mugga.  

Går du vekk fra Røa, Roasten og Reva, Revsjøen unngår du mye folk.. Dette er transportrutene for kanofolket.

 

Det finnes flere rapporter med ulike løyper her på forumet, og på flere andre blogger. Søk litt så dukker det opp masse tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel ellers nevne at gammelskogen i Femundsmarka nasjonalpark er fredet, så man skal ikke fyre bål med de døde tyrigubbene... Har forøvrig sett det har vært kjørt ut ved et sted eller to, men vet ikke om jeg nødvendigvis hadde funnet igjen stedet uten å tråle Røa de siste sjøene opp mot Rogen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 14 dager har dere god tid. Hva dere skal besøke kommer litt an på hvor lange etapper dere beregner og hvor mange netter på hver camp.

Nordlige deler og svensk side har mye hvitfisk. Bedre etter ørret i elvene. Ville kansje tenkt på å legge siste del av turen da over Røvolltjønna og andre vann på snaufejellt og så gå til Haugen å ta båt tilbake til Synnervika.

Andre steder som kan besøkes da er f.eks Storfisktjønna, Grøtådalen med Grøtåa. Er og en del vann oppover i det området med ørret/røye. Der er det ikke så mye folk som regel.

Verst er vel nedre deler av Røa.

 

På svensk side er det mange lappvann forresten, ikke alle det er lov å fiske i.

Utsatt ved har jeg sett ved de opparbeide plassene rundt Rogen men vet ikke om noe ellers. Der er det og søppelkasser.

Så på vandring fra Revsjøen og sydover kan dere jo svippe forbi Reva campen ved Rogen på svensk side for å bli kvitt litt søppel som ikke kan brennes, så fortsette nedover langs Røa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "halvpreparat" ved på en del av koiene også, typisk oppstilte tømmerstokker som er nesten sagd over til kubber. Egen separat vedbu på Muggsjølia-koiene f.eks. Jeg vet ikke hva man sier til å hente ved fra koiene dog, men når det gjelder de som er driftet av Statsskog så har jo de interesse i at forholdene ligger til rette for at skogen bevares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle tips og anbefalinger av ruter :) det med at det er mest hvit fisk i nordlige deler har jeg ikke tenkt på, så det var bra jeg fikk klarhet i det :) da prøver vi å finne en utenfor de største vannene. og tar en tur inn på svensk side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er "halvpreparat" ved på en del av koiene også, typisk oppstilte tømmerstokker som er nesten sagd over til kubber. Egen separat vedbu på Muggsjølia-koiene f.eks. Jeg vet ikke hva man sier til å hente ved fra koiene dog, men når det gjelder de som er driftet av Statsskog så har jo de interesse i at forholdene ligger til rette for at skogen bevares.

Veden ved koiene er beregnet til koiebruk. Blir fort tomt om folk begynner å bruke disse til bålfyring! Når det er barmark er det uansett lett å finne nedfallsgreiner som er fine for et lite bål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veden ved koiene er beregnet til koiebruk. Blir fort tomt om folk begynner å bruke disse til bålfyring! Når det er barmark er det uansett lett å finne nedfallsgreiner som er fine for et lite bål.

 

Regnet egentlig med det, og ingen gidder å drasse masse vedkubber så veldig langt avgårde heller, så da ender det mest naturlig opp som koiebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.