Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det uforsvarlig å padle kano i Nærøyfjorden ?


opas

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har tenkt å kjøpe en kano for rekreasjon og teltturer. Hadde først tenkt å kjøpe kajakk men da turene kommer til å være med to-tre personer om bord regner jeg med at en kano vil være like greit.

 

Jeg er helt fersk i denne sammenhengen og leser steder her inne at det kan være livsfarlig å padle kano. Jeg tenker alltid at alt er livsfarlig om man ikke tar forhåndsregler. Vi kommer selvfølgelig alltid til å ha flytevest på og kommer til å padle nært land.

 

Kommer mest til å bruke kanoen i stille vann men har alltid drømt om å padle i Nærøyfjorden. Dette er jo en "sjø" med dertil hørende mulig båttrafikk. Mulig jeg spør dumt men er slike steder helt uegnet for kano?

Hvor går egentlig grensen for hva man kan benytte en kano til , hvis en slik grense er mulig å illustrere?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beror helt på vädret.

Tänk på att det är en fjord, och att det på soliga dagar nästen helt säkert kommer att uppstå termiskt driven vind. Den kan bli ganska stark. Inte så värst farligt egentligen, men bra att tänka på. Det kan också bli fallvindar från bergen på kvällen, när en massa kalluft rinner ned i dalgången. Även denna kan vara stark i en del dalgångar.

Så värst farligt är det väl inte, men det kan vara väldigt besvärligt att paddla mot vinden, och det kan drivas upp en del vågor. Det är dock vanligt att folk paddlar kajak på Nærøyfjorden så det skall inte vara några konstigheter. Det kan dock vara bra att ha i minnet att ovanståeende kan inträffa när man paddlar på fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beror helt på vädret.

Tänk på att det är en fjord, och att det på soliga dagar nästen helt säkert kommer att uppstå termiskt driven vind. Den kan bli ganska stark. Inte så värst farligt egentligen, men bra att tänka på. Det kan också bli fallvindar från bergen på kvällen, när en massa kalluft rinner ned i dalgången. Även denna kan vara stark i en del dalgångar.

Så värst farligt är det väl inte, men det kan vara väldigt besvärligt att paddla mot vinden, och det kan drivas upp en del vågor. Det är dock vanligt att folk paddlar kajak på Nærøyfjorden så det skall inte vara några konstigheter. Det kan dock vara bra att ha i minnet att ovanståeende kan inträffa när man paddlar på fjord.

 

Takk for rask tilbakemelding Johan !

Dette var nyttig informasjon som jeg vil ta med meg videre. Greit var det også å høre at jeg ikke er den eneste som eventuelt padler kano på fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe erfaring med kano og robåt i området. 

 

Som @Johan2000 skriver kan det være et par utfordringer med vind i de trange sidearmene av Sognefjorden. Om en sammenligner gamle trebåter brukt i området og Nordlandsbåten vil en se at det er et ekstra bord over ripa. Dette er på grunn av krappe bølger som kan komme på grunn av termiske-/fallvinder. Om du er litt obs er ikke dette noe stort problem. 

 

Ellers kan enkelte av båtene og cruisefergene i området lage noen bølger. Greit å ikke få disse fra siden, men de er såpass lange og bryter ikke så surfing er fullt mulig :)

Men det er ikke mye båttrafikk, og farten er som regel så lav at du rekker å gå i land og finne frem matpakka før bølgene kommer. 

 

Den største utfordringen om du padler med en kano, er at det er tungt å få båten til land om dere skulle velte. Skjer dette litt utpå fjorden, og dere må bruke lang tid på å svømme til land og å berge farkosten er det lett at ting forsvinner. Så enten helt ved land eller to farkoster slik at kameratredning er mulig. Vannet er også relativt kaldt inne i Sognefjorden, selv på sommeren.

 

Forøvrig så er en tur fra Underdal til Gudvangen, med en obligatorisk tur opp til Stigen, en fin tre dagers tur i området.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.