Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger fjellski med kortfelle smøring?


FjellDude

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål ang. fjellski og smøring.

Når dere bruker fjellski og går utenfor løyper med kortfeller, bruker dere noen former for smøring da?

Oppnår mann noe gli med kortfeller og hva er å anbefale når pulk skal trekkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Amundsen og Ingstad. Amundsen glir brukbart, Ingstad ikke.  Avhenger dog litt av føret og bredden på fellene. Til pulktrekking synes jeg Amundsen fungerer greit med kortfeller, men jeg ville ha foretrukket dem enda stivere.  Fellevoks reduserer ising og gir litt bedre glid, Mohairfeller glir bedre enn syntet, men er dyrere og ikke like slitesterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På null og kalde fører bruker jeg smøring og evnt. kortfeller ved behov oppå smøring. 

På varmere klisterføre prøver jeg å velge rett og slett for å slippe for mye griseri :)

Bruker nylonfeller og felleimpregnering og oppbevarer fellene med limsidene mot hverandre.

 

(Edit: Har Amundsen og Nansen ski hvis du lurer på spenn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker F4 glider på både ski og feller. Skia får bedre glid og dessuten ungår man ising/klabbing i fellene. Bruker denne typen som kommer på metallboks og tåler kulde bedre enn plastboksene. Man kan bruke fellevoks, men siden jeg har med glider alikevel og det gjør jobben på fellene også, er det kjekt med bare en boks.

http://www.swix.no/eway/default.aspx?pid=279&trg=MainPage_6266&MainContent_6254=6266:0:24,2934&MainPage_6266=6273:84053::0:6272:1:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har breidablikk ski selv. Er vel samme som ingstad menuten stålkant. Bruker 35mm kortfell som er kuttet ca 10 cmfør hæl. Glir ikke bra nei. Så på vanlig blåføre så smører jeg hellermed voks. Med lavt smørespenn sitter det bra og glid er klart bedre enn med fell. Blir så klart ikke like god glid som langrennski. Brukt både fellevoks og swix f4, glir vel ikke så mye bedre. På klister føre avhenger det om det er hardt elleer bløtt. Klister på hardt og fell på bløtt. Jeg har frest inn såla litt der fellen festes da den metalldingsen bremser mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.