Popular Post REs Posted October 1, 2013 Popular Post Share Posted October 1, 2013 Min kone har i lenger tid klaget over en del små fluer som til stadighet dukker opp alle steder i huset hvor det konsumeres mat. Vi har et kjøkken hvor hovedmengden av mat blir tilberedt og konsumert, pluss at vi har en kjellerstue med kjøkken til hvor en del ungdommer til stadighet sitter foran to til tre digre tvskjermer og spiller og spiser pizza og diverse andre mer eller mindre usunne hurtigmat retter bed diverse drikkevarer til. Spesielt i kjellerstua er det nok så som så med rydding og renhold siden ansvaret for dette her ligger 100% på brukerne. Flere metoder er forsøkt, f.eks. skåler med eddik med en dråpe zalo som visst nok skal vær det beste. Fangsten her på en uke ble 0.0 fluer. Rødvin ga en flue, men en skvett billig hvitvin i et glass ga et brukbart resultat. Men fluene forsvant ikke av den grunn. Så var det at husets jeger og friluftsmann ble rådspurt. Med mine kunnskaper om jakt og fangst skulle det vel ikke by på særlige problemer å fange noen fluer. Jeg har også noen års erfaring fra birøkt og det har også gitt meg en del kunnskaper om insektenes liv og levned. Fellene ble ganske enkelt laget av tomme brusflasker av plast. Toppen ble skåret av og satt tilbake i flasken med åpningen ned mot bunnen. Åpningen er litt for stor så den ble innsnevret med en bit papir formet som en spiss og tapet på den opprinnelige åpningen. Hullet ble da akkurat stort nok til at en liten flue kunne komme gjennom. Så ble fellene matet med litt gamle bananrester og plassert der hvor flueplagen var størst. Tre dager senere var det full fest i alle fellene og ingen fluer igjen i rommet. Så ble fellene plassert i fryseboksen natten over og så var problemet ute av verden. Nå, ca. en uke senere er det fremdeles ingen fluer å se så effekten av fangstmannens innsats må ha vert bedre enn all verdens kjerringråd både fra internett og ukeblader. http://no.wikipedia.org/wiki/Bananflue 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.m Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Fiffig løsning på et jaktproblem REs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gal Krokfot Posted October 1, 2013 Share Posted October 1, 2013 Så no har den brave jegar ordna kjøtt til vinters? Edit: Tyrkleif Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REs Posted October 1, 2013 Author Share Posted October 1, 2013 Så no har den brave jegar ordna kjøtt til vinters? Edit: Tyrkleif Ja, insekter skal visst være ganske rikt på proteiner har jeg hørt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skaukraft Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Fikk dette rådet en gang: Gå ut i skogen og plukk et par store fine fluesopper. Kutt fluesoppen i sukkerbitstore terninger og legg dem i ei skål. Strø over sukker og hell melk i skåla til det nesten dekker soppterningene. Sett skåla et eller annet sted i området der flueplagen er størst. Fluene klarer ikke å motstå den søte melken og slurper i seg godsakene, og så dør de..., som fluer... Det må selvfølgelig utvises litt sunt folkevett når man håndterer soppen, og gjerne ikke bruke brødkniven til å dele opp soppen. Gummihansker kan også være lurt. Og skåla bør settes slik at ikke små to- og firbeinta får tak i fristelsene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindap Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Det spørs hvor fluene stammer fra og om du ikke kan unngå dem. Jeg har tidligere hørt at de ofter sitter som små egg på utsiden av fruktskall. I butikken blir frukten oppbevart temmelig kaldt. Hjemme står frukten på romstemperatur og da klekker eggene. Det skal visst nok hjelpe å vaske fruktene med en gang når den kommer inn i huset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
REs Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Det spørs hvor fluene stammer fra og om du ikke kan unngå dem. Jeg har tidligere hørt at de ofter sitter som små egg på utsiden av fruktskall. I butikken blir frukten oppbevart temmelig kaldt. Hjemme står frukten på romstemperatur og da klekker eggene. Det skal visst nok hjelpe å vaske fruktene med en gang når den kommer inn i huset. Mye er nok gjort hvis du ikke har mat og frukt liggende åpent rundt om på kjøkkenet eller andre steder. Egg og larver fra disse fluene er så små at du nesten ikke ser dem og de kan leve på alt fra potteplanter til frukt og brødsmuler. Vi kildesorterer avfallet og da har vi en liten brun avfallsbøtte med organisk avfall i skapet under vasken. Det er lokk på den, men dette lokket er ikke tett nok så jeg regner med at det kommer en del fluer fra denne. Nå blir den tømt hver kveld og jeg håper at det hjelper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts