Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp meg å velge mellom teltene mine!


Nidarosa

Anbefalte innlegg

....

Jeg har til og med tørket våte klær, i innertelt (uten varme), mens det sprutregnet ute. (Må poentere at det var to personer, som avga varme og det var sommertid) Og se dere ikke blind på dette med veldig god tetthet (vannsøyle). Selv telt med gode og fornuftig plasserte ventiler, må "puste" gjennom ytterduk, så her er det et kompromi. Norske produsenter vet rimelig godt, hvor grensen bør ligge for våre telt.

 

Det er luftfuktigheten som avgjør om du kan tørke klær i innertelt uten varmekilde. I situasjonen du nevner må det ha vært tørt vær ganske lenge, og nylig begynt å regne, slik at uteluften fremdeles var tørr.

 

Når det gjelder pustende ytterduk i telt, så er det feil. Ytterduken puster ikke i feks helsporttelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Det er luftfuktigheten som avgjør om du kan tørke klær i innertelt uten varmekilde. I situasjonen du nevner må det ha vært tørt vær ganske lenge, og nylig begynt å regne, slik at uteluften fremdeles var tørr.

 

Når det gjelder pustende ytterduk i telt, så er det feil. Ytterduken puster ikke i feks helsporttelt.

Selvførlgelig vil tørrvær hjelpe, ved tørking av våte klær i et fjelltelt. Men da hadde jeg nok ikke nevt noe om dette. Da tørker jo klærne bedre ute. :) Jeg har ved flere annledninger tørket våte klær (dvs impregnerte ytterklær og våte sokker), i fjell telt alla "Rundø 3" fra Helsport, mens det regnet ute. Teltet er desverre utgått, etter å ha vært i produksjon i flere ti-år. Det nærmeste nå, er "ekstrem" teltene til Helsport. Men, de har andre som også er bra. Og det er andre bra produsenter.

 

Angående tørkingen, første gang jeg forsøkte. Vi var to stykker på kanotur og våre ytterklær ble våte, i økende regnvær.  Vi la de våte klærne i ytterteltet og tok så inn et plagg, om gangen og hang opp på snor, oppunder innerduken. Og tørket greit to bukser og to jakker, i løpet av noen timer på en dag, mens det regnet ute. I perioder ganske kraftig. To personer gir varme (i et lite telt, sommerhalvåret) og et telt som puster (bl.a. med gjennomlufting, fra to ventiller i ytterduk), så forsvinner også fuktigheten både fra innertelt og yttertelt.

 

På de fleste moderne telt, så puster også ytterduken! Det er en grunn til, at det ikke blir brukt difusjonstett ytterduk (tett plast/pvc) og grunnen er at ytterduken også skal puste. Hjelper kanske ikke så mye i regnvær, men likevell. Så telt som har en FOR høy "vannsøyleverdi", er etter min mening ikke av det beste.

 

Noe av grunn til, at jeg kommenterte det jeg mener er dårlige telt, er slike ting som ofte går igjen på dårlige telt og da er det ofte også andre mangler. Men kan nevne noen punkter, jeg så av bildene. Manglet ventler i begge ender, på ytterduk. For få pluggfester mot bakke og få bardunfester! Til et fjelltelt ønsker jeg også en "kappe" nederst på ytterduken, da er det mulig å legge stein, jord, snø, o.l. på kappen, så det ikke blåser rett under ytterduk og direkte i innerduk. Det er betydelig forskjell på innetemperatuen, i et telt som ikke får skjermet for vind ned mot bakken og et uten slik skjerming. Spessielt når det er rundt null grader og sterk vind, som kuling, eller liten storm.

 

I dårlige telt kan det bli unødig varmt, på varme dager. Og det kan bli fuktig i innerteltet. Samt at det kan bli kaldt, når teltet ikke beskytter mot vind helt ned mot bakken. Telt blåser i stykker, eller "kollapser", på grunn av dårlig sikring til bakken/grunn, kanskje også dårlig feste i bakken. Alle telt kan vær brukbare, i godvær. Men det er ved høy varme og i dårlig vær, en merker forskjellen.

 

Personlig så ville jeg aldri kjøpt et fjelltelt, som jeg ikke kjente (eller fått anbefalt, av personlig kjente friflutsfolk), på internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.