Gå til innhold
  • Bli medlem

Mat til en uke kajakk padling.


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg bruker Real Turmat eller Fjordland (middag)
I tillegg til brød og tubeost og syltetøy posjonspakninger (forkost/lunch)
+ sjokolade.

 

Har med en 5 liter med vann (bak setet) + en vannflaske på dekk. (Kan også bruke 2 x 1,5 liters flasker og stappe dem ut i baug og akter.
+ pulverkaffe.

 

Det fine med fjordland er at man kan koke opp det vannet man har tilgjengelig rundt seg for å varme opp midagen uten å måtte bruke av det medbrakte rene vannet :-)

 

NB!

Har kun erfaring fra weekend turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på året skal dere på tur? Det har jo litt å si hvor kaldt det er ute, når det gjelder hvor lenge forskjellig mat holder seg. Jeg har heller ikke vært på tur lenger enn en langhelg, men jeg har vel strengt tatt hatt med meg mat nok for en uke... ;)

 

Spekemat holder seg. Skal man være en stund, kan det være greit å ta med noe som er frosset, det holder jo en stund. For eksempel ei frosset steik eller annet stort man kan være flere om til middag, tar en tid før det har tint opp.

 

Sånn der ferskpasta man får i poser, fullkorn, synes jeg er kjekt. Lettpakket, klart på et øyeblikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Real Turmat eller Fjordland (middag)

I tillegg til brød og tubeost og syltetøy posjonspakninger (forkost/lunch)

+ sjokolade.

 

Har med en 5 liter med vann (bak setet) + en vannflaske på dekk. (Kan også bruke 2 x 1,5 liters flasker og stappe dem ut i baug og akter.

+ pulverkaffe.

 

Det fine med fjordland er at man kan koke opp det vannet man har tilgjengelig rundt seg for å varme opp midagen uten å måtte bruke av det medbrakte rene vannet :smile:

 

NB!

Har kun erfaring fra weekend turer.

Fjordland, er vel kjølevare! Og da holder den ikke lenger enn annen kjølevare. Og det er normalt greit for de første 1 -3 dagene, avhenig av temperatur. Kjøpebrød holder heller ikke lenge, selv om en kan trikse litt, med forskjellige brød og bruk av plast utenpå brødene. Da kan de holde en uke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring fra kajakkturer. Kun fra kanoturer og der er sjelden volum, et problem. Så da er det avhengig av deres kajakker og det volum dere har til mat, klær og annet utstyr. Og kanskje hvor dere skal padle. Kanskje ikke så lurt å ha for mye pargass surret oppå kajakken, hvis dere skal padle, på vindutsatte steder.

 

Vet ikke om dere får med dere nok brød, til å dekke opp for forkost og lunch. Prøvepakk i forkant og sjekk. Test også hvor lenge dere kan få brød, til å være spiselig i forkant. Forskjellig brød har forskjellig holdvarhet, selv i kun papirposer. Bl.a. så holder ofte tunge brød noe lenger. De som holder lengst, har jeg de første dagen i kun papir. Så før de blir tørre, putter jeg dem i plastopser og bruker av den de sise dagene av en 7 -9 dagers tur. For mange dager i plast, får de fleste brød til å mugne og det er grunn til at jeg ikke starter med plast. For å drøye brødet, har jeg med en kornblanding, primært som en del av frokosten. Men, korn kan også være reserve mat.

 

Pålegg må være av en type, som holder seg. Best er kanskje det en får på tuber, alla kaviar, reke ost, skinke ost, o.l. Dernest salt pålegg. Honning og syltetøy går også greit. Men hell over syltetøyet, over i en egnet plastboks.

 

Til midag de første dagene, kan dere bruke kjølemat (og poteter, ris, eller pasta). Husk innpakking (isolering) av frossent kjøtt og kjølemat, holder noe lenger. Hermetikk er kanskje brgrenset, grunnet plassmangel, ellers er det idellt. Og etter at frysetørret mat kom på markedet, kan dere bruke det de siste dagene, eller til alle middager. (Bruker selv mye av Real Turmat) Også til alle måltider, men det blir ganske ensidig.

 

Hadde dere hatt camp på et sted og tatt dagsturer derfra, kunne dere også laget et kjøleskap, i ei myr. Men, det er vel lite aktuelt. Her var noen tips, over hva jeg bruker på kanoturer. Noen av det samme, på enkelte jaktturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått ei uke permisjon fra heimen og tenkte meg på ei ukes kajakktur på "loffen" mellom Risør og Arendal i sommer.  Har kun prøvd helgeturer tidligere og da gikk det mye i real, brød og snickers.  Det kan vel bli litt kjedelig i lengda.

