Gå til innhold
  • Bli medlem

Nå stenges snart fjellet for sesongen


arildgs

Anbefalte innlegg

Annonse
Nå er det de færreste av oss som blir forledet til å tro at fjellet stenger når DNT-sesongen avsluttes. :) Det interessante er å se hvem som faktisk bor på hyttene og som antageligvis snart glimrer med sitt fravær på fjellet :?

http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=5594&fo_id=15

Det må vel leses som at "rypejakta" :wink: er på hell.

Er ikke det litt synd? :cry: Bare gutta på tur, ikke noe flørting, bare mannfolkprat, skryting og røverhistorier . Hvor skal man da legge turen? Er det ingen av dere damene her på forumet som går i fjellet etter 18/9? :D Det kunne isåfall vært kjekt å vite hvor? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nå åpnes endelig fjellet og undertegnedes første tur til Hurrungane for året går av stabelen i morgen.

Fargene er fine, luften klar, været bra og hyttene har masse ledig plass. Det lille som finnes av snø er akkurat nok til at bildene blir kule.

Går dette bra blir det kanskje ny tur neste helg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hvor skal man da legge turen? Er det ingen av dere damene her på forumet som går i fjellet etter 18/9? :wink: Det kunne isåfall vært kjekt å vite hvor? :)

Å joda vi går i fjellet etter 18.9., det er jo da fjellet er på sitt fineste. Flotte høstfarger, slutt på knott og fluer, så klar luft at du "tar på" nabotoppen. Meg finner du på toppene i Trollheimen:-), Vassnebba (Grånebba) på lørdag, søndag foreløpig ikke bestemt, men Hjelmen er et flott "høstfjell". Da ser du tillegg til Trollheimen og Romsdalsfjell også vindmøllene på Smøla. Du er velkommen til å slå følge:-) i helga er det meldt flott vær....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg unna fjellet den uka det er jaktstart... gubben har pakka sekken klar og drar i natt.

Har ikke tenkt over at hyttene lengre sør stenger i september, for hyttene her oppe stenger ikke. (Men da må du bære maten din sjøl... :wink: ) Regner med å ta ungene med på minst et par hytteturer til på denne sida av nyttår. Det er jo nå det virkelig begynner å bli fint å gå! Enig med Haldis i det.

Er ikke så barsk at jeg har prøvd å telte på vinteren, men skal iallefall komme meg på hytteturer i vinter... Terskelen er ikke så høy for å komme i gang med det!

Ønsker alle en høst med flotte turer, enten man er barsk eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Holder meg unna fjellet den uka det er jaktstart... gubben har pakka sekken klar og drar i natt.

Rød caps gjør susen..... Sekken er ikke pakka ennå, men i morgen ettermiddag etter jobb blir vi en mindre her i huset også..., og resten av helgene utover høsten:-)

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg finner du på toppene i Trollheimen:-), Vassnebba (Grånebba) på lørdag, søndag foreløpig ikke bestemt, men Hjelmen er et flott "høstfjell". Da ser du tillegg til Trollheimen og Romsdalsfjell også vindmøllene på Smøla. Du er velkommen til å slå følge:-) i helga er det meldt flott vær....

haldis

Takker for tilbudet, men må nok desverre avstå :) . Har tenkt å komme meg opp i fjellet neste helg. Er nysgjerrig på Gausdal Vestfjell området. Har ikke gått noe særlig der, til tross for at det er greit å nå dit på en helg (for meg som bor i Østfold).

Ellers må jeg bare slutte meg til det som sies om høsten og fine farger. Jeg var på Hafjell forrige helg og her var høstfargene kommet for fullt... flott! :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg bare slutte meg til det som sies om høsten og fine farger. Jeg var på Hafjell forrige helg og her var høstfargene kommet for fullt... flott! :wink: .

Jøss, i Visdalen og på Spiterstulen var det ikke mye til farger ennå forrige helg. Der var det fortsatt mest sommerlig.

Det kan det ikke sies om fjellet nå denne morgenen. Kameraet på Eidsburgarden viser at vinteren nærmer seg, med nysnø til litt ovenfor Bygdin:

http://www.jvb.no/jvbcam.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nordvestlandet de siste dagene er det bare været som har minnet om høst :wink: Når det letter ser vi om det har skjedd noe med fargene :D Og det blir i morgen :)

Tirsdag ettermiddag var det nærmere 17-18 grader (shortsvær 8)) og høstfarger i Moldemarka; gule myrer, rødlig lyng og gjørmete stier :?

Høsten er her, og fjellet stenger aldri :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda vi går i fjellet etter 18.9., det er jo da fjellet er på sitt fineste. Flotte høstfarger, slutt på knott og fluer, så klar luft at du "tar på" nabotoppen. Meg finner du på toppene i Trollheimen:-), Vassnebba (Grånebba) på lørdag, søndag foreløpig ikke bestemt, men Hjelmen er et flott "høstfjell". Da ser du tillegg til Trollheimen og Romsdalsfjell også vindmøllene på Smøla. Du er velkommen til å slå følge:-) i helga er det meldt flott vær....

haldis

Trollheimen är ett av de två sydnorska områden (Dovrefjell är det andra)

jag käänner till

där man är helt oberoende

av sommarbroar för att genomföra en tur (utom kanske tidigt på säsongen, vad vet jag).

Men, t ex Brehiemen, Jotunheimen, när dras broarna in? Samtidigt som hyttene

stänger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høyrest "dramatisk" ut, når DNT "stenger fjellet", når dei stenger dei betente hyttene. For urovekkjande mange oppfattar områda rundt dei betente fjellheimen, som heile den norske fjellheimen. Så når dei betente hyttene er stengt, trur mange at dei ikkje kan gå til fjells, eller kanskje endåtil trur at dei ikkje har lov til å gå til fjells. Tullar eg? Eg er redd for at eg ikkje gjer det, for dette er ein myte som dessverre har slått rot hjå ein god del folk.

Nei, heldigvis stengjer ikkje fjellet nokosinne. Mange oppfattar til og med at det ikkje er lov til å gå i skog og fjell under jakta, men det er óg ei misoppfatning. Sjølv var eg på tur i høgda i går, der det var bitte litt nysnø høgast oppe, (over 1200 m.o.h. midt i Stølsheimen, med utsyn mot stolte Store Skagastølstind og Fannaråki milevis unna). Fjellet er alltid ope, sjølv om dei betente hyttene er stengde. Mange sjølvbetente og ubetente hytter er opne heile året, samt sjølvbeteningskvartéra på nokre av dei betente hyttene. I Stølsheimen er alle hyttene opne heile året. Fjellstyre og skogstyre har óg eindel tilgjengelege hytter og koier heile året.

Nei, alt fjell i Norge er ope, både på stiar og utanfor allfarveg, toppar og dalar, brear og fjellveggar, og det heile året. Så får det våga seg at betente hytter er stengd om vinteren med unnatak av jule-, vinterferie- og påskeferie-sesongar. God tur til fjells heile året.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.