Gå til innhold
  • Bli medlem

Vonde fotblad venr tilbake.


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, da gikk jeg i skapet å fant fram mine gamle fjellsko i skinn. De har stått å tørket ut i noen år, så jaggu måtte jeg ikke angripe dem litt med minkolje.

De ble drukna i flere omganger i olje, til de begynte å avvise svineriet, så nå er de myke og mørke i skinnet igjen.

Så kom problemet:

Når jeg nå er på dagsturer igjen med medium oppakning, så kommer intense smerter under begge fotbladene, sidedisse går over ett par timer etter jeg har stoppa, så tenker jeg som så at dette er slitasjesmerter og tar det hele med ro.

Jeg har nå gått slike turer i flere uker, men smertene gir seg ikke. (Passer på å hvile en dag eller to etter hcer tur da, hvertfall til smertene er borte). Og da begynner jeg å lure på om det er mulig at føttene mine har forandra seg i løpet av de 7-åra disse skoa har stått på hylla??

Er slikt mulig?

Når jeg starter hver tur er det som å gå på skyer.. jeg har tilmed invistert i tekniske såler som passer for min type fot. Men etter 4 timers trasking holder jeg på å dævve...

Er dette utrente føtter det er snakk om igjen, så skulle da visseligedette her ha blitt noe bedre???

Skulle kjøpe nye støvler jeg da jeg kom på at disse sto i skapet, så penger spart...o.s.v..

Men nå er jeg usikker...

Vantfolk som har tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke hatt så ye slike problemer når jeg går i støvler og er på tur.

Men jeg har hatt noe tilsvarende i andre situasjoner. Bl.a når jeg har startet landeveissesongen på sykkel så har jeg ofte blitt rimelig om under føttene etter en stund. Da er det h...... vondt når jeg går av syklen og vondt å gå. Det avtar etter noen minutter og blir borte etter 10-15 min. Har og hatt slike tendenser når jeg begynner skisesongen. Ikke så mye i klassisk men i skøyting, spesielt etter jeg kjøpte nye støvler.

Er nok mye en tilvendingssak.

Har du ikke brukt støvelen eller lignende på lang tid vil det nok være lett at beina sier fra litt i starten. Så det er vel ikke å anbefale å starte rett på mange timers tur. Når jeg skal igang med fjellstøvelen for sesongen så pleier jeg ta de til og fra jobb et par dager. Blir jo rimelig svett på beina i løpet av dagen men synes det fungerer å få gått de til litt før jeg drar på tur.

Slike såler kan jo ha forskjellig oppbygning så du får en litt annen vinkel i foten mot underlaget enn sko/støvler du bruker til vanlig. jeg har to sett såler til mine støvler. Det ene settet som fulgte med går jeg litt mer på hælen enn de andre da de ikke bygger opp så mye. Når mine støvler var nye testet jeg litt forskjellig såler. Merket fort at jeg fikk et annet tråkk og foten blir litt raskere sliten første tur etter skifte,elv om det bare var en times tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter midt under foten som regel  og mot tåballene. Gjør vondt og litt en brennende følelse. Hælen er ikke involvert.

Har du nok plass i skoen? så du ikke bruker for tykke sokker så den sitter for trangt? Da blir fleksibilitet inni foten dårligere. Jeg merket det ekstra godt på sykling hvis jeg hadde strammet skoene mer enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 jeg har tilmed invistert i tekniske såler som passer for min type fot. Men etter 4 timers trasking holder jeg på å dævve...

Er dette utrente føtter det er snakk om igjen, så skulle da visseligedette her ha blitt noe bedre???

 

Jeg gikk ifra forsvarets M/77 over til noen Hagløfs Grym. Det fulgte med noen SOLE-såler til hagløfsskoene som ga meg de samme smertene som du beskriver. Løsningen ble å bytte Sole-sålene med noen nye ullfiltsåler. Da forsvant smertene. Slike såler er ofte ment for å bygge opp støtten under forbladet(ved lav fotbue), men har du en f.eks en normal forbue kan de virke mot sin hensikt(slik de gjorde hos meg). Prøv å bytt ut innleggssålene med noen ullfiltsåler, kanskje det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da gikk jeg i skapet å fant fram mine gamle fjellsko i skinn. De har stått å tørket ut i noen år, så jaggu måtte jeg ikke angripe dem litt med minkolje.

De ble drukna i flere omganger i olje, til de begynte å avvise svineriet, så nå er de myke og mørke i skinnet igjen.

Så kom problemet:

Når jeg nå er på dagsturer igjen med medium oppakning, så kommer intense smerter under begge fotbladene, sidedisse går over ett par timer etter jeg har stoppa, så tenker jeg som så at dette er slitasjesmerter og tar det hele med ro.

