Gå til innhold
  • Bli medlem

Sted i Sør-Trøndelag det er tidlig bart?


Fjellvåk

Anbefalte innlegg

Jeg savner barmark. Jeg lengter etter fjell. En vansklig kombinasjon på denne tida av året og noen mnd fremover. Men er det noen som har forslag til fint turområde det stort sett er barmark og mulighet for 2-3 overnattinger i telt andre helga i mai med fjellterreng, eller ihvertfall ikke skogsterreng? Bør ligge i Sør-Trøndelag eller ganske nær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kombinasjonen er jo selvsagt helt håpløs, men tregrensen går jo bokstavelig talt nesten rett i havet, så mitt tips til en utålmodig som vil få følelsen av fjell gjennom skrinn og lavtvoksende vegetasjon og nakne bergnabber er å søke til kysten og øyene. Der smelter det først, der tørker det tidligst og ytterst i Fosen, Agdenes eller Hitra er det bare nydelig. Bare for å ha nevnt noen eksempler.

 

:)

 

Det må forresten være lov å leke litt med ordlyden i spørsmålet. Det er faktisk ikke så mye bart i bartebyen lengre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, rimelig snøfritt langs kysten i sør og nord trøndelag...

Skal til Rissa og Stadsbygd i morgen, regner med det er rimelig snøfritt..

 

Nå når vi nærmer oss Mai så skal jeg og dama til Åfjord å vandre litt, skal være nydelig. :)

Bare det får tørket litt så man slipper å svømme innover fjellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av konkrete svar kan jeg alltids synse litt hehe. Jeg har ikke gått noe særlig i marka på Hitra, men er der omtrent daglig i forbindelse med jobb.

 

Det er en veldig fin parkeringsplass like før Straumkrysset: http://kart.gulesider.no/m/ndu24http://kart.statkart.no (til planlegging). Man kjører fra Hitratrunellen gjennom Fillan sentrum (FV714) og tar til venstre i Barmfjorden. Jeg mener det det er skiltet mot Kvenvær der. Ut i fra kartet ser det ut som parkeringa ved Husvatnet er et fint utganspunkt for enten å gå rett nordover mot Hokkeltinden eller sør-øst mot Ytre Sandvatnet. Rett sør mot Eldsfjellet havner du i vindmølleparken. Mye myrland, men man finner jo alltids en teltplass..

 

På Kystmuseet på toppen av bakken rett etter Fillan sentrum selger de turkart som dekker hele Hitra, men det kan sikkert være lurt å ringe og høre om de har kart de inne før du legger iveg. Jeg mener de selger der fiskekort óg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ved to bilder fra krysset i Barmfjorden hvor man tar av mot Kvenvær. Tatt for en time siden. Det er noe snø igjen og i høyden er det nok enda mer. Så kanskje om to uker får man ordentlig barmarksvårtur på Hitra. Frøya ser imidlertid snøfri ut, men jeg tror det er ganske kjedelig turterreng der.

post-6054-0-01092400-1366002392_thumb.jp

post-6054-0-33596700-1366002401_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.