Fiskesuppe tenkte jeg kunne gå an å få til.  Trenger vel bare noen grønnsaker, litt krydder og matfløte samt fiskelykke for å få til det?   Finnes sikkert ørti oppskrifter på nettet.  Har ganske god plass i kajakken, så det blir vel litt poteter , bacon og løk i bagasjen tenker jeg.  Fjordland hadde ikke jeg tenkt på før nå. Spekepølse, knekkebrød og majones er alltid med på tur som sikringskost.  Greit nok i en skjøt og holder seg bra.  Største utfordringa synes jeg er brød.  Etter et par dager med halvtørt brød synes jeg pannebrød på et rolig gassbluss er å foretrekke.  Kan jo greit lages porsjonspakker i fryseposer som bare tilsettes vann til deigen er passe.  Hvis en er litt raus med olja når en steiker disse er de sterkt vanedannende :-P

 

I flytevesten har jeg som regel ei dobbel skive brød med peanøttsmør -  ufattelig godt når en er litt nedpå.

Håper dere får en fin tur, Stig Erik!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jette franska brød pleier å holde seg en uke.

Peanøttsmør, syltetøy på flaske, spekepølse, sjokoladepålegg, skivet ost (må brukes opp i løpet av ett par dager)

Egg kan du ha med, holder seg lenge.

Hva du vil til middag dag en,

noe kjøtt som du fryser til dag 2.

Skinke på boks

Pasta. Ris, saus på pose, suppe, knekkebrød.

Kanskje får dere fisk en dag.

#- Mobil -#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer Muffen på de brødene fra pågen, de har skummelt god holdbarhet. Vi har hatt de med på 8 dagers tur på sommeren og de har ikke mugnet eller luktet galt. Havregryn er lett og er vel supert for dere som kan spise korn.

Spekepølse, babybell minioster, tørket mat( enten kjøpt som real eller toro eller hjemmetørka i stekeovn på 50 grader varmluft), nøtter, egg i plasteggekartonger...

Nå kommer det an på hvor stor kajakk en har og hvor mye en kan laste i. Vi bruker kano, og jeg ser null problemer med å få med meg mat for 2 uker uten engsng å spise korn( jeg spiser lavkarbo av helsemessige årsaker og kan ikke spise korn ), jeg kommer langt med spekepølse, minioster, hjemmetørket kjøtt og grønnsaker, en boks smør eller kokosolje, og noen nøtter og litt egg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at Fjordlands ikke har allverdens holdbarhet - men den har en annen fordel. Tar man av pappen, er den veldig "pakkbar", noe som er kjekt i kajakk. Pakkene tåler også litt (dog ikke hvor mye som helst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det stemmer nok at Fjordlands ikke har allverdens holdbarhet - men den har en annen fordel. Tar man av pappen, er den veldig "pakkbar", noe som er kjekt i kajakk. Pakkene tåler også litt (dog ikke hvor mye som helst).

Real tar noe mindre plass og har lengere holdbarhet enn det det er tale om her. Fjordland er kjølevare! Og holder ikke lenger, enn ei pakke med pølser! Men, så er det et spørsmål dere bør stille dere. Er dere på tur for å oppleve naturen, eller å spise nydelig mat? Nydelig mat kan en få hjemme og på resturant, men der har du ikke villmarken. Så noen kompromisser må normalt gjøres. Det er mye bra en kan spise på tur, det er bare avhengig av tur og temperatur. Personlig så betyr ikke maten mye, bare jeg får næring og turen blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere så langt utenfor allfarvei at det ikke nytter å handle litt, f.eks en gang i løpet av turen?

Har vært på flere lange turer og planlegger litt stopp for proviantering og påfylling av øl.

Kjøp Eldorado turmat, halv pris av Real turmat og absolutt like god (eller vond)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere så langt utenfor allfarvei at det ikke nytter å handle litt, f.eks en gang i løpet av turen?

Har vært på flere lange turer og planlegger litt stopp for proviantering og påfylling av øl.

Kjøp Eldorado turmat, halv pris av Real turmat og absolutt like god (eller vond)

Eldorado turmat! Har de frysetørret turmat da?

Vi klarte oss før den frysetørrede maten kom også. Men den er veldig praktisk, når en er på "lengere" turer. Spessielt sommerhavåret, hvor temperaturen ødelegger mye annet. Lav vekt, tar ikke mye plass og lang holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt anbefale ÅpneSpis http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=901. I fjor var jeg på seiltur til Shetland og spiste disse hver dag. De andre hadde med Real (som smaker godt når man er sliten- ;) og hadde lange øyne da jeg jeg spiste min ferske mat.

