Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny Garmin GPS: Garmin Monterra


qwer993

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...
Annonse

Fristande sak, men må sjekke meir. - Trur den køyrer Topo-karta, ettersom dei er del av inntektsgrunnlaget for Garmin. 
Android og Google Apps må gi mange muligheiter, f.eks "Norgeskart" og andre gratiskart med høg oppløysing. Men uten mobil-funksjon er vel ikkje slikt tilgjengelig likevel. Ser ein kan bruke "egendefinerte" kart også. 
- Tru om den fungerer bra med hanskar..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet ikke helt om jeg ser poenget med Android på GPS'en? Muligens for enkelte turtilpassede apps og kanskje spotify, men uten telefon på den så virker det mest bare litt gimmick. Hadde den derimot hatt telefon i tillegg og aller helst satelittkommunikasjon også så kunne vi heller snakket. InReach har jo kommet med en satelittmessenger med GPS, men der virker GPS funksjonalitet ganske dårlig sammenliknet med Garmin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette:

Access all your favorite outdoor-related Android apps like: PeakFinder, star constellation charts, ballistic calculator and more using Google Play. You can even access professional apps like construction estimators and ArcGIS® to extend some office functions to the field. The rugged and durable Monterra has the power and flexibility to go anywhere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den støtter alle android-apper fra Google Play, men man kan kun nyttegjøre seg av dette når den er tilkoblet WIFI og ikke med mobildata. Det begrenser jo bruksområdet litt, da man må laste inn kart på forhånd og ikke kan oppdatere underveis (eksempel norgeskart og yr). Men at dette er et spennende skritt i utviklingen, er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt fornøyd med min eTrex 30 selv om det er blant de enklere modellene. Fordelen kontra de større er lavere vekt og lengre batteritid. Litt liten skjerm, men mer enn stor nok til å se hvor mann er og til en viss grad planlegge videre rute. Til sistnevnte er uansett et vanlig kart mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Dal-z

Har du GPS fra før? Om ikke, er Garmin GPSmap 62, nå etterfulgt av 64 velprøvd og en GPS mange er fornøyd med, undertegnede inkludert. God på satelittmottak, batteritid og lyssterk skjerm. Siden den ikke har trykkskjerm foretrekkes den av mange vinterstid da man slipper å ta av vottene eller bruke spesialhansker for å benytte skjermen. Jeg tror XXL har best pris nå http://www.xxl.no/villmark/turutstyr/gps-kart-og-kompass/garmin-gpsmap-62s-nordisk-versjon/p/1070801_1_style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men hvordan selve kartet ser ut er avhengig av om du har topo kart eller andre typer kart? så kartet ser ikke ut slik som på ut.no selv om du eksporterer gpx-filer derfa? (gpx filene inneholder kun hytte/rute/sti/etc info?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, men hvordan selve kartet ser ut er avhengig av om du har topo kart eller andre typer kart? så kartet ser ikke ut slik som på ut.no selv om du eksporterer gpx-filer derfa? (gpx filene inneholder kun hytte/rute/sti/etc info?)

 

GPX filen inneholder kun rute og eventuelle waypoints som er langt inn langs ruta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. GPX-formatet godtar kun punkt, linjer og polygon og ikke bilder. Du er avhengig av et bakgrunnskart (Topo Adventure, Pro, Norgeskart osv) for å få kartet til å se ut som ut.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for gode svar. men jeg er fremdeles ufattelig usikker på hvilken modell som passer meg best. Monterra, 64 eller 600 er de tre jeg anser som aktuelle.

:no:

du kan jo sjekke litt på groundspeak forum

forums.groundspeak.com/GC/?showforum=11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Veldig godt fornøyd med min eTrex 30 selv om det er blant de enklere modellene. Fordelen kontra de større er lavere vekt og lengre batteritid. Litt liten skjerm, men mer enn stor nok til å se hvor mann er og til en viss grad planlegge videre rute. Til sistnevnte er uansett et vanlig kart mye bedre.

 

Hvordan synes du den er å bruke på høst/vinter? Tenker da på at det fort blir vått og kaldt og av og på med vanter eller ha kalde/våte fingre...... Skal gå til innkjøp av en håndholdt GPS selv nemlig så greit å få dine synspunkter siden du er over snittet erfaren på dette her :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan synes du den er å bruke på høst/vinter? Tenker da på at det fort blir vått og kaldt og av og på med vanter eller ha kalde/våte fingre...... Skal gå til innkjøp av en håndholdt GPS selv nemlig så greit å få dine synspunkter siden du er over snittet erfaren på dette her :-)

 

Klarer å bruke den med vindvottene på, hender det kan bli noen feiltrykk, men ikke noe stort problem.

 

Skal jeg si noe negativt om den så er det som sagt liten skjerm og den er noe treg å starte. Er også treg om en skal zoome mye ut og finne nytt område, men det gjør mann jo sjeldent på tur uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer å bruke den med vindvottene på, hender det kan bli noen feiltrykk, men ikke noe stort problem.

 

Skal jeg si noe negativt om den så er det som sagt liten skjerm og den er noe treg å starte. Er også treg om en skal zoome mye ut og finne nytt område, men det gjør mann jo sjeldent på tur uansett.

 

Ok - hva med kart, er det dyrt og er de oppdatert nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - hva med kart, er det dyrt og er de oppdatert nok?

 

Du kan bruke frikart.no sine kart. Evt kan du bruke statkart sine kartgrunnlag og lage kartfilene selv (har ikke prøvd det selv). Frikart sine mangler noen vann og vassdrag. Stiene og høydekurvene er imidlertid rimelig nøyaktige.

 

Garmin sine egne kart er dyre (1000 - 1300 pr kart), men veldig nøyaktige. Har selv kjøpt Topo Premium for Hardangervidda. Siden en der får et Premium kart som dekker hele vidda fra Haukeli - Finse så synes jeg det var verdt det. Premium er veldig detaljert og alt av ruter er tegnet inn. Topo Adventure har jeg for Finnmark og det er også mye bedre enn Frikart. Her i Rogaland har jeg foreløpig nøyd meg med frikart sitt norgeskart og mann finner jo ut hvor mann er da også, men er veldig greit å ha papirkart i tillegg (det bør mann jo ha som backup uansett da)

 

Er forøvrig samme kart som brukes på alle garmin gpser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Frikart kompatibelt med UT.no, eller spurt på en annen måte - visere DNT stier og hytter?

 

Ja, de fleste rutene og hyttene til turistforeningen ligger inne.

 

Du kan laste ned Garmin Basecamp gratis fra garmin.no, installere kartet fra frikart på den, så ser du nøyaktig hvordan kartgrunnlaget vil være på gpsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.