Gå til innhold
  • Bli medlem

Hekta på tur:) Tur til Femunden


stian med sekken

Anbefalte innlegg

Etter å kjøpt meg nytt telt,et Hilleberg Allak har jeg blitt litt "hekta" på tur i skog og mark. Storkoser meg på tur med Allaken min, og prøver å komme meg ut så fort det lar seg gjøre. Har nå lyst til å ta meg en 3 dagers tur til Femundsmarka med en kamerat. Har tenkt å dra fra Oslo på torsdag kveld og retunere på søndag kveld. Var på en tur med båten "Femund 2" i sommer, og fikk veldig lyst å ta meg en tur til disse omgivelsene etter å sett alle markatravere som hoppet på båten på forskjellige steder på vei eller hjem fra endt tur. 

Jeg har ikke tenkt meg på noen fiske eller kanotur. Bare en fjelltur med sekken og teltet. Noen som har noen gode forslag på en slik tur i Femundsmarka? Blir takknemlig for forslag og ideer. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er enkelt nok å hoppe av båten ett sted, gå en tur å komme tilbake på båten et annet sted. Du må sjekke hva du vil. Mellom Røa og Store Svuku er det en del åpent fjell. Nord for Røa er det mye skog. Begge deler har sine sjarm. Hvis du skal ha gode fiskevann, gjelder det å ikke gå på de mest trafikerte stiene. 

Vet du at du kan komme med buss til Elgå?

 

Hvis du vil ha et rolig fjellområde, kan du også gå på oversiden av femunden, Bufjellet. Men jeg er ikke imponert over fisket der foreløpig. Men det er lite folk. Som i Femund nasjonalpark er det mye stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 1: Haugen-Røvoltjønna-Nedre Roasten-Kløfthåtjønna.

Dag 2: Kløfthåtjønna-Rogshåen-Skebrofjella-Fautbua

Dag 3: Fautbua-Langegtjønna-Røvollen-Røa

Dette er en flott tur med passe lange dager og du får variert terreng, to fjellpartier og en opplevelse av hjertet av Femundsmarka. Stort sett går du på stier, mest merka stier og litt umerka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å kjøre bil fra Oslo Lindap så det er ikke noe problem å komme til Elgå eller Synnervika. Dette skal heller ikke være noen fisketur, men rett og slett en vandretur med masse naturopplevelser og livskvalitet. 

 

Jeg tror jeg vil prøve meg på turen din Lars. Høres ut som en perfekt tur for meg. Akkurat noe sånnt jeg tenkte på. Nå er det bare å dra å kjøpe kart, og starte planleggingen. Tenkte å dra siste helgen i august. Har du noen forslag på campplass første natten før vi tar båten på fredags morgen? Går det greit å campe i Synnervika? Kan også campe andre steder da vi har bil. 

 

Takker for innspill og forslag fra dere begge og alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var i synnervika for noen uker tilbake var det noen som campet der på gresset ved siden av der båten blir parkert for vinteren. Det så ut som et noenlunde flat område, men ligger godt synlig for de som kommer forbi og rett ved siden av en lite trafikert vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dag 1: Haugen-Røvoltjønna-Nedre Roasten-Kløfthåtjønna.

Dag 2: Kløfthåtjønna-Rogshåen-Skebrofjella-Fautbua

Dag 3: Fautbua-Langegtjønna-Røvollen-Røa

Dette er en flott tur med passe lange dager og du får variert terreng, to fjellpartier og en opplevelse av hjertet av Femundsmarka. Stort sett går du på stier, mest merka stier og litt umerka.

