Gå til innhold
  • Bli medlem

Del deres hengekøye erfaring, pleaze!


Aura

Anbefalte innlegg

I den forbindelse lurte jeg på om det var noen som hadde en ekstra de kunne låne bort på henget da jeg ikke tror jeg rekker å få en levert hejm i tide fra utenlandsk nettbutikk. Har sett litt på underlag i køya på youtube og det virket ikke veldig praktisk.

Tror ikke det er noen som har lagt beslag på min Jacks'r'Better Winter Nest UQ ennå så det er vel en mulighet for det. Vurderer forøvrig å selge den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noen som sverger til kun bruk av liggeunderlag i hengekøye, men personlig synes jeg ikke at noe slår en UQ fyllt med dun :cool:

Det eneste du bør ha i bakhodet om du bruker liggeunderlag er at det kan være lurt å f.eks ha 2 underlag: ett som er full lengde som du legger ut som "vanlig" og ett som er kortere (kappes til) som du legger på tvers ved overkroppen for å isolere ved skuldrene.

 

Så vidt jeg vet så får du ikke kjøpt UQ av forhandler i Norge, Alt jeg har sett blir håndlaget av små bedrifter i utlandet.

 

Sjekk ut denne for mer info: http://www.youtube.com/watch?v=XjL4ric6JZc

 

Har sett en del Shug videoer nå. Mye info, nesten overload når man ikke har egne erfaringer :-)

Den billigste jeg vet om er denne, syntet, veier litt, rask levering: http://www.ddhammocks.com/product/underblanket

 

 

Ser at noen produsenter lager en versjon underteppe for Hennesy og en annen versjon for andre hengekøyer.

Så vet ikke om DD underteppe er egnet for de som har en Hennesy hengekøye.

Om infoen i den linken stemmer er det vanskelig å argumentere mot prisen. -12C og full lengde + veldig bred. Leveres på ca en uke.

 

Tror ikke det er noen som har lagt beslag på min Jacks'r'Better Winter Nest UQ ennå så det er vel en mulighet for det. Vurderer forøvrig å selge den...

 

Da vil jeg gjerne få reservere det for lån eller leie på henget om jeg ikke skaffer noe selv innen den tid. Ser det er spesialmodell for Hennesy med bunnåpning så i utgangspunktet blir jo det feil iom at jeg har sideåpning.

 

Lurer litt på hvor store forskjellene er mellom denne og det DD underteppet fra linken over. I den ene enden har du en til £79 ($127) og i andre en til $275 (nedsatt fra $310). DD'n "går til -12C" og J'rB "går til -15C" - er det noen andre forskjeller som er verdt å merke seg som kan være avgjørende ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vil jeg gjerne få reservere det for lån eller leie på henget om jeg ikke skaffer noe selv innen den tid. Ser det er spesialmodell for Hennesy med bunnåpning så i utgangspunktet blir jo det feil iom at jeg har sideåpning.

Den er grei. :) Selv om den er i prinsippet laget for Hennessy med bunnåpning så er dette ikke noe problem i henhold til å bruke den uten. Splitten som er i fotenden av quilten lukkes med borrelås som kan festes i åpningen på hengekøyen hvis den er der.

 

Lurer litt på hvor store forskjellene er mellom denne og det DD underteppet fra linken over. I den ene enden har du en til £79 ($127) og i andre en til $275 (nedsatt fra $310). DD'n "går til -12C" og J'rB "går til -15C" - er det noen andre forskjeller som er verdt å merke seg som kan være avgjørende ?

Sånn bortsett fra temperaturforskjellen så er nok de andre forskjellene i vekt, pakket størrelse og at Nest er laget spesielt for Hennessy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som DD sin har syntetisk fyll og Jacks r better sin er dun

Jack quilten er ca 200g lettere en DD sin

Jacks quilten vil nok ha et mye mindre volum nedpakket

Kan ikke helt se for meg at en syntetisk Quilt på 1kg kan holde ned til -12

 
Kommer jo litt an på hvor mye du har å rutte med, og hva  @Tor Magnus skal ha for sin UQ...(tipper han kan gi en rimelig kort leveringstid :-P )
Personlig har jeg aldri vurdert noe annet en dun quilts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser ut som DD sin har syntetisk fyll og Jacks r better sin er dun

Jack quilten er ca 200g lettere en DD sin

Jacks quilten vil nok ha et mye mindre volum nedpakket

Kan ikke helt se for meg at en syntetisk Quilt på 1kg kan holde ned til -12

 

"Whilst not the only way to insulate your hammock in cold weather, this underblanket is, however, regarded as the best under-hammock insulation available and has been used comfortably in temperatures down to -12 degrees C."

