Gå til innhold
  • Bli medlem

4x4 Afrika - 5mnd, 15 land, 25000km


Anbefalte innlegg

Vi er tre kompiser, Jan Kristian, Morgan, og Halvor, og romjulen 2014 legger vi ut på tidenes roadtrip. på fem måneder skal vi kjørei gjennom 15 forskjellige land, og tilbakelegge over 25000km, Jan Kristian og Morgan i en Land Rover Defender, og Halvor på Motorsykkel. 

 

Jeg er godt i gang med å lage en hjemmeside, men trenger litt tilbakemeldinger over hva som mangler, og hva jeg må forbedre.

her er hjemmesiden: http://www.4x4afrika.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Det kommer til å bli en kjempetur!!! Har selv brukt noen uker i Namibia med en 4x4 og telt. Helt fantastisk fint. Tur for livet. Kjører selv en Defender til vanlig. Det er en helt topp turbil, men dere bør ta noen forbehold. Spesielt med tanke på veistandarden i Afrika. Det kommer til å skje noe med bilen. Garantert. Det rister så mye at deler løsner og girkasse, hjuloppheng og bilen generelt får kjørt seg voldsomt. Så litt kjennskap til hvordan dere kan fikse ting underveis er veldig lurt. Selve bilen er ganske enkel å mekke på og vil tro at det også er greit å få tak i deler der nede. Om dere så skulle vurdert en annen bil så se på Landcruiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Har hatt både gamle Land Rovere og gammel Toytota Landcruiser selv.
 
Dette var gamle greier, biler fra 70-tallet men mange av delene som sitter i de bilene har knapt nok enda seg siden den gang.
 
Den ene Land Roveren jeg hadde var en norsk eks-militær bil som hadde vært svært god vedlikeholdt av forsvaret. Likevel var det alltid noe som var galt og måtte ordnes på bilen, det var sjelden at alt var i orden samtidig.
 
Når jeg flytta til Australia en periode og ville ha en rimelig firhjulstrekker kjøpte jeg en gammel Landcruiser, en HJ45.
Her var utgangspunktet motsatt, bilen var elendig vedlikeholdt - hadde neppe sett annet en rene nødreparasjoner og fått seg en skvett olje og vann de siste 10 åra. Måtte bruke litt tid på å skru til og begynne med for å få den opp på et OK nivå, etter det var den veldig pålitelig, kjørte tuesenvis av kilometer på både motorvei og på vaskebrett i outback Australia, den bare surra og gikk selv i 45 graders varme og 10-12 timers dager. Det eneste som slutta å virke til slutt var den ENGELSKproduserte overdriven :)
 
Det som er synd er at de Landcruisertypene som jeg liker (arbeidshestene) ikke blir importert til Norge.
 
Dessverre er visst ikke kvaliteten på Landrover blitt noe veldig mye bedre med åra.
 
Det positive med Land Rover er at deleprisene er svært gunstige og det finnes et vell av deler å få tak i.
Toyota er litt mer blanda, en del ting var dyre hvis du måtte kjøpe originalt fra Toyota, men mye var billig her også.
 
For meg er det ingen tvil, jeg skal heller privatimportere en eldre Landcruiser enn å kjøpe en ny Land Rover.
 
 
 
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mange år siden hadde jeg en nabo som gjorde noe lignende og det eneste jeg vet om at han fikk med seg hjem, foruten minnene da, var malaria.

De  som dro den gangen hadde sin bakgrunn fra et bedehusmiljø her på vestlandet og jeg tror kanskje  de var ute på litt andre ting enn bare eventyr.

Noen har også forsøkt å gå Afrika på langs. 

Harald Bøhn fra Sandnes ville gå fra Cape town til Jerusalen fordi Gud skulle ha bedt ham om det.   :huh:  

http://www.nrk.no/programmer/tv_arkiv/herfra_til_evigheten/1685589.html

Jeg vet ikke om han greide det, om han ble løvemat eller bare "slukt opp" av Afrika.

Har ikke hørt noe mer siden oppslaget i februar 2002.

 

Det eneste jeg kan si er at bilvalget nok må være ganske riktig.

Det er tre ting du garantert finner i de mest avsidesliggende bosetninger i Afrika og det er en gammel Landrover Defender, en gammel Caterpillar diesel i et bølgeblekkskur som sørger for elektrisitet til en ny og fin Coca Cola automat som sørger for at befolkningen får brukt opp sine siste penger. 

Deler til disse maskinene finnes stort sett over hele verden.

 

Og et ønske om en God tur. (Det kan dere sikkert trenge.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om reglene for forumet

Innlegg skal primært være relatert til fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv. Moderator står fritt til å slette alle innlegg som ikke anses å ha tilstrekkelig relevans, men takhøyden her er generelt høy.

 

Denne tråden er ikke så veldig relevant for forumet (slik jeg ser det).

Hadde vi hatt et Off-Topic forum ville den havnet der - vi diskuterer det nå og lar denne tråden stå en liten stund i påvente av det.

 

For øvrig enig i at det hadde vært mer imponerende om man skulle gå eller sykle eller padle kano e.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Standard Defendere har ikke diffsperre, men sentersperre.I praksis så vil det si at sammen med TC så fungere det supert. De som kjører offroad (terengløper for morro) ettermonterer ofte en ARB (luftsperre) for å få låst hjulene helt. For mer spørsmål/svar ang bilen anbefaler jeg lrforum.com (norsk forum for Landrover). Der vet de både mer og det er et mer relevant forum for bilspørsmålene.

 

Når det gjeleder forumets regler så er jeg selv ganske ny her, men ser ikke helt problemet med denne tråden. Har selv som sagt brukt bil som transport rundt i Afrika og sovet i telt hver natt, gått på toppturer, padlet kayak, klatrert osv osv. Helt klart under friliftsliv. Men kunne jo ikke gjort noe av dette om vi ikke hadde kommet oss rundt, med bil. Har også selv en Defender som jeg er veldig glad i, nettopp fordi den er en del av turutrustningen, på lik linje med teltet, sekken og primusen, når vi farter rundt for å gå på ski, padle, komme oss på fjellfilmfestivalen, opp til hytta, til utgangspunktet for jakta, osv osv. 

Og det han faktisk spørr om er jo råd og erfaringer fra folk som har vært lenge på tur/ekspedisjon. Om det er i den norske fjellheimen eller om du bor i telt ved foten av Kilimanjaro så handler det om mye av det samme.

Og man ikke har interesse av å lese om tur til afrika, så er det jo bare å ikke trykke på linken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. @Kjell Iver, det er vel åpent for å diskutere snøskuterturer på Finnmarksvidda eller Svalbard her på forumet? Hva er det som skiller dette fra en 4x4-ekspedisjon?

 

Det han spør om er jo hjelp og assistanse med hjemmesiden sin i første innlegg. Hadde dette vært en friluftsrelatert hjemmeside hadde det kanskje vært noe annet, men det er det ikke.

 

Vi har hatt tråder om valg av bil til friluftsbruk men det er ikke det som er trådens emne.

 

Jeg har ikke noe i mot at tråden går, men vi fikk inn rapporter om den og jeg er enig i at den ikke er relevant stoff i henhold til reglene vi har pr i dag.

 

Det er stor forskjell på å kjøre snøscooter i villmarka - og kjøre bil langs med en vei - selv om det er i Afrika. Afrika har en rivende utvikling og sist jeg var der hadde de asfalt på de fleste veiene - men det finnes også grusveier - slik det gjør i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ønsker hjelp til hjemmesiden, men jeg ønsker også å dele turen her på forumet. Det blir en tur med mye kjøring, men det er jo ikke det i seg selv som er hovedtingen med turen. Grunnen til at jeg gjør en sånn tur er for å oppleve mer av Afrika. Vi skal mest sansynlig gå kilimanjaro, vi skal innom victoria falls, skelleton coast, fish river canyon, og en hau annet. Jeg synes i hvertfall at dette passer ganske godt under utenlandsturer og ekspedisjon. Men jeg ønsker ikke å bruke denne tråden til å diskutere om innlegget passer eller ikke. Jeg vil bruke den til å dele turen med dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen karer herfra gjorde noe lignende for et par år siden. Kjørte fra Oslo til Cape Town i en 17 år gammel Opel Astra. Det gikk, men tror det var greit å vite litt om hvordan biler er skrudd sammen. Har sett endel bilder av reparasjoner langs veien fra den turen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Jan Kristian.