Har sett posene, på Magasinet, men aldri kjøpt dem. Interessant når ikke vekt har noen betydning, for Real (middager) veier ca. 150 gram, mens disse ligger på 350 - 400 gram. Ser også at de er noe dyrere enn Real. Men, jeg skal prøve denne turmaten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan absolutt anbefale ÅpneSpis http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=901. I fjor var jeg på seiltur til Shetland og spiste disse hver dag. De andre hadde med Real (som smaker godt når man er sliten- ;) og hadde lange øyne da jeg jeg spiste min ferske mat.

Kjøpte inn "et lass" med assortert ÅpneSpis, men ettersom jeg nesten alltid er på tur med rikelig tilgang på ferskvann og dessuten alltid har med kokeutstyr ble dette liggende hjemme til jeg så datoen holdt på å gå ut. Overraskende godt og delikat, spesielt hjortekjøttet. Men mye plastikk og ved første gangs bruk ble jeg som også påpekt i tester litt i villrede om hva bruksanvisningen egentlig mente om et par ting...

 

Til padleturer er jo tipset fra "utinaturen" midt i blinken, bare pass på at holdbarheten ikke er like ekstrem som for ordinær posemat. Den der kjemiske varmeputen kan også brukes som varmekilde til kalde hender o.l.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en sånn der selvvarmende matgreie en gang, men ble provosert av at søppelet etterpå tok så mye plass. Da er det meg revnende likegyldig om den er god eller ei. Jeg forventer å få bedre plass i kajakken etterhvert som jeg spiser unna maten.

 

Og ja, på tur kan man sette ned kravene til mat for alt smaker bedre på tur uansett - men desto bedre når man likevel spiser noe som ER skikkelig godt i utgangspunktet. ;) Når man har mulighet til begge deler (som mange har med kajakk), så er det vel lite grunn til å kutte ned på matstandarden. :)

Kjekt når man kan stikke innom en butikk underveis på turen, da går matstandarden straks litt opp. ;) Men (heldigvis) det er heller sjelden jeg har anledning til det, tar oftest turen utenfor allfarvei når det skal overnattes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde en sånn der selvvarmende matgreie en gang, men ble provosert av at søppelet etterpå tok så mye plass. Da er det meg revnende likegyldig om den er god eller ei. Jeg forventer å få bedre plass i kajakken etterhvert som jeg spiser unna maten.

 

Og ja, på tur kan man sette ned kravene til mat for alt smaker bedre på tur uansett - men desto bedre når man likevel spiser noe som ER skikkelig godt i utgangspunktet. ;) Når man har mulighet til begge deler (som mange har med kajakk), så er det vel lite grunn til å kutte ned på matstandarden. :)

Kjekt når man kan stikke innom en butikk underveis på turen, da går matstandarden straks litt opp. ;) Men (heldigvis) det er heller sjelden jeg har anledning til det, tar oftest turen utenfor allfarvei når det skal overnattes.

 

Synes også det er digg med et orntli måltid på tur.  Å bruke litt mer tid og drivstoff er greit når man har muligheten til det.  Jeg hører til turpadlerne og har som regel greit med tid (og plass;-)   Noe annet hvis man er ute og jager meter.  Da blir tida knappere.  (Har jeg hørt  :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mange fine tips her!

 

For de (les: meg) som er håpløs i matlagingen er Real turmat en life saver. Spesielt når man er utslitt og super sulten etter en lang dag på vannet.

Alternativ bruker vi en del av disse ferdige pastaposene med saus. Ta med en bit av f.eks. noe røkt kjøtt (eks. kassler) det holder seg fint noen dager litt avhengig av varmen. Lar man maten ligge i kajakken så blir det faktisk ikke fult så varmt der.

Ferdig stekt kjøtt deig er holder seg også godt noen dager så taco og gryte er ofte fast de første dagene. DIGG!! :-D

 

Så mitt tips er å ta med noe fersk og digg de første dagene og fryse tørket til litt utover turen! Da er man så sulten at det går rett ned uansett!

Real kan alltids spices opp med Tabasco og krydder. Sper den ofte også ut med potetmos da jeg synes det er litt lite mat etter en lang dag. Krutonger er også godt oppi!

 

Frokost er standard: Egg og bacon de første dagene og deretter havregryn blandet inn noe god frokost blanding, nøtter, rosiner, tørket frukt osv. Har tørr melk på dette!
Begge deler holder i hvert fall jeg meg leeenge mett på!

 

Lunsj sliter jeg litt med å finne "det perfekte". For helge turen funker jo brødskiva fint..

Men for lengre tur trenger man langt mer kcal for opprettholde ytelse. Skal derfor forske litt på bruk av typer "loganbrød", energi barer, protein pulver/gainer ol til min lang tur.
Kommer til å skrive om det her: www.annkristinskinlo.no

Om noen har noen erfaringer så mottas gode tips med et stort takk! :-D

 

God tur til dere!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.