Det er en rimelig drøy påstand da uansett hvor subjektiv comfort temperaturen er.

 

 

Kommer jo litt an på hvor mye du har å rutte med, og hva  @Tor Magnus skal ha for sin UQ...(tipper han kan gi en rimelig kort leveringstid :-P )
Personlig har jeg aldri vurdert noe annet en dun quilts

Kan vel t.o.m med hende den kommer med fri frakt hvis man handler på henget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den metoden dere bruker for å henge opp køya? Hva er evt alternativet. Hva med de berømte regndryppe metodene jeg hører om ? Er det noen som har noen bilder om hvordan de har fikset det ? Ja da, jeg vet jeg kan se på henget, men da er det litt sent å dra i butikken og skaffe det jeg evt trenger  :mrgreen: 

 

Hvor får man tak i rappell ringer her på berget ?

I.o.m at det er omtrent halv pris på karabinere i fohold til XXL og Gmax hos Needle sports og jeg sikkert alikevel må kjøpe ringene der er det vel ikke noe å lure på (for det går sikkert dårlig med nøkkelring karabinere.....

På Gmax var svaret jeg fikk i går da jeg spurte om rappellringer:

"Vi har bare no' klatreutstyr i sortementet fordi vi må. Det er ingen her som kan noe særlig om det".... så jeg har ikke dårlig samvittighet for å handle på nettet.

 

Er det noen som har erfaringer med needlesports.com i UK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke den metoden jeg bruker, men det er jo uendelig måter å gjøre det på.

Har ikke helt fått med meg hva slags køye du har? hva er det som følger med til å henge den opp? er det bare tau i endene?

Er du opptatt av lav vekt? 

 

Jeg har brukt denne metoden mye: http://www.youtube.com/watch?v=YgqbxZLV4RU#t=85

Bruker også Whoopieslings: http://www.youtube.com/watch?v=n06Hw_VfmfA

 

På "tree straps" bruker jeg slike http://dutchwaregear.com/dutch-clip.html istedenfor carabin kroker, men det er kun for å spare vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å stoppe vann så kan du bare knyte på f.eks en avklippet skolisse på tauet, bare pass på at "dryppe linen" er under tarpen din!

Personlig har jeg whoopie hooks:http://theultimatehang.com/wp-content/uploads/2013/07/loop-under-quilt.jpg (metallkroken på bildet) Den fungerer som vann barriære + at jeg lett kan sepparere opphengstauet fra hengekøya.

Dette er praktisk om f.eks. tauet er vått og jeg ikke vil pakke det ned sammen med køya.

 

På oppsettet jeg linket til øverst (warbonnet) der det brukes kun en lang stropp så fungerer metallskivene som strammer stroppen som vann bariære

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "whoopie slings" festet direkte i køya(1), som jeg så slenger rundt en dutch buckle(2) som henger på en 3 meter 1" trestropp.

(1). Jeg har ikke hatt noe problem med vanninntrengning, men jeg har løkker og dutch clips hvis det skulle begynne å bli et problem.

(2). Jeg brukte fram til siste gang jeg hang brukte jeg marlin spike hitch og toggle (dutch buckle er enklere og sikrere).

PS: Tror forresten jeg har et par 1/8" amsteel whoopies liggende å slenge som du godt kan få. Jeg skiftet til 7/64", bare fordi. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker omtrent samme metode som 7homas. Men jeg bruker Eno Slap Strap som jeg liker veldig godt. Gir flere festemuligheter/ lengdevariasjon. Kjøpte mine rappel-ringer på Needle Sport. Billig pris og grei leveringstid.

Vær oppmerksom på at denne måten å henge på sliter veldig på tauet. Det er folk på HammockForums som har hatt hard landing på grunn av denne måten å henge på. Når det er sagt så kommer det nok mye an på hvor ofte man henger og hvor ofte tauet er i samme posisjon under vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette den metoden dere bruker for å henge opp køya? Hva er evt alternativet. Hva med de berømte regndryppe metodene jeg hører om ? Er det noen som har noen bilder om hvordan de har fikset det ? Ja da, jeg vet jeg kan se på henget, men da er det litt sent å dra i butikken og skaffe det jeg evt trenger  :mrgreen:

Jeg brukt den metoden et par ganger men har nå snudd opphenget slik

post-11634-0-97073500-1379590109.jpgRundt treet har jeg en fortøyning stropp  fra biltema med ferdig sydde øyne som jeg har kuttet til ca 5 meter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en tur i skauen og prøvd køya (Hennessy Explorer Deluxe).