Det ser ut til at dere har en særs spennende tur i vente. Men i og med hovedfokuset er 4x4 biltur til Afrika så havner det noe på siden av hva Fjellforums intensjon er.

 

I netiketten vår står, som også Kjell Iver refererer til i innlegg 9:

"3. Emner/relevans
Innlegg skal primært være relatert til fjellforums grunnemner; fjell og friluftsliv. Moderator står fritt til å slette alle innlegg som ikke anses å ha tilstrekkelig relevans, men takhøyden her er generelt høy."

 

 

Når det angår eksplisitt 4x4 og turer så finnes det ja andre fora for dette, f.eks. http://4x4norway.no/forum/viewforum.php?f=24

Jeg antar det vil være mer kompetanse for trådstarter å hente der hva gjelder valg av kjøretøy

Vi som driver Fjellforum ser derfor ikke at selve bilturen, selv med 4x4, har tilstrekkelig relevans. Men det er klart, turer som bestigning av f.eks. Kilimanjaro o.l. vil være interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, du får splitte din tur i ulike elementer til tross for at spørsmålet om bil både kan være avgjørende og relevant for ekspedisjoner og turer i naturen. Vi benytter www.lrforum.com for den aller beste hjelpen for både store og små turer for våre Land Rovere ( defender og Discovery) Foreslår at du tar det bilrelaterte der hvor du vil få svært bilkyndig hjelp samt karer som har gjort mange ekspedisjoner i Afrikas høy og lavland med verdens beste bil.. ;-)

Så vil du kunne få andre råd om steder, bestigning, tips og triks her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://turpaahjul.com/ - Anbefaler dette forumet. Mange kompetente folk med STOR interesse for bil.

 

 

Anbefalt litteratur: http://www.desertwinds.co.uk/, , 

 

Vehicle-dependent Expedition Guide boka, er av mange regnet som rene bibelen, masse nyttig stoff og hente.

 

Blir spennende å følge med, uavhengig hvilket forum du havner på.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi er tre kompiser, Jan Kristian, Morgan, og Halvor, og romjulen 2014 legger vi ut på tidenes roadtrip. på fem måneder skal vi kjørei gjennom 15 forskjellige land, og tilbakelegge over 25000km, Jan Kristian og Morgan i en Land Rover Defender, og Halvor på Motorsykkel. 

 

Jeg er godt i gang med å lage en hjemmeside, men trenger litt tilbakemeldinger over hva som mangler, og hva jeg må forbedre.

her er hjemmesiden: http://www.4x4afrika.no

 

Hej Jan

Jeg, og 4 venner kørte en vældig lignende rute for et par år siden. Du kan se vores tur-blog på www.55-33.dk . Tag endelig kontakt, hvis der er nogen specifikke ting du overvejer.

Jeg tog lige et hurtigt kig på jeres rute.

Et af de få problemer vi havde på turen var at køre ind i Etiopien. Det er let nok at få turistvisum ved ankomst med fly, men hvis man vil køre ind i landet er det helt anderledes. Da kan man kun få visum fra den etiopiske ambassade nærmest dit eget hjemland. Reglen belv indført efter vi var taget af sted, så for os betød det, at vi måtte flyve en mand med vores alles pas tilbage til Stockholm (Etiopien har ikke ambassade i København) for at få visum til indrejse over landgrænse.

 

Som sagt, så tag endelig kontakt, hvis du vil vide mere.

 

Mvh

Adam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.