Populært innlegg TarjeiSkrede Skrevet 19. mai 2014 Populært innlegg Skrevet 19. mai 2014 (Jeg skrev opprinnelig en lengre turrapport, men når jeg skulle lagre den så feilet det og jeg mistet det jeg hadde skrevet. Så her kommer det en kortere og raskere skrevet rapport). Istedet for å gå meg vill i mylderet i Oslo sentrum velger jeg heller å 'flykte' til Nordmarka og gå meg vill i mitt eget lille enmanns 17. Mai-tog der, i det som vårt land kan være stolt av, vår natur. Så fredag før dagen tok jeg sekken på ryggen og la i vei fra Hakadal. Kveld ved Søndre Måsjøen. Selv om det fristet med bål så valgte jeg å holde bålforbudet, istedet hengte jeg opp lanternen min som ga et hyggelig lys i mørket. Fra Hakadal gikk jeg forbi Elvannet og Kroksund før jeg slo opp telt ved Søndre Måsjøen og nøt en stille og rolig kveld ved siden av vannet. Rotvelt Avenue. Blåstien langs østsiden av Hakloa bærer preg av skogsdrift, rot og mange falne trær. Slitsomt å gå igjennom. 17. Mai våknet jeg opp til blå himmel. Etter at frokosten var inntatt var det på med sekken og starten på mitt lille 17.Mai-tog gjennom marka, i sekken vaiet det et lite flagg. Tanken var å gå til Spålen, men det viste seg å bli litt for ambisiøst, da jeg hadde noen planer om å gå innom noen kjentmannsposter på veien (Plaga og Høyde 614 øst for Søndre Branntjern). Jeg endte opp til slutt opp ved Vesle Sandungen, så ikke så veldig langt unna der jeg startet fra. Men på veien hadde jeg vært innom Trehørningen, Haklokalven (spiste lunsj der, hvor den blå himmelen hadde endret seg til grått og litt småsurt), Skinnskattberget og Branntjernhøgda (hvor jeg møtte på snø verdig et besøk av Tom Stensaker). Jeg hadde tenkt å gå over Branntjernshøgda til Katnosa, men det var fortsatt en god del snø der og ønsket ikke å vasse i den pga min tunge sekk. Utsikt fra Branntjernhøgda. Store Sandungen nedenfor. Lengre ovenfor var det mye snø. Fant en fin teltplass ved Vesle Sandungen i det solen viste sine siste stråler før den forsvant bak en sky og til slutt horisonten. Småfisk gjorde salto opp av vannet og ned igjen. En hyggelig kveld etter en lang tur i marka. Ved Vesle Sandungen. Søndag var det lett dis og overskyet, men klarnet helt opp når jeg satte kursen nedover igjen. Turen gikk videre til Langli og Sørkedalen hvor jeg plukket opp en ny kjentmannspost på veien (Salthulsbroen). Strålende vær og varmt. Kom ned til kaféen hvor jeg ble hentet av bussen, jeg var ikke den eneste på bussen med flagg i sekken på vei tilbake. Søndag og flott vær ved Vesle Sandungen på vei ned til Sørkedalen. Ruten: Fredag: Hakadal - Elvannet - Kroksund - Søndre Måsjøen. Lørdag: Søndre Måsjøen - Trehørningen - Sølvvika - Østre Hakloa - Haklokalven - Skinnskattberget - Store Sandungen - Branntjernhøgda - Store Sandungen - Vesle Sandungen. Søndag: Vesle Sandungen - Langli - Sørkedalen. Tarjei 15 Siter
martin.m Skrevet 19. mai 2014 Skrevet 19. mai 2014 Hei Tarjei. Så synd den lengre versjonen din ble borte da Men det var da absolutt hyggelig lesing i den korte versjonen. Fin stemning med en lanterne på kvelden. Siter
Dag G - Evje Skrevet 20. mai 2014 Skrevet 20. mai 2014 Ser ikke ut som du gikk glipp av så mye på 17. Mai, nei.. Fint å vandre sånn rundt i vårværet. Siter
TarjeiSkrede Skrevet 20. mai 2014 Forfatter Skrevet 20. mai 2014 Hei Tarjei. Så synd den lengre versjonen din ble borte da Men det var da absolutt hyggelig lesing i den korte versjonen. Fin stemning med en lanterne på kvelden. Ja, men lurer på om det skyldes at jeg mistet sesjonen min underveis og at jeg således ikke var logget inn når jeg postet innlegget. Måtte ta en pause fra skrivingen da magen begynte å klage . Ser ikke ut som du gikk glipp av så mye på 17. Mai, nei.. Fint å vandre sånn rundt i vårværet. Følte så absolutt ikke at jeg gikk glipp av noe, tror heller jeg hadde følt at jeg hadde gått glipp av noe hadde jeg holdt meg hjemme. Tarjei 1 Siter
TarjeiSkrede Skrevet 22. mai 2014 Forfatter Skrevet 22. mai 2014 En lengre (og kanskje for lang) rapport om turen kan nå leses på eget ansvar på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/05/kjentmannsmerket-plaga-og-hyde-614-st.html Tarjei Siter
fjellrypa Skrevet 23. mai 2014 Skrevet 23. mai 2014 Fin rapport fra noe som høres ut som en koselig tur. Jeg håper mye av den snøen har smeltet nå, det er jo neeesten en uke siden... for i dag starter jeg en loffetur gjennom Marka og skal ikke gå på ski (selv om jeg er en skielsker av rang Har fri neste uke og begynner i nord, så jeg vil fort merke hvor mye som er tæret bort av siste dagers varme. Siter
+ost Skrevet 23. mai 2014 Pålogget Skrevet 23. mai 2014 En lengre (og kanskje for lang) rapport om turen kan nå leses på eget ansvar på bloggen min: http://tarjeiskrede.blogspot.no/2014/05/kjentmannsmerket-plaga-og-hyde-614-st.html Tarjei Over hodet ikke for lang. Har du en kartfil/bilder over eksakt rute? Mye inspirasjon for egen del her. Siter
TarjeiSkrede Skrevet 23. mai 2014 Forfatter Skrevet 23. mai 2014 Her er ruten jeg gikk, teltplassene er merket med røde sirkler: Tarjei Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.