Det var ikke rocket science å henge den opp, men jeg ser helt klart hvorfor det er kommer til en del alternative metoder og har vanskelig for å forstå at produsentene ikke har adaptert disse først som sist.

 

Det ene treet jeg valgte var altfor tynt (kanskje Ø16-17 cm) så køya ble hengende å subbe i lyngen. Videre tror jeg at jeg må ordne med en ekstra line til tarp'en med en gang. Ved å bruke ridgelinen på køya ble den veldig lav og lå i grunn helt inntill på alle kanter (kunne kanskje satt i plugger lenger ut for å få mer avstand på sidene, men jeg hadde ikke med mer enn 2 plugger og de brukte jeg på køya. Å knyte med tau på tree huggerene var tungvint og knutene ble veldig stramme av bare 10 minutters henging og den ene var litt vanskelig å få opp igjen. Her må det gjøres noe og etter å ha lest noen kommentarer over her tenkte jeg bare å bestille ferdig opplegg fra http://dutchwaregear.com. Men hvis de whoopie slingene dine er ok @Tor Magnus, kanskje jeg droppe å bestille disse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det gjøres noe og etter å ha lest noen kommentarer over her tenkte jeg bare å bestille ferdig opplegg fra http://dutchwaregear.com.

De ferdige pakkene der er ikke dumme altså.

Men hvis de whoopie slingene dine er ok @Tor Magnus, kanskje jeg droppe å bestille disse.

Med tanke på at du allerede har treehuggers med køya så kan vi konvertere Hennessyen din på henget, det tar 10-20 minutter topps. Det du trenger er et par toggles, et par pinner av tommeltykkelse holder også. Ta med et par små sorte strips for å sette på knutedekkene på endene av køya igjen fordi vi må klippe stripsen som er i for å få de av.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ferdige pakkene der er ikke dumme altså.

Med tanke på at du allerede har treehuggers med køya så kan vi konvertere Hennessyen din på henget, det tar 10-20 minutter topps. Det du trenger er et par toggles, et par pinner av tommeltykkelse holder også. Ta med et par små sorte strips for å sette på knutedekkene på endene av køya igjen fordi vi må klippe stripsen som er i for å få de av.

Nei, de ser iallefall ikke så dumme ut for en noob som meg, men det virker ikke som man kan kjøpe et komplett sett med bare dutch clips for så å bruke toggles på en smalere tree hugger, man må kjøpe dutch buckles også (den som følger med Hennessy'n er som et bilbelte og ikke så veldig lang, kanskje metern).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå begynner jeg å få inntrykk av at bruk av hengekøye er en komplisert vitenskap.  :)

Jeg henger opp min, legger et Bamse-underlag oppi, trer på meg soveposen og krabber oppi selv. Sover som en bjørn om vinteren.

 

Bare vent til vi begynner å diskutere oppheng av tarp\overseil :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de ser iallefall ikke så dumme ut for en noob som meg, men det virker ikke som man kan kjøpe et komplett sett med bare dutch clips for så å bruke toggles på en smalere tree hugger, man må kjøpe dutch buckles også (den som følger med Hennessy'n er som et bilbelte og ikke så veldig lang, kanskje metern).

Kjøper du et sett så er det for å få hele greia, dersom du tar whoopie fra meg så trenger du nok ikke noen ting. Du kan oppgradere med dutch buckle/strap/clip hvis du føler for det senere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ser ut som DD sin har syntetisk fyll og Jacks r better sin er dun

Jack quilten er ca 200g lettere en DD sin

Jacks quilten vil nok ha et mye mindre volum nedpakket

Kan ikke helt se for meg at en syntetisk Quilt på 1kg kan holde ned til -12

 
Kommer jo litt an på hvor mye du har å rutte med, og hva  @Tor Magnus skal ha for sin UQ...(tipper han kan gi en rimelig kort leveringstid :-P )
Personlig har jeg aldri vurdert noe annet en dun quilts

 

 

 

Jeg har DD sin quilt hvis det er den som Snugpak laget for DD sine køyer?

Har ligget ute i 10-12 minus med den uten problemer...men lå da i i en Isbjørn mayen sovepose i tillegg. Så den gav nok litt ekstra isolasjon. 

 

Jeg for min del stoler ikke på dun. Er ute på kysten. Ting blir vått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.