Har nå gjennomført denne turen. Må bare takke for kjempefint turforslag. Fulgte turen fra punkt og prikke. Det var en fantastisk tur med mye variert natur. Brukte 3 dager, men turen kunne godt vært utvidet til 5 dager. Det ble i snitt ca 10 timers gange inkludert noen matpauser etc. Hadde varierende vær. Fredagen var noe overskyet, men god temperatur. Vi startet på Haugen i 10.30 tiden og var fremme ved Kløftertjønna i 20 tiden. Da hadde vi hatt en god pause ved Roasten. Dag 2 ble det regn, hagt og mye vind. Nokså kaldt over Skebrofjella, men jammen godt Fautbua var ledig. Fikk fyrt i ovnen, tørket klær og varmet oss godt til neste og siste etappe. Startet dag 3 kl 07.00. Dette for at vi skulle nå båten som gikk fra Røa kl 14.00 Siste dag var fantastisk med sol og flott natur. Vi ankom ferigekaja et kvarter før båten kom. Godt beregnet.  Gleder meg til neste tur til Femundsmarka. Da tror jeg jeg vil prøve en kanotur.

 

Igjen. Takk for fantastisk turforslag:) Har blitt hekta på Femunden.......

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gjennomført denne turen. Må bare takke for kjempefint turforslag. Fulgte turen fra punkt og prikke. Det var en fantastisk tur med mye variert natur. Brukte 3 dager, men turen kunne godt vært utvidet til 5 dager. Det ble i snitt ca 10 timers gange inkludert noen matpauser etc. Hadde varierende vær. Fredagen var noe overskyet, men god temperatur. Vi startet på Haugen i 10.30 tiden og var fremme ved Kløftertjønna i 20 tiden. Da hadde vi hatt en god pause ved Roasten. Dag 2 ble det regn, hagt og mye vind. Nokså kaldt over Skebrofjella, men jammen godt Fautbua var ledig. Fikk fyrt i ovnen, tørket klær og varmet oss godt til neste og siste etappe. Startet dag 3 kl 07.00. Dette for at vi skulle nå båten som gikk fra Røa kl 14.00 Siste dag var fantastisk med sol og flott natur. Vi ankom ferigekaja et kvarter før båten kom. Godt beregnet. Gleder meg til neste tur til Femundsmarka. Da tror jeg jeg vil prøve en kanotur.

Igjen. Takk for fantastisk turforslag:) Har blitt hekta på Femunden.......

Flott at dere hadde en bra tur. Noen bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg vurderer å ta en tur til Femunden til sommern. Skal i såfall overnatte i telt, men ser at det er en del åpne koier ol i området som tilhører Statskog. Om det blir skikkelig dårlig vær, så er det jo koslig å få tørka litt klær og tatt en overnatting i en av disse, men hvordan er det med hund i disse koiene/buene (selvfølgelig bare på gulvet)? Er det forbudt? Dårlig gjort? Helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig at hunder overnatter i hyttene. I Langmyrbua fikk vi selskap av to hyggelige menn og 6 flotte hunder. 4 av hundene lå inne i hytta, og 2 ute og det gikk helt greit. Den ene av hundene hadde spist for mye lemen og hadde et uhell om ettermiddagen i en av sengene. Lakenet ble tatt av og brent, null problem etter god lufting av bua :D

Vi benytter oss av koiene og har med laken selv, tettvevde og lette. Silke/sateng kan bruken, men er altfor glatt å ligge på synes vi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanlig at hunder overnatter i hyttene. I Langmyrbua fikk vi selskap av to hyggelige menn og 6 flotte hunder. 4 av hundene lå inne i hytta, og 2 ute og det gikk helt greit. Den ene av hundene hadde spist for mye lemen og hadde et uhell om ettermiddagen i en av sengene. Lakenet ble tatt av og brent, null problem etter god lufting av bua :D

Vi benytter oss av koiene og har med laken selv, tettvevde og lette. Silke/sateng kan bruken, men er altfor glatt å ligge på synes vi. 

 

Supert! Jeg har dem ikke i sengene da :) Belager meg på telt, men sånn til tilfelle alt blir vått, så er det jo godt å ta ei natt i  en sånn hytte og få tørka litt opp :)

 

Begynner å bli skikkelig frista til å dra til Femunden til sommern...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er vanlig at folk lar hundene ligge i sengene, den jeg snakket om lurte seg oppi en seng mens vi tobente satt ute rundt bålet. 

Men nå bærer madrassene preg av så ymse bruk, så eget laken er å foretrekke!

Har ikke sett noe oppslag om at hunder skal være ute iallfall, så det går nok greit at de sover inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.