Jeg har nå gått slike turer i flere uker, men smertene gir seg ikke. (Passer på å hvile en dag eller to etter hcer tur da, hvertfall til smertene er borte). Og da begynner jeg å lure på om det er mulig at føttene mine har forandra seg i løpet av de 7-åra disse skoa har stått på hylla??

Er slikt mulig?

Når jeg starter hver tur er det som å gå på skyer.. jeg har tilmed invistert i tekniske såler som passer for min type fot. Men etter 4 timers trasking holder jeg på å dævve...

Er dette utrente føtter det er snakk om igjen, så skulle da visseligedette her ha blitt noe bedre???

Skulle kjøpe nye støvler jeg da jeg kom på at disse sto i skapet, så penger spart...o.s.v..

Men nå er jeg usikker...

Vantfolk som har tips?

Føttene kan godt ha endret seg på disse årene. Jeg hadde selv smerter under fotbladet foran. Har høy fotbue, og det er etter hva ortopeden sa noe som gjerne blir mer markant med årene. Det medfører at flaten bak tærne får større press. Løsningen har vært fotsenger; avstøpte såler som avlaster de stedene hvor det gjør vondt. En ny verden for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. I dag gikk jeg i sjappa å kjøpte noen såler som skulle varmes opp før jeg pakka dem i skoen og sto i dem i noen min..
Sålene skulle da "støpes" etter føttene mine..
Har ett par liktorner etter siste tur, så så snart de gidder å heale seg, skal jeg traske meg en tur i skævven å se om de hjelper.. Hvis ikke går jeg tilbake til vanlige ullsåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært mye plaget med smerter i/under føttene.  Jeg er ganske brei i "pedalene" og i tillegg noe tverrplattfot.  Etter en operasjon i ei hammertå fikk jeg anvist time hos ortoped for avstøpning og tilpassing av ortopediske fotsenger.  Har ikke hatt en vond dag etter dette når jeg bruker fotsengene.  De er med på vandretur, skitur og er fast følge i verneskoene på jobb.  Symptomene ble rett og slett borte. Vet ikke om det er løsningen for deg, men, jeg ville i allefall prøvd å snakke med medisinmannen din og høre hva mulighetene er. Tvi-Tvi  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte 1600 for fotsenger, men det er en stund siden. Senere har jeg fått en rekvisisjon, så nå får jeg et par i året mot et lite gebyr.. Du må til spesialist for å få vurdert om du kvalifiserer til å få støtte. 

 

Det er forskjell på fotsenger og slike man støper. De som former seg etter føttene gir ikke ekstra støtte der det trengs. Har man et svakt punkt, forblir det like svakt siden sålen bare har formet seg etter føttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå uttpå kveldinga fikk jeg testa sålene skikkelig på en liten trasketur...

Dette er bare å glemme. Skoen presser enda mer. Dette er glatt lær støvel, så jeg gidder ikke peset med å blokke dem ut.
Nå er det nok..

Jeg kjøper nye sko..

Noen tips til det forresten?


Jeg trenger en sko til lange turer med tung oppakning.
Dette er standard norske langturer i skog og mark.

En kompis sa at han derre Lars Monsen anbefalte Lowa Tibet modellen. Kikka litt på hjemmeside dems.. Så jo ut som en god sko da.
Nå er jeg stor fan av glatt skinn, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det du beskriver, så høres dette ut som trykksmerter. Har hatt dette selv, og det føles nesten ut som gnagsår, bortsett fra at det ikke vises noen sår.

Som andre nevner tror jeg problemet løser seg ved kjøp av ordentlige såler. Det gjorde det for meg hvertfall.

 

Greit å utbedre stedet for å gå med smertene, for det som fort skjer er at man bevisst eller underbevisst begynner å gjøre til gangen for å få det mer behagelig, noe som fort kan føre til betennelse i legger eller ryggsmerter om man går med tung oppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Han som startet tråden har sikkert kjøpt seg nye sko nå. Men smetter nå likevel inn med et par lenker til tips om hvordan knyte skoene ved ulike "plager/tilpasningsproblem" som kanskje kan være av generell interesse her:

 

Lacing Tips, fra den amerikanske skoprodusenten Propét som de igjen baserer på info fra the American Orthopaedic Foot & Ankle Society

 

Fant frem til dette etter at jeg kom over en eldre blogg hos Gregory om "How to...tie your shoes" http://www.gregorypacks.com/blog/?p=6. Og som de sier der, så finner man mye info om valg av skotøy og ulike fotplager på sidene for "fotomsorg" (eller fotpleie om dere vil) - hos the American Orthopaedic Foot & Ankle Society. De linker også til denne, Ian's Shoelace Site med 37 Different Ways To Lace Shoes

 

Sliter selv med tverrplattfot. Har også Hallux valgus (skjev stortå). Har fått tilpassede såler (aka fotseng) som jeg ikke er helt fornøyd med